Där det har varit så stora störningar att någon reagerat har vad jag vet handlat om anläggningar med Solaredge optimerare. Det har inte varit särskilt stora anläggningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
G Guzzen1 skrev:
Hur stora anläggningar då?
EMC måste väl gå att fastställa innan montage om det är ett så stort problem. Jag har inte sett några dokument om detta hos kommunerna.
OM det är ett stort problem borde väl i så fall alla anläggningar beläggas med bygglov innan montage.
Hur skulle man fastställa det menar du? Det är risigt designad optimerare från SolarEdge som är det dominerande (eller enda) företaget med problemet med individuell optimering. Set är försäljningsförbud på mycket och det tog väl 3-5år från när det uppdagades som stora problem tills det verkligen blev försäljningsförbud. Det är för lätt att montera solpaneler och dra DC-kabel och av den anledningen finns en flotta av diversearbetare som troligtvis är för korkade för att använda en skyffel på rätt sätt. När dom monterar och drar kablar så blir det problem. Hur skulle man kunna förutse det innan montage?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Man kunde ju ha testat optimerar på ett sätt som motsvarar användningen. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men jag har för mig att det saknades vitala delar i testningen som tillverkaren menade att inte behövdes enligt standarden.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Man kunde ju ha testat optimerar på ett sätt som motsvarar användningen. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men jag har för mig att det saknades vitala delar i testningen som tillverkaren menade att inte behövdes enligt standarden.
Jag letade men hade inte prenumeration på den standarden men jag förutsätter att det på nåt sätt är testat i system och inte fristående?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
EDIT: TS bor utanför detaljplanerat område så läs detta om ni vill lära er mer om solceller inom detaljplanerat område.

Solcellerna är ju en fasadändring så de kan kräva bygglov om ni bor inom detaljplanerat område och byggnadens utseende avsevärt påverkas.

Det tråkiga är att praxis inte är etablerad. Boverket redogör för rättsläget:

[bild]

[länk]

Kommunen har tydligen redan gjort en preliminär och informell bedömning av detta (= de har inte fattat något bygglovsbeslut) och nu när tillsynsärendet är öppnat så kommer de att göra en bedömning som blir ett formellt beslut. Precis som kommunen säger så är det inte slutet på frågan. Överklagar grannen så är det istället Länsstyrelsen som kommer göra denna bedömning och sen går det vidare till MMD och i värsta fall MÖD om ni fortsätter att överklaga.

Tyvärr hamnar du i skiten med denna anmälande granne.
Nej Claes
För solceller placerade på taket behövs inget bygglov, sådana är reglerna!
 
F fsn skrev:
Jag letade men hade inte prenumeration på den standarden men jag förutsätter att det på nåt sätt är testat i system och inte fristående?
Problemet var väl att den valda standarden inte var tillämplig.
 
Claes Sörmland
A ansgar46 skrev:
Nej Claes
För solceller placerade på taket behövs inget bygglov, sådana är reglerna!
Läs Boverket. Länken i inlägget som du citerar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Läs Boverket. Länken i inlägget som du citerar.
Jag citerar det du länkat till

Undantag från krav på bygglov för solenergianläggningar​

Solfångare eller solcellspaneler som monteras utanpå en byggnads fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial är i vissa fall bygglovsbefriade även om de medför att byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas. Undantaget från krav på bygglov gäller för alla typer av byggnader. Följande kriterier ska vara uppfyllda för att sådana solfångare och solcellspaneler ska vara bygglovsbefriade:

  • de ska monteras utanpå en byggnads fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial
  • de ska följa byggnadens form
  • de får inte monteras på byggnader eller inom bebyggelseområden som är särskilt värdefulla
  • de får inte monteras inom eller i anslutning till områden som är av riksintresse för totalförsvaret
  • att solenergianläggningen inte kräver bygglov enligt den detaljplan som gäller för området
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ansgar46 skrev:
Jag citerar det du länkat till

Undantag från krav på bygglov för solenergianläggningar​

Solfångare eller solcellspaneler som monteras utanpå en byggnads fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial är i vissa fall bygglovsbefriade även om de medför att byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas. Undantaget från krav på bygglov gäller för alla typer av byggnader. Följande kriterier ska vara uppfyllda för att sådana solfångare och solcellspaneler ska vara bygglovsbefriade:

  • de ska monteras utanpå en byggnads fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial
  • de ska följa byggnadens form
  • de får inte monteras på byggnader eller inom bebyggelseområden som är särskilt värdefulla
  • de får inte monteras inom eller i anslutning till områden som är av riksintresse för totalförsvaret
  • att solenergianläggningen inte kräver bygglov enligt den detaljplan som gäller för området
Där har du ju exempel på när bygglov krävs ibland och ibland inte. Beror på omständigheterna. Eller som Boverket uttrycker det, "är i vissa fall bygglovsbefriade även om de medför att byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas".

Det är lite samma röra som när man ska måla om sitt småhus inom detaljplanerat område. I många fall kan det göras utan bygglov men inte alltid.

Oavsett så är diskussionen perifer, TS har hus utanför detaljplanerat område och där råder större frihet än så.
 
B Bongo-Bob skrev:
Är detta på Gotland månne?
Rättsskyddet räcker inte långt vid en tvist.
Finns det vattenkraftverk på Gotland? 🤔
 
Jonas_El Jonas_El skrev:
EMC är en högst relevant fråga.
Vid vattenkraftverk? Det tvivlar jag på, men har du en källa för det så kan jag ändra mig. Radio-/signalanläggningar av olika slag och flygplatser är det jag har hört talas om kan vara problem. Inte vattenkraftverk.

Har googlat lite på hus nära vattenkraftverk och ser en hel del solceller.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, de måste kunna motivera det. Men bara innanför slutna dörrar. Så det är ingen utomstående som kan syna argumentationen.
Motivera för vem då ? tingsrätten ? kag ställer mej skeptisk tills du eller någon pekat ut nån aktuell paragraf eller liknande.

Det finns oerhört många undantag och genvägar om man bedriver verksamhet som är av vikt för rikets säkerhet, och FM borde vara ett par snäpp över det.
 
Här är ett exempel där det överklagats i många steg. Det slutade hos regeringen.
Men du kommer inte att få ta del av försvarsmaktens argumentation för varför det ska avslås.

Jag håller med om att det inte är ett lämpligt tillvägagångssätt. Alla elprylar stör mer eller mindre. De borde kunna precisera vilken nivå som är okej. Inte totalt stoppa solkraft. Solcellerna genererar inga störningar.
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De borde kunna precisera vilken nivå som är okej. Inte totalt stoppa solkraft. Solcellerna genererar inga störningar.
Det ligger lite i sakens natur att Försvarsmakten inte kan precisera exakt vilka nivåer som stör dem. Den informationen är hemlig.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nej, de ska inte ange exakt vilka nivåer som stör på vilka avstånd, eller vilka frekvenser som är känsliga. Men uppenbarligen tillåts byggnader med elutrustning i området. Så det finns någon typ av acceptabel nivå. Det går att göra helt störningsfria solfångar anläggningar. Men mer rimligt sannolikt anläggningar som stör väldigt lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.