4 675 läst · 8 svar
5k läst
8 svar
Antal 10 amp säkringar till inredd övervåning
Jag håller på att innreda min övervåning (halvplan på ca 75m2 golvyta).
Kommer ha 2 stora sovrum+ stort allrum + mindre dusch&toalett.
Ingen Elvärme behövs på övervåning, då jag skall ha vattenburen värme från nedervåningen, förutom i dusch/toa där jag skall ha 4m2 -el-golvvärme av komfortskäl.
Ingen elförbrukning utöver det vanliga på en övervåning, standard-TV, datorer, belysning.
Fråga 1:
Hur många 10amp säkringar behövs/är lämpligt tror ni ?
Fråga2:
Jag har endast 2st VP rör från övervåning till gruppcentral på nedervåning (ett 16 och ett 20mm). Kan jag dra FK i samma VP rör till mer än en säkring ? (behöver ju göra det om jag behöver säkra av övervåning med mer än 2 10amp säkringar)
Kommer ha 2 stora sovrum+ stort allrum + mindre dusch&toalett.
Ingen Elvärme behövs på övervåning, då jag skall ha vattenburen värme från nedervåningen, förutom i dusch/toa där jag skall ha 4m2 -el-golvvärme av komfortskäl.
Ingen elförbrukning utöver det vanliga på en övervåning, standard-TV, datorer, belysning.
Fråga 1:
Hur många 10amp säkringar behövs/är lämpligt tror ni ?
Fråga2:
Jag har endast 2st VP rör från övervåning till gruppcentral på nedervåning (ett 16 och ett 20mm). Kan jag dra FK i samma VP rör till mer än en säkring ? (behöver ju göra det om jag behöver säkra av övervåning med mer än 2 10amp säkringar)
Du klarar dig normalt på 2 st gruppsäkringar. Du borde lägga golvvärmen på egen grupp men eftersom det är så liten effekt så går det bra att lägga på belysningsgrupp.
Övervåningen fördelas på 2 grupper av bekvämlighetsskäl och svensk standard så att ej våningen eller hela rum blir spänningslösa om säkringen går.
Förövrigt gäller den gamla tumregeln max 10 uttag, lamputtag etc per grupp.
Övervåningen fördelas på 2 grupper av bekvämlighetsskäl och svensk standard så att ej våningen eller hela rum blir spänningslösa om säkringen går.
Förövrigt gäller den gamla tumregeln max 10 uttag, lamputtag etc per grupp.
Jag är kräsen men jag vill ha 2 säkringar per rum. En för belysning och en för uttag. Då kan jag stänga det jag vill och bara det vid behov och en ett fel slår inte ut mer än nödvåndigt men det kan bli svårt med tanke på din tillgång på rör
Jag skulle troligen vilja ha tre eller helst 4 säkringar för övervåningen men El-micke ovan skriver ju att jag kan dra en 3fas matning i vardera rör o splitta det på övervåningen. Då löser det sig eller ? ...hur många säkringar/Amp blir det max då?
Egentligen har jag inte fått svar på min fråga nr2 (se första inlägget)
Kan man inte dra två enfasmatingar i samma VP-rör från gruppcentralen? Det blir ju 6st FK i samma VPrör men det är inte någon lång bit att dra. Finns det någon regel som säger att man inte får göra så eller ?
Egentligen har jag inte fått svar på min fråga nr2 (se första inlägget)
Kan man inte dra två enfasmatingar i samma VP-rör från gruppcentralen? Det blir ju 6st FK i samma VPrör men det är inte någon lång bit att dra. Finns det någon regel som säger att man inte får göra så eller ?
Misstänker att någon av elektrikerna kommer svara så småningom men min uppfattning är att det inte är tillåtet. Om inte annat säger "sunda förnuftet" att det är direkt olämpligt att ha tåtar som är spänningssatta i en dosa fast man brutit en säkring. Möjligt att det kan vara tillåtet med någon speciell uppmärkning?asandahl skrev: