B
F fsn skrev:
Varför skall jag göra det?
För att din text indikerar på att du anklagar andra för att inte vara läskunniga samtidigt som du uppenbarligen inte förstår vad förkortningen EMC-betyder. EMC står för ElectroMagnetic Compatibility. Alltså elektromagnetisk kompatibilitet. Att saker funkar ihop. Varför skulle man snåla på det?!
Men jag har kanske missat något. Därav ber jag om upplysning.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är rätt intressant att du skriver det då du gång efter annan (helt korrekt) har skrivit att all elektronik brusar i nån omfattning, åtminstone om den är inkopplad och i drift.
Jag har för mig att jag skrev switchad kraftelektronik. Men all elektronik som inkluderar högre frekvenser kommer att störa på något vis. Solpaneler levererar en ren likström, de stör inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Solpaneler levererar en ren likström, de stör inte.
Men om du har en switchad belastning på panelen, så levererar inte panelerna ren likström, utan pulserande likström. Stör dom då?
 
Då stör lasten.
 
Ja, lasten stör panelen, som i sin tur stör!
 
K Keld skrev:
Men om du har en switchad belastning på panelen, så levererar inte panelerna ren likström, utan pulserande likström. Stör dom då?
Beror på hur man ser det. Pulserande likström genom en ledare resulterar i ett lika pulserande magnetfält. Kablarna kommer därmed att avge elektromagnetisk strålning (mängd beroende på hur de är dragna) och det kommer också att stråla från panelerna (mängd beroende på konstruktion). Ett bra filter mellan kabel och den switchade belastningen är, enligt mig, rätt väg att gå (dvs, stoppa störande signaler i möjligaste mån innan de ens når kabeln) plus korrekt dragning av kabeln som pricken över i. Även ett common-mode-filter vore på sin plats...

Så, svaret är: Ja, de kommer att stråla då, men det är inte deras fel. 😉
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F
B Blåbäret_numero_uno skrev:
För att din text indikerar på att du anklagar andra för att inte vara läskunniga samtidigt som du uppenbarligen inte förstår vad förkortningen EMC-betyder. EMC står för ElectroMagnetic Compatibility. Alltså elektromagnetisk kompatibilitet. Att saker funkar ihop. Varför skulle man snåla på det?!
Men jag har kanske missat något. Därav ber jag om upplysning.
Prova att läsa igen så förstår du kanske bättre. Det är totala systemet som är det som räknas i slutändan och utförandet är allt annat än betydelselöst.

Väldigt vänligt av dig att berätta vad EMC betyder. Jag pratar förvisso om EMC betydligt mer än jag vill på jobbet men det är ju bra att få en bra genomgång av nån som dig som verka veta allt om det.
 
Redigerat:
F
D Daniel 109 skrev:
Jag har för mig att jag skrev switchad kraftelektronik. Men all elektronik som inkluderar högre frekvenser kommer att störa på något vis. Solpaneler levererar en ren likström, de stör inte.
Solpaneler ingår i ett system. Det är bara tokjävlar och domedagsprofeter som jobbat med solpaneler mot ett batteri och kanske de i husvagn och båt då. Och det är knappast det som är aktuellt här.
 
B
F fsn skrev:
Prova att läsa igen så förstår du kanske bättre. Det är totala systemet som är det som räknas i slutändan och utförandet är allt annat än betydelselöst.
Jag håller tveklöst med om att utförandet kommer att påverka EMC-prestandan. Det är fysikens lagar och det är sedan gammalt. Men jag förstår inte varför de skall lära sig hur man bygger så EMC-snålt som möjligt? Jag kan bara läsa mig till att detta är vad du avser. Men jag kanske klassas som en icke läskunnig montör…
F fsn skrev:
Utöver det så borde det finnas en förståelse för bristande kompetens hos installatörerna och istället visa hur man bygger så EMC-snålt som möjligt. Gärna bra och överskådliga bilder för jag ifrågasätter starkt att stora delar av montörskåren är läskunniga.
 
F fsn skrev:
Kan du visa vilka EMC-standarder din installatör hänvisar till i sin ”deklaration”?

Det här är ju tyvärr bara en administrativ papperstiger. Det hade varit betydligt bättre att bara tala om att all utrustning måste vara CE-märkta och uppfylla kraven och att om importerat själv till EU så övertar man det ansvaret och är likställd tillverkare.

Utöver det så borde det finnas en förståelse för bristande kompetens hos installatörerna och istället visa hur man bygger så EMC-snålt som möjligt. Gärna bra och överskådliga bilder för jag ifrågasätter starkt att stora delar av montörskåren är läskunniga.
Självklart! Växelriktaren är bland annat testat enligt
EN 62109-1:2010–
EN 62109-2:2011–
EN 62311:2008–
EN 61000-3-2:2014–
EN 61000-3-3:2013–
EN 61000-6-2:2005/AC:2005–
EN 61000-6-3:2007/A1:2011/AC:2012–
EN 300 328 V2.2.2
Allt detta finns i tillverkarens EU-försäkran om överensstämmelse, som min installatör och jag tittade på innan vi bestämde vilken växelriktare som passar hos oss.
Och det har absolut ingenting med papperstiger att göra. Om du hävdar att alla produkter bara måste vara CE-märkta har du inte förstått poängen med försäkran! En produkt kan vara CE-märkt och ändå fel för den miljön som du vill använda den i. Det framgår av bland annat standarderna som används i EU försäkran för vilka EMC miljöer en produkt är tänkta. Min växelriktare klara bostadsmiljö, men det vet jag bara eftersom den generiska standarden för emissioner för bostadsmiljöer är med i försäkran. Hade det istället varit den för industriell miljö hade min installatör begripit att han inte kan använda denna produkt i min anläggning. Tyvärr fanns det många andra installatörer som lämnade offerter med produkter som var bara avsedda för industrimiljö. De hade inte fattat att CE-märkning inte betyder att man kan göra vad man vill med dessa produkter!
Installationen är utförd enligt SEK Handbok 457, som förklarar väldigt tydligt hur man ska lägga kablarna osv. Sedan följer min installation förstås också SEK:s elinstallationsregler (SEK Handbok 444, OBS! ny utgåva från 2023!).
Och min installatörs "deklaration" är ingen deklaration, men en EMC risk analys enligt EMC direktivet. Han listar alla risker, förklarar varför han valde vilket material och vilka produkter, hur han gjorde installationen och drar slutsatsen att han det inte finns en risk från sitt arbete för de elektriska system som finns i omgivningen. Precis så som man måste göra enligt lagen. Det finns även en standard på dokumentation av elektriska anläggningar: SS 455 12 01, utg 6:2005/T1:2007 Det är alltså inte svårt...
 
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
B Blåbäret_numero_uno skrev:
På samma tema får du gärna utveckla varför och hur man skall bygga EMC-snålt? Gärna med bilder för de som inte är läskunniga då så att de kan lära sig hur man inte skall bygga.
Finns med i den nya utgåvan av Elinstallationsreglerna. SEK verkar också har utgått ifrån att vissa snarare vill se bilder än att läsa och jag för min del är glad för det, eftersom en bild ibland säger mer än 1000 ord ;-)
 
B
T Tanja Meyer skrev:
Finns med i den nya utgåvan av Elinstallationsreglerna. SEK verkar också har utgått ifrån att vissa snarare vill se bilder än att läsa och jag för min del är glad för det, eftersom en bild ibland säger mer än 1000 ord ;-)
Hur man bygger EMC-snålt?! Vill man inte att folk bygger EMI-snålt?
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
F
T Tanja Meyer skrev:
Självklart! Växelriktaren är bland annat testat enligt
EN 62109-1:2010–
EN 62109-2:2011–
EN 62311:2008–
EN 61000-3-2:2014–
EN 61000-3-3:2013–
EN 61000-6-2:2005/AC:2005–
EN 61000-6-3:2007/A1:2011/AC:2012–
EN 300 328 V2.2.2
Allt detta finns i tillverkarens EU-försäkran om överensstämmelse, som min installatör och jag tittade på innan vi bestämde vilken växelriktare som passar hos oss.
Och det har absolut ingenting med papperstiger att göra. Om du hävdar att alla produkter bara måste vara CE-märkta har du inte förstått poängen med försäkran! En produkt kan vara CE-märkt och ändå fel för den miljön som du vill använda den i. Det framgår av bland annat standarderna som används i EU försäkran för vilka EMC miljöer en produkt är tänkta. Min växelriktare klara bostadsmiljö, men det vet jag bara eftersom den generiska standarden för emissioner för bostadsmiljöer är med i försäkran. Hade det istället varit den för industriell miljö hade min installatör begripit att han inte kan använda denna produkt i min anläggning. Tyvärr fanns det många andra installatörer som lämnade offerter med produkter som var bara avsedda för industrimiljö. De hade inte fattat att CE-märkning inte betyder att man kan göra vad man vill med dessa produkter!
Installationen är utförd enligt SEK Handbok 457, som förklarar väldigt tydligt hur man ska lägga kablarna osv. Sedan följer min installation förstås också SEK:s elinstallationsregler (SEK Handbok 444, OBS! ny utgåva från 2023!).
Och min installatörs "deklaration" är ingen deklaration, men en EMC risk analys enligt EMC direktivet. Han listar alla risker, förklarar varför han valde vilket material och vilka produkter, hur han gjorde installationen och drar slutsatsen att han det inte finns en risk från sitt arbete för de elektriska system som finns i omgivningen. Precis så som man måste göra enligt lagen. Det finns även en standard på dokumentation av elektriska anläggningar: SS 455 12 01, utg 6:2005/T1:2007 Det är alltså inte svårt...
Har du ingen BT eller WiFi inbyggt i din växelriktare?

Jag vet precis vad det betyder, jag jobbar i en utvecklingsmiljö där det är aktuellt hela tiden. Jag förutsatte att INGEN tillverkare är så in i helvete obegåvad att dom sätter växelriktare i ”villastorlek (vilket är det vi i första hand pratar om här) på marknaden utan att det är certifierat för direktiven för bostadsmiljö.

Och, jodå, lite papperstiger är det faktiskt, som vanligt kan man väl tyvärr säga. Skriv en, byt ut beteckning på utrustning, intyga att allt är glass & ballonger och vidare till näst kund.

Påstår du att det finns så värst många aktiva val att göra….. Hmmm, vad blir bäst hos denna kunden? Skall. Vi välja en SMT, Fronius eller tom en Growatt växelriktare? Det är naturligtvis certat mot exakt samma standarder och ett system är väldigt enkelt i ett sånt perspektiv. Det är paneler, DC-kablage, kanske men sällan externt åskskydd och DC brytare och en växelriktare.
 
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Hur man bygger EMC-snålt?! Vill man inte att folk bygger EMI-snålt?
Självklart. Men jag tog det som en olycklig formulering från någon även om avsikten var bra.
444 behandlar delvis hur man UPPNÅR EMC. Det är väl den formuleringen som täcker hela problemet bäst.
Annars kommer språkpolisen igen och säger att det ska heta "säkerställa EMC" eller någonting liknande, men jag tycker inte att man ska väga alla ord på guldvåg. Det gäller att göra rätt där ute när man installerar, så att ingen störs och hur jag kallar det spelar egentligen ingen större roll om jag inte skriver ner det i en lagtext eller standard :)
 
B
T Tanja Meyer skrev:
Självklart. Men jag tog det som en olycklig formulering från någon även om avsikten var bra.
444 behandlar delvis hur man UPPNÅR EMC. Det är väl den formuleringen som täcker hela problemet bäst.
Annars kommer språkpolisen igen och säger att det ska heta "säkerställa EMC" eller någonting liknande, men jag tycker inte att man ska väga alla ord på guldvåg. Det gäller att göra rätt där ute när man installerar, så att ingen störs och hur jag kallar det spelar egentligen ingen större roll om jag inte skriver ner det i en lagtext eller standard :)
Så sant! Jag hade låtit det passera om personen i fråga inte klankat ner på en hel yrkesgrupp och kallat dem icke läskunniga i samma stycke 😉 skall man kasta sten får man se till att man är ute ur glashuset först.
 
  • Gilla
Tanja Meyer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.