S
K Kane skrev:
Varför inte "den"?
För att det är ett jävligt märkligt sätt att utrycka sig på om en människa :)
 
  • Gilla
ARJU och 9 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför inte "den"?
Den använder jag om saker (med vissa undantag). Ge exempel på hur du skulle använda den istället för hen.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Om vi nu använder ordet som vi gör. Vad ska vi då kalla alla dessa människor som eventuellt får sin vilja igenom den 17:e. Alltså det så kallde tredje könet. Eller för all del även de som idag vill ha obestämt kön. Snart kommer det väl gastas för att vi stjäl deras pronomen.

Men ärligt talat, hur många av er, främst män, kan asociera er som "hen". Jag kan möjligtvis, med lite god vilja, se en kvinna bakom ordet. Men det första jag tänker på, är främst en person, född man, med skägg och vitt puder och mascara iklädd någon klänning som ropar att hen är kräkt. Det är vad "hen" betyder enligt mig.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker vi avskaffar han och hon och går all in på hen, alla blir då anonymiserade och eftersom kön ändå inte är något vi ska framhäva längre så löser vi all sådan problematik genom detta.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Jag tycker vi avskaffar han och hon och går all in på hen, alla blir då anonymiserade och eftersom kön ändå inte är något vi ska framhäva längre så löser vi all sådan problematik genom detta.
Har någon uttryckt sådana åsikter här i tråden eller väljer du att trolla lite? :D
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Jag tycker vi avskaffar han och hon och går all in på hen, alla blir då anonymiserade och eftersom kön ändå inte är något vi ska framhäva längre så löser vi all sådan problematik genom detta.
Det blir ju som i finskan. Har de klarat sig utan könsutpekande personligt pronomen i tredje person singularis i århundraden så kan vi nog det också.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A AG A skrev:
Men ärligt talat, hur många av er, främst män, kan asociera er som "hen". Jag kan möjligtvis, med lite god vilja, se en kvinna bakom ordet. Men det första jag tänker på, är främst en person, född man, med skägg och vitt puder och mascara iklädd någon klänning som ropar att hen är kräkt. Det är vad "hen" betyder enligt mig.
Vitsen är väl just att man inte ska se ett bestämt kön, bestämt utseende etc. bakom ordet utan en "utblurrad" person som kan vara vem som helst.

Du får väl lära om vad ordet betyder. I SO (från Svenska Akademien) definieras det så här:
"1 könsneutral benämning på person som är omtalad, eventuellt implicit, i sammanhanget"
"2 benämning på person som inte vill eller kan kategorisera sig som entydigt man eller kvinna"
https://svenska.se/so/?id=130386&pz=7
Med kommentaren att betydelse 1 är belagt sedan 1966 medan betydelse 2 är betydligt nyare, 2005.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 5 till
  • Laddar…
Vänta lite nu. Har vi en tråd om att någon blir kränkt av att någon annan använder ordet HEN korrekt? Och för att förvirra ännu mer så gnäller TS på att TS överanvänder ordet? Alltså det är ju ironi på högsta nivå...
Jag är en skäggig gubbe men jag har absolut inga problem med att använda ordet hen i en diskussion oavsett om den är muntlig eller skriftlig. För ibland ska man anonymisera den man pratar om och då är hen bra mycket bättre än pojken, flickan, barnet, killen, tjejen, ungdomen, mannen, kvinnan, den vuxna, gubben, tanten, personen, individen eller vad som helst du kan tänkas använda...
Och när vi ändå är inne på skäggig gubbe. Jag blir kallad fröken av de flesta jag träffar. Ohhh the horror! -tänker ni då. Men jobbar man i skolan så är det faktiskt fullt normalt. Och det är den första könsneutrala titeln som man lär sig. Visst har vi lämnat yrkestitlar bakom oss, men fröken är kvar och magister har försvunnit.

Dessutom så finns det alldeles underhållande många olika kön. Allt ifrån ett enda till jättejättejättemånga. Jag vill minnas att det är en svamp som leder. Den här har typ 20 000 olika kön. https://sv.wikipedia.org/wiki/Klyvblad
 
  • Gilla
ARJU och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
VidarH VidarH skrev:
Dessutom så finns det alldeles underhållande många olika kön. Allt ifrån ett enda till jättejättejättemånga. Jag vill minnas att det är en svamp som leder. Den här har typ 20 000 olika kön. [länk]
Nej, svamp har inte kön, den har korsningstyper. Prata med biologiläraren på din skola så förklarar hen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Drburr och 4 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Nja. Det fungerar faktiskt också när man beskriver något och inte känner till könet.
Som redan skrivits i tråden - ett betydligt bättre ersättningsord om man vill vara könsneutral är att som alternativ till hon och han använda de helt könsneutrala orden DEN och DET! Ordet HEN är något jag ALDRIG skulle använda varken i tal eller skrift.
 
  • Gilla
  • Älska
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Öland4ever Öland4ever skrev:
Som redan skrivits i tråden - ett betydligt bättre ersättningsord om man vill vara könsneutral är att som alternativ till hon och han använda de helt könsneutrala orden DEN och DET! Ordet HEN är något jag ALDRIG skulle använda varken i tal eller skrift.
Fast det gjorde du ju precis...
Antagligen ironiskt?
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Öland4ever Öland4ever skrev:
Som redan skrivits i tråden - ett betydligt bättre ersättningsord om man vill vara könsneutral är att som alternativ till hon och han använda de helt könsneutrala orden DEN och DET! Ordet HEN är något jag ALDRIG skulle använda varken i tal eller skrift.
toppen. Jag undrade just hur du förhöll dig i frågan.

Jag hävdar tvärtom, OM det är en människa som avses.

Den/det försvann i skogen och hittades aldrig.
Det öppnar upp väldigt mycket för vad som helst. Hen pekar på att det iaf är en människa som försvann.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 5 till
  • Laddar…
Om man ska döma av inläggen här så måste många ha helt fantastiska liv, om det största problemet de har är ordet "hen"!!!
Man blir rentav lite avundsjuk...
 
  • Gilla
john68 och 5 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
toppen. Jag undrade just hur du förhöll dig i frågan.

Jag hävdar tvärtom, OM det är en människa som avses.

Den/det försvann i skogen och hittades aldrig.
Det öppnar upp väldigt mycket för vad som helst. Hen pekar på att det iaf är en människa som försvann.
Går alldeles utmärkt att ersätta "hen" med ex "den" som ex kan nämnas den politikern, den läraren, den styrelseordföranden m fl.
 
Att använda "den" om en person används ofta när man vill avpersonifiera eller förminska vederbörande.
Hemsamariten, Sven August och Kristian säger alla så om varandra, och drängen, inom loppet av en halv minut här i oförglömliga "Roliga timmen" :
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.