arneri68 skrev:
Alla dessa renoveringsprogram kan väl inte stå som garantiansvariga? De måste ha jurister som tydligt stipulerar hur eventuella garantier skall hanteras.

Att "Arga snickaren" hjälpt A. Book måste vara av ren medkänsla. Låter otroligt att A. Book inte kan göra en felanmälan till bolaget som ansvarar för lägenheten alternativt elektriker. Är hennes make lika handlingsförlamad?
Funkar inte att gråta i media om maken fixar det
 
harry73
jonko skrev:
Det finns väl få saker som passar bättre här på BH, en stackars konsument som blivit lurad av stora stygga hantverkaren..
Har vi precis fått lite lugn och ro på forumet igen, håller du på att starta hela bråket igen :thumbdown:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag tycker en viktig sak i sammanhanget är att man knappast kan påstå att Anna Bok, eller annan deltagare, fått renoveringen gratis. Betalningen består givetvis i att de hänger ut sig på nationell tv, och vi som tittar betalar notan genom avgifter och att se på reklam. Arga snickarn är knappast en välgörenhetstjänst, och utan att uttala mig om något specifikt fall så har man säkert budgeterat för ett visst entreprenörsansvar.
 
falkn skrev:
Det är skillnad eftersom Anna inte köpt vitvaror av Arga Snickaren, hon har köpt eller fått en funktion. Det kan vara så att felet ligger i installationen, då är inte vitvarutillverkaren ansvariga för detta. Eftersom hon har ett avtal med Arga Snickaren om att de ska installera och säkerställa funktion på en vitvara så är de de som i första hand har garantiansvar. Dessa kan sedan hänvisa till en produktgaranti som de överlåter på slutkunden, men det är inte alltid det fungerar så. Du kan inte jämföra att du köper en begagnad diskmaskin av någon på blocket och får kvittot (garantin) i handen.
Stämmer det verkligen+
Om jag köper en kyl frys /diskmaskin av elgiganten och de kommer och installerar den så är de ju bosch jag ringer i garantiärenden som skickar ut en tekniker, på samma sätt om jag köper en lägenhet via peab eller jm så är det inte dom jag ringer till utan till bosch som skickar ut en tekniker.
Jag ringer ju inte till peab som ringer deras underleverantör som kommer hit etc.

Varför skulle detta funka på annat sätt, det är väl bara om teknikern som kommer ut anser att det beror på handhavande fel vid installation som arge snickaren teamet blir ansvariga allt annat går väl som alla andra garantiärenden?
 
harry73
Det kan vara väldigt smidigt att ringa bosch och det funkar säkert bra, men du har en lagstadgad rätt att reklamera varan hos din leverantör, dvs elgiganten eller peab (beroende på vilket exempel vi tar)
 
Hon hade tydligen sagt "jag önskar jag visste var vårat kylskåp som fungerade står nu"
Undrar vad hon sagt om argesnickaren dök upp med det gamla ringandes på dörren "här har du din gamla gamla kyl vi byter tillbaka"
 
Redigerat:
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
harry73 skrev:
Det kan vara väldigt smidigt att ringa bosch och det funkar säkert bra, men du har en lagstadgad rätt att reklamera varan hos din leverantör, dvs elgiganten eller peab (beroende på vilket exempel vi tar)
Jag det är ju tydligen dit man ringer, vänder man sig till oavstående så blir man hänvisad till bosch eller vad det nu är man köpt eftersom man åberopar garanti, visar det sig att det sedan inte är garanti så är det väl tex elgiganten man reklamerar.
 
harry73
Jag börjar bli väldig osäker vad folk nu egentligen menar eftersom reglerna är väldigt enkelt och inte svårt att googla fram. Finns det fortfarande några som tror att man inte kan vända sig till sin leverantör?
 
harry73 skrev:
Jag börjar bli väldig osäker vad folk nu egentligen menar eftersom reglerna är väldigt enkelt och inte svårt att googla fram. Finns det fortfarande några som tror att man inte kan vända sig till sin leverantör?
I vilket fall verkar det som att det fortfarande finns en del som menar att det är konsumentens ansvar att se till så att det entreprenören levererat och installerat fungerar... ;)
 
Tror det är bådas problem, men Annas problem är att Arga snickaren är en arg snickare och inte en arg vitvarureparatör. Dock är det han som har installerat grejerna samt även han som är leverantören. Som konsument vänder man sig till leverantör/försäljare av produkten i första hand för service. Arga snickaren borde ta sitt ansvar som försäljare.
 
Andy78 skrev:
Stämmer det verkligen+
Om jag köper en kyl frys /diskmaskin av elgiganten och de kommer och installerar den så är de ju bosch jag ringer i garantiärenden som skickar ut en tekniker, på samma sätt om jag köper en lägenhet via peab eller jm så är det inte dom jag ringer till utan till bosch som skickar ut en tekniker.
Jag ringer ju inte till peab som ringer deras underleverantör som kommer hit etc.

Varför skulle detta funka på annat sätt, det är väl bara om teknikern som kommer ut anser att det beror på handhavande fel vid installation som arge snickaren teamet blir ansvariga allt annat går väl som alla andra garantiärenden?
Ja, det stämmer verkligen. Nej, du ska inte ringa Bosch i fallet ovan utan Elgiganten. Precis som du ska ringa JM eller Peab i det andra fallet, så länge ni inte har avtalat något annat, vilket man ibland gör i specialfallet vitvaror. Generellt gäller dock detta inte.

Om du t.ex. har en läckande radiatorventil i ett nybyggt hus (av PEAB). Ringer du då tillverkaren av ventilen eller ringer du PEAB?

Detta handlar inte om vem som är ansvarig och vem som i slutändan skall åtgärda, utan hur reklamationsrätten ser ut. I detta fallet har Anna Book enbart reklamationsrätt hos Arga Snickaren som har en varugaranti hos Bosch. Anna KAN ha övertagit denna varugaranti, men det är ovanligt att det går till på detta viset.

När vi (mitt företag) bygger hus så överlåter vi inga varugarantier om inte varugarantitiden är längre än vår övergripande garantitid (typiskt 5 år). Specialfall där garantitiden är längre är t.ex. fönster och taktäckning o.s.v.
 
hsd
Efter alla olika tyckanden i denna tråd så är det inte konstigt att Anna har problem :confused:
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Frågan är väll vad som är fel på produkterna? Om Anna bryter av handtaget på kylen så har hon ingen att reklamera det mot. Det samma om hon inte vet hur spisen fungerar. Om produktionsbolaget har skickat ut tekniker själv och från leverantören så har de väll gjort precis vad de ska? Det ligger säkert mer bakom detta än vad vi läser oss till, tex att Fröken bok vill ha uppmärksamhet.
 
  • Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Frågan är väll vad som är fel på produkterna? Om Anna bryter av handtaget på kylen så har hon ingen att reklamera det mot. Det samma om hon inte vet hur spisen fungerar. Om produktionsbolaget har skickat ut tekniker själv och från leverantören så har de väll gjort precis vad de ska? Det ligger säkert mer bakom detta än vad vi läser oss till, tex att Fröken bok vill ha uppmärksamhet.
Eller så kanske det bara är så att hon vill ha fungerande kyl, frys och spis... ;)
 
thomasx skrev:
Eller så kanske det bara är så att hon vill ha fungerande kyl, frys och spis... ;)
Jag tycker det verkar som att de gör/gjort vad de kan. Det är dessutom inte Anders själv som är ansvarig mot Anna Book utan produktionsbolaget. Så jag förstår att han tröttnar när hon klagar för 10e gången

Anders Öfvergård berättar att han och teamet åkt hem till familjen Book åtminstone fem gånger efter programmet för att hjälpa henne med vitvarorna. Dessutom har de skickat ut servicetekniker som gått igenom allt, säger han.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.