Av nyfikenhet undrar jag vad som egentligen menas med:

"Rätt att använda ett fyra meter brett område a för utfart"

Hur defineras området i verkligheten? Är det 2 meter från mitten av vägen åt var sida som gäller?

För tittar man på kartan så överlappar aldrig område a vår tomtgräns. Enligt kartan så äger grannen till och med hörnet på min lada (men inte enligt gränsrören i verkligheten).

Mäter man efter gränsrören i marken som jag hittat idag så ligger vår fastighet 3 meter från mitten av vägen där vi kör ut idag. På det nya tänkta stället är det 2,3 meter.

Om vår fastighetsgräns aldrig ligger 2 meter från mitten av vägen kan vi alltså ALDRIG komma över till vägen utan att korsa grannfastigheten. Så då faller hela syftet med servitutet från början.

Jag har mailat lantmäteriet och bett om ett förtydligande...

(Och ni får äntligen tillgång till mer än mina hafsverk till kartor)
 
  • Schablon över trafiksituation visar befintlig och planerad utfart samt parkeringar. Simple road traffic template showing existing and planned exits and parking spaces.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen har någonsin tänkt annat än att den där vägen ska ligga på grannens mark, men mot gränsen. Att en gräns med räta linjer här och var diffar några dm upp till nån meter är en ickefråga. Sträcken på din karta är därtill så breda att de i sig skapar en otydlighet.

Märken på marken har företräde (rör i mark och liknande), men även om du skulle behöva korsa några kvadratmeter av grannens mark på din sida för att nå vägen skulle jag säga att det är en de facto-rätt du har.

Jag skrev ju tidigare i mitt första inlägg i tråden (där jag hade missförstått frågan) att du eventuellt inte fick anlägga en ny utfart utan att ta bort den gamla då dubbla utfarter skulle skapa grannen skada då marken under dem inte skulle kunna användas till annat. Nu skulle jag säga att det är så lite mark och att den saknar ekonomiskt värde utan är rent impediment, och att det därmed inte finns någon skada.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis, svaret är att man får tolka ändamålet med servitutet. D v s det ändamål som fanns vid dess inrättande. och man får ju vara bra oseriös om man vill hävda att ändamålet är något annat än att tillförsäkra din fastighet en utfartsrätt på ett område som är 4 m brett och följer din fastighetsgräns.
 
  • Gilla
Chronaus och 1 till
  • Laddar…
Hur tolkas servitutet gällande antal utfarter? Är det en utfart som gäller får ni tänka till om ni tar en ny utfart, måste ni då återställa den första?
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur tolkas servitutet gällande antal utfarter? Är det en utfart som gäller får ni tänka till om ni tar en ny utfart, måste ni då återställa den första?
Det är lurigt med orden här.

Jag tror du tänker på utfart i bemärkelse en anläggning i den fysiska världen som går att köra på. Men så är servitutet inte utformat, det är istället formulerat att ett fyra meter brett område får användas som för utfart, alltså handlingen/bruket att köra ut och in från fastigheten.

Sen följer av denna rätt också rätten att t ex hårdgöra ytan till en vägbana så att den går att använda. Men det är underordnat rättigheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Äntligen lite kartor! :cool:

Som det är ritat får man intrycket att vägen fanns där innan avstyckningen skedde, varför annars göra så böjlande gräns. I så fall brukar man skriva "befintlig väg" istället för "område".
 
M -MH- skrev:
Äntligen lite kartor! :cool:

Som det är ritat får man intrycket att vägen fanns där innan avstyckningen skedde, varför annars göra så böjlande gräns. I så fall brukar man skriva "befintlig väg" istället för "område".
Ja vägen fanns när avstyckningen skedde och servitutet kom till.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ingen har någonsin tänkt annat än att den där vägen ska ligga på grannens mark, men mot gränsen. Att en gräns med räta linjer här och var diffar några dm upp till nån meter är en ickefråga. Sträcken på din karta är därtill så breda att de i sig skapar en otydlighet.

Märken på marken har företräde (rör i mark och liknande), men även om du skulle behöva korsa några kvadratmeter av grannens mark på din sida för att nå vägen skulle jag säga att det är en de facto-rätt du har.

Jag skrev ju tidigare i mitt första inlägg i tråden (där jag hade missförstått frågan) att du eventuellt inte fick anlägga en ny utfart utan att ta bort den gamla då dubbla utfarter skulle skapa grannen skada då marken under dem inte skulle kunna användas till annat. Nu skulle jag säga att det är så lite mark och att den saknar ekonomiskt värde utan är rent impediment, och att det därmed inte finns någon skada.
Jag var till och med och slog ner gränsrören när avstyckningen skedde. Alla var överens att gränsen skulle gå längs vägen och följa denna. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag varit jobbig som fan och insisterat på att fler rör längs vägen för att exakt följa vägens böljningar.

Jag sitter bara nu och väntar på att grannen ska kräva in ett hörn av ladan också...

Om det spelar någon roll var faktiskt min granne extra mån om att vi skulle få ett officialservitut för utfart på hennes väg inskrivet i förrättningen. Varför är inte helt klarlagt för min del...
 
  • Svensk text om fastighetsgräns, servitutsöverenskommelse och avslutande av sammanträde.
Redigerat:
Jaha då kommer nästa fråga. Gäller 12 metersregeln? Dvs är ett eventuellt garage tillståndspliktigt inom 12 meter från den enskilda vägen?

Fastigheten är utanför detaljplan så då läste jag att trafikverket är tillståndsmyndighet.
 
Nej. Det är 47 § väglagen 12-metersregeln finns i och enligt 1 § gäller väglagen bara allmän väg.
 
  • Gilla
Falckman och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C Chronaus skrev:
Jaha då kommer nästa fråga. Gäller 12 metersregeln? Dvs är ett eventuellt garage tillståndspliktigt inom 12 meter från den enskilda vägen?

Fastigheten är utanför detaljplan så då läste jag att trafikverket är tillståndsmyndighet.
Det finns ingen 12-m-regel som är tillämplig i detta fall. För allmänna vägar finns dylika regler om tillståndskrav enligt väglagen men det gäller inte för enskild väg. Väglagen reglerar inte enskild väg.
 
  • Gilla
Chronaus
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Det är 47 § väglagen 12-metersregeln finns i och enligt 1 § gäller väglagen bara allmän väg.
Tack! Letat efter lagrummet men inte hittat. Då var det som jag misstänkte.
 
Lantmäteriet vill inte svara på om jag får köra 20 cm på grannens mark för att komma till mitt servitut de hänvisar till jurist...
 
C Chronaus skrev:
Lantmäteriet vill inte svara på om jag får köra 20 cm på grannens mark för att komma till mitt servitut de hänvisar till jurist...
Hur vet du att de 20 cm inte är inom de 4 m, som väl var vad servitut ger dig?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Undrar de samma, var kommer 20 cm mark ifrån?

Jag förstår Lantmäteriets medarbetare, att gå in och tycka i en privat konflikt kan kosta myndigheten resurser och pengar, t o m skadestånd. Det de kan erbjuda är en fastighetsbestämning av servitutet så att det förtydligas. Då går de in med ett myndighetsbeslut i en stridig fråga och ni för betala för tiden det tar att handlägga det hela.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.