E
D Daniel 109 skrev:
Mig veterligen har de bara sagt att de inte godkänner solcellsanläggningar inom området. De har inte sagt vad som är okej trotts att solceller i sig inte stör.
På grund av begränsningar. Så lägger dom in sitt veto. Så länge växel riktare från Wish är godkända.

Men kvalitet måste väl nå en minsta nivå någon gång så vi kan till låta sol cells installationer i alla områden.
 
GlennB GlennB skrev:
Behöver dom det ?

Jag gissar att det går att vifta med nåt "av synnerlig vikt för rikets säkerhet" osv när det är just försvarsmakten.

Och så BORDE det också vara enligt min humlas opinion.
Nej, de måste kunna motivera det. Men bara innanför slutna dörrar. Så det är ingen utomstående som kan syna argumentationen.
 
F
E El-Löken66 skrev:
Ja, vi gör det som en regel här på forum. Optimerare sitter med sol celler.

I anat fall på peka att det är Optimerare i växel riktar som av ses.
Reglerna om särskrivning då, gäller inte dig?
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
F
M Maba skrev:
Här kan ni läsa en bra sammanfattning om optimerare. Ja, det finns optimerare i "alla" anläggningar, men de kallas strängoptimerare (MPPT) och moduloptimerare (MLPE).

"Eftersom strängoptimerare är så pass vanligt förekommande benämns de i dagligt tal dock oftast inte som “optimerare”."

[länk]
Jag länkade till ett liknande engelskt dokument för 50 inlägg sen eller nåt sånt. Så sammanfattat skulle man kunna tro att jag då hade helt rätt från början och att @Daniel 109 hade fel, det gäller ju @lilytwig med men hen insåg nog sitt misstag.

Men då det faktiskt råkade vara optimerare MEN att man inte BRUKAR säga det så har alltså Daniel 109 rätt ändå? Känns lite snopet då @Daniel 109 brukar anmärka på minsta lilla tekniska felaktigheter. Hur många gånger har han tex inte läxat upp skribenter som råkar kalla sin fastighet för tomt?
 
F fsn skrev:
Jag länkade till ett liknande engelskt dokument för 50 inlägg sen eller nåt sånt. Så sammanfattat skulle man kunna tro att jag då hade helt rätt från början och att @Daniel 109 hade fel, det gäller ju @lilytwig med men hen insåg nog sitt misstag.

Men då det faktiskt råkade vara optimerare MEN att man inte BRUKAR säga det så har alltså Daniel 109 rätt ändå? Känns lite snopet då @Daniel 109 brukar anmärka på minsta lilla tekniska felaktigheter. Hur många gånger har han tex inte läxat upp skribenter som råkar kalla sin fastighet för tomt?
Det är en tramsig diskussion. Någon tycker att alla omvandlare som använder svängningskretsar är optimerare. Och visst försöker man optimera prestanda men det innebär inte att de bör benämnas optimerare. För att det ska vara lätt att förstå sammanhang bör den vedertagna nomenklaturen användas. Vi som är proffs använder benämningar som t ex AC/DC, DC/DC, mppt, växelriktare, inverter osv. Då vet vi exakt vad som avses. Men den som vill benämna rubbet Optimerare, får såklart göra det, men riskerar att inte bli förstådd och kan anses fånig.
 
  • Gilla
  • Haha
39x och 3 till
  • Laddar…
F
E El-Löken66 skrev:
Det är två tekniska komponenter på en solcellsanläggning som kan ge upphov till elektromagnetiska störningar.

En av dem är växelriktaren, som omvandlar likströmmen som solcellerna producerar till växelström, som sedan kan matas ut på elnätet. Växelriktaren kan ge upphov till störningar genom att de långa kablar som finns på taken blir ofrivilliga sändarantenner.

Framför allt har man dock på senare tid noterat att det är anläggningarnas så kallade optimerare som ger upphov till störningar. Optimeraren finns till för att maximera solpanelernas elproduktion.

I sitt beslut om att upphäva bygglovet för 13 villaägare på Falsterbonästet hänvisade regeringen även till att Luftfartsverket avråder från etablering av solenergianläggningar inom tre kilometer från flygplatsers färd- och manöverområden.
1. Jag har inte en aning om vad du svarar på

2. Har man på senare tid? Det konstaterades för flera år sen att SolarEdge var rena jävla julgranen. Sök lite på tex Nederländerna och hur länge dom har haft dokumenterade problem.

3. Man kan få varenda anläggning, oavsett växelriktare eller typ av optimerare att bli rätt risiga med obegåvad dragning av DCkablaget Det finns dock strängväxelriktare som har försäljningsförbud, och det är oavsett hur kblarna på taket dras. Likt den mesta annan kraftelektronik finns det potential att göra en kass design.

4. Optimerare finns där alltid för att optimera produktion, man hör det liksom nästan på namnet. Individuella effektoptimerare har väl i första hand just förmågan att hantera planerbara och icke planerbara störningar som skuggning från en skorsten, ett träd eller en död fiskmås. Under skuggfria förhållande i samma riktning utan delskugga så är den typen av optimerare inte bara väldigt mycket dyrare utan även lite ineffektivare jämfört med strängoptimering.
 
F
lilytwig lilytwig skrev:
Det är en tramsig diskussion. Någon tycker att alla omvandlare som använder svängningskretsar är optimerare. Och visst försöker man optimera prestanda men det innebär inte att de bör benämnas optimerare. För att det ska vara lätt att förstå sammanhang bör den vedertagna nomenklaturen användas. Vi som är proffs använder benämningar som t ex AC/DC, DC/DC, mppt, växelriktare, inverter osv. Då vet vi exakt vad som avses. Men den som vill benämna rubbet Optimerare, får såklart göra det, men riskerar att inte bli förstådd och kan anses fånig.
Fick du med alla ord du tycker är svåra där? Det var förvånansvärt få som direkt är ”optimering”

Det är fö inte tekniken utan funktionen som är det viktiga. Samt naturligtvis att du hade pinsamt fel när du stolt proklamerade att du minsann inte hade nån tillstymmelse till optimering i din österrikiska växelriktare.
 
F
E El-Löken66 skrev:
Allt det du skriver är känt.
Det var ett svar på Daniels 8s undran vad försvarsmakten hade att erinra mot sol celler.
Det var rätt begränsat nyhetsvärde i det du skrev med gubben…. Nu börjar du redigera och radera inlägg igen, är det en fetish du har? Om det var ett svar till Daniel så är det ett jävla mysterium varför du citerade mig?
 
  • Gilla
  • Wow
39x och 2 till
  • Laddar…
Moduloptimerare beskrivs alltid luddigt tycker jag när jag läser om dom. Jag vet att det sitter en DC/DC konverterare i dom som gör konverteringen via switchning och att det är den delen som kan ge EMC-problem. Men jag har aldrig förstådd den exakta processen mellan panelskuggning, bypass-dioder och hur moduloptimerare fixar det.
 
Nej, jag försökte hitta någon pedagogiskt beskrivning via google. Men hittade inget vettigt. Om någon hittar något så länka gärna.

Men vad den gör är att omvandla energin en skuggad panel som inte kan leverera samma ström som de övriga till en lägre spänning men högre ström. Omen panel levererar hälften av vad de övriga klarar så ger det med en optimerare. Om du bara har dioder kommer panelen i ställer medföra en förlust på någon volt.

En solcell kan förenklat beskrivas dom en konstantströmskälla, där strömmen varierar med ljuset och max spänningen är 0,5V
 
Fantastisk tråd, förstår om TS inte längre vill delta :D
 
W Wip3 skrev:
Fantastisk tråd, förstår om TS inte längre vill delta :D
Haha. Ja det blev ju lite spretigt till både höger och vänster.
Men jag uppskattar era tankar, gissningar och tips.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Hur vet du det. Är det du som är grannen?
Tror du att företag lägger flera hundra tusen på att EMC-testa sina produkter trots att det är en icke-fråga?

Det finns bestämmelser för hur mycket en produkt får stråla, och det är inte bara för att någon tycker att det är kul att sätta gränser. Det är för att olika produkter ska kunna samexistera och därmed bibehålla tex grannsämja. Och det är inte bara grannarna som blir störda, en felaktig installation kan ge höga störningsnivåer inom en stor radie. Vid solfläcksmaximum blir det ännu värre om frekvenserna är inom hf-bandet (vilket de väldigt ofta är).

På samma sätt som du håller din trädgård i fint, städat skick så bör du hålla etern runt ditt hus i samma skick. För allas trevnad, liksom. Ska det vara så svårt? Jag slänger inte skräp i din trädgård, jag ber om samma respekt tillbaka.
 
  • Älska
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Moduloptimerare beskrivs alltid luddigt tycker jag när jag läser om dom. Jag vet att det sitter en DC/DC konverterare i dom som gör konverteringen via switchning och att det är den delen som kan ge EMC-problem. Men jag har aldrig förstådd den exakta processen mellan panelskuggning, bypass-dioder och hur moduloptimerare fixar det.
En optimerare (för en solpanel) letar upp den mest optimala arbetspunkten under solpanelens nuvarande förhållanden för att kunna klämma ur så mycket effekt som möjligt. Den "låtsas" sedan vara en solpanel i systemet och anpassar sin egen arbetspunkt (mot systemet, dvs de andra panelerna) för att kunna ge så mycket effekt som möjligt ifrån sig. En smart idé på många sätt! Behövs ju bara om alla paneler inte får lika mycket solljus.

Som du skriver sköts detta med en intelligent styrd DC/DC, och de är ju som bekant switchade vilket riskerar att ge störningar i form av "stötströmmar" från optimeraren på höga frekvenser + övertoner. Eftersom många solpaneler är seriekopplade går samma stötströmmar genom alla kablar till alla paneler i slingan. Panelarna och deras kablar bildar alltså en loopantenn som med lite otur kan bli ganska effektiv... Mycket beror på kabeldragning och typ av kabel.

En väl designad optimerare har filter som löser problemet på ett bra sätt. En mindre väl designad har sämre filter.

Det finns säkert optimerare som arbetar på annat sätt också, men ungefär så.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I praktiken stör alla anläggningar. Frågan är bara hur mycket. De som har stört på tok för mycket har varit anläggningar med optimerare.
Hur stora anläggningar då?
EMC måste väl gå att fastställa innan montage om det är ett så stort problem. Jag har inte sett några dokument om detta hos kommunerna.
OM det är ett stort problem borde väl i så fall alla anläggningar beläggas med bygglov innan montage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.