Vilket el inte är, därav behöver du ett intyg. Så du har fel igen Mats
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Vilket el inte är, därav behöver du ett intyg. Så du har fel igen Mats
Det handlar inte om att jag får rätt. Jag beskriver fakta. Behörlig elektiker är aktuellt för elinstalationsarbeten. Många el arbete är dock inte av sådan karaktär som kan klassas som elinslation. Därmed kan en obehörlig elektriker göra det om han/hon blir deligerad jobbet av den behörlige. Vissa arbetsmoment av elinstalation kan deligeras till nån annan om den behörlige anser att kamraten har tillräcklig kunskap för det. El intyget garanterar att arbetet är genomfört på ett korrekt sätt. Det kan komma från företagdchefen som har deligerat ansvaret.
 
Matstj: Vad vill du med dina kommentarer?

Det beställda badrummet uppfyller inte det vad kunden väntar sig att professionella hantverkare gör!
Sen kan du komma med hur många ovidkommande kommentarer om utförda elarbeten och mycket mer.
Bauhaus har inte uppfyllt sitt åtagande

Vill du försvara det, för att du går Bauhaus ärende här på ByggaHus, så lär du göra situationen värre än byggföretaget redan befinner sig i.
 
  • Gilla
Elina Blom Westergren och 4 till
  • Laddar…
Vi borde bjuda in Bo till denna tråden men jag tror du har fel i att chefen kan delegera ansvaret till en utan behörighet eller certifikat. Och eftersom det inte finns namnförtydligande på intygen så är de inte giltiga nu ändå.
 
Matstj

Du verkar inte förstå riktigt vad folk skriver här.
Du försvarar dig med saker som att du hellre får ett bra jobb gjort utan intyg, än ett dåligt med intyg.
Vad är det för resonemang?
Betalar man för ett jobb så ska det utföras bra OCH med intyg. Allt annat är oacceptabelt.
Jag vet inte om du är hantverkare eller hur insatt du är i lagstiftningen runt detta. Men intyg är viktiga. Det är inget man bara ska få om man har tur. Det är krav på giltiga intyg på flera arbetsmoment.
Sen skriver du om att det ska vara fackmannamässigt utfört och måste inte utföras av fackman. Och det stämmer bla när man gör badrum m.m.
Men om någon annan bygger ditt badrum och du inte får några intyg. Hur ska du då bevisa för försäkringsbolaget att det är fackmannamässigt utfört? Du har ju ingen aning om hur det är byggt?

Du återkommer hela tiden till att det är struntsamma med intyg m.m så länge det ser bra ut. Men det funkar inte så.

När man betalar för en tjänst så vill man ha alla intyg, man vill veta att allt är korrekt utfört och man vill att det ska se bra ut. Inte bara en av tre saker.
Nu verkar dom inte ens lyckas med att ha fått det att se bra ut.

Lycka till med att sälja en tjänst där du berättar sanningen från början. Vi tycker inte intyg är så viktigta. Vi vet inte vem som kommer att installera elen, eller golvvärmen. Vi vet inte vem som sätter tätskiktet i ditt badrum. Men anlita oss så kanske det åtminstone kommer se bra ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
jontejj och 8 till
  • Laddar…
Det värsta här tycker jag är detta (och inte intygen):
Totalt har cirka 30 felaktigheter fått åtgärdas efter renoveringen. Ett 30-tal kakelplattor har exempelvis bytts ut på en vägg. Men det finns fortfarande skador och fel som ej reparerats, exempelvis en display som monterats på 100 centimeters höjd istället för utlovade 150 centimeter, och en golvbrunn anpassad för dusch istället för det beställda badkaret.
Det betyder ju risk för skadat tätskikt, och vem ska ansvara för det?
 
Anna1984 skrev:
Matstj

Du verkar inte förstå riktigt vad folk skriver här.
Du försvarar dig med saker som att du hellre får ett bra jobb gjort utan intyg, än ett dåligt med intyg.
Vad är det för resonemang?
Betalar man för ett jobb så ska det utföras bra OCH med intyg. Allt annat är oacceptabelt.
Jag vet inte om du är hantverkare eller hur insatt du är i lagstiftningen runt detta. Men intyg är viktiga. Det är inget man bara ska få om man har tur. Det är krav på giltiga intyg på flera arbetsmoment.
Sen skriver du om att det ska vara fackmannamässigt utfört och måste inte utföras av fackman. Och det stämmer bla när man gör badrum m.m.
Men om någon annan bygger ditt badrum och du inte får några intyg. Hur ska du då bevisa för försäkringsbolaget att det är fackmannamässigt utfört? Du har ju ingen aning om hur det är byggt?

Du återkommer hela tiden till att det är struntsamma med intyg m.m så länge det ser bra ut. Men det funkar inte så.

När man betalar för en tjänst så vill man ha alla intyg, man vill veta att allt är korrekt utfört och man vill att det ska se bra ut. Inte bara en av tre saker.
Nu verkar dom inte ens lyckas med att ha fått det att se bra ut.

Lycka till med att sälja en tjänst där du berättar sanningen från början. Vi tycker inte intyg är så viktigta. Vi vet inte vem som kommer att installera elen, eller golvvärmen. Vi vet inte vem som sätter tätskiktet i ditt badrum. Men anlita oss så kanske det åtminstone kommer se bra ut.
självklart vill man ha ett intyg men intyget säger inget om hur det är byggt , försäkringsbolag bryr sej inte så mycket om dom , dom är mest en värdehandling om man ska sälja .
Ungefär som serviceboken till bilen .
 
R
Länsförsäkringar tillåter tex att man som privatperson renoverar sitt badrum. De vill bara att man dokumenterar arbetet så att man följt en tillverkares instruktioner. Jag ska själv renovera mitt badrum senare i höst.
Hej hopp!
 
karlmb skrev:
Det betyder ju risk för skadat tätskikt, och vem ska ansvara för det?
Om det inte regleras med något prisavdrag så ansvarar Bauhaus i tio år,
 
hushem skrev:
självklart vill man ha ett intyg men intyget säger inget om hur det är byggt , försäkringsbolag bryr sej inte så mycket om dom , dom är mest en värdehandling om man ska sälja .
Ungefär som serviceboken till bilen .
Nja, jag tycker du har fel. Kvalitetsintyget SÄGER dvs intygar hur det är byggt. Det du påstår är att alla urkundsförfalsker intygen och DÅ kan de hamna i stora problem om det blir skada och ev tingsrättsprövningar........

Ett intyg säger ju hur DET som inte syns har gjorts, dvs det SÄGER att tätskiktet applicerats rätt och golvbrunnen monterats enl instruktion.

Sen att försäkringsbolagen väljer att "hänga" kunden för att ett företag LURAT kunden (intygat felaktigheter)....det är en annan usel aspekt i sammanhanget.
 
Redigerat:
Byggis1976 skrev:
Nja, jag tycker du har fel. Kvalitetsintyget SÄGER dvs intygar hur det är byggt. Det du påstår är att alla urkundsförfalsker intygen och DÅ kan de hamna i stora problem om det blir skada och ev tingsrättsprövningar........

Ett intyg säger ju hur DET som inte syns har gjorts, dvs det SÄGER att tötskikt applicerats rätt och golvbrunnen monterats enl instruktion.

Sen att försäkringsbolagen väljer att "hänga" kunden för att ett företag LURAT kunden....det är en annan usel aspekt i sammanhanget.
Tyvärr är det ofta att personen som skriver ut intyg i många firmor inte varit närvarande i hela bygget , så bara för att det finns ett intyg på ett badrum så behöver inte badrummet vara rätt byggt .
Nej en besiktning från en oberoende besiktningsman på tätskikt och brunn innan man får gå vidare med kakling och väl dokumenterat med bilder
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Anna1984 skrev:
Matstj

Du verkar inte förstå riktigt vad folk skriver här.
Du försvarar dig med saker som att du hellre får ett bra jobb gjort utan intyg, än ett dåligt med intyg.
Vad är det för resonemang?
Betalar man för ett jobb så ska det utföras bra OCH med intyg. Allt annat är oacceptabelt.
Jag vet inte om du är hantverkare eller hur insatt du är i lagstiftningen runt detta. Men intyg är viktiga. Det är inget man bara ska få om man har tur. Det är krav på giltiga intyg på flera arbetsmoment.
Sen skriver du om att det ska vara fackmannamässigt utfört och måste inte utföras av fackman. Och det stämmer bla när man gör badrum m.m.
Men om någon annan bygger ditt badrum och du inte får några intyg. Hur ska du då bevisa för försäkringsbolaget att det är fackmannamässigt utfört? Du har ju ingen aning om hur det är byggt?

Du återkommer hela tiden till att det är struntsamma med intyg m.m så länge det ser bra ut. Men det funkar inte så.

När man betalar för en tjänst så vill man ha alla intyg, man vill veta att allt är korrekt utfört och man vill att det ska se bra ut. Inte bara en av tre saker.
Nu verkar dom inte ens lyckas med att ha fått det att se bra ut.

Lycka till med att sälja en tjänst där du berättar sanningen från början. Vi tycker inte intyg är så viktigta. Vi vet inte vem som kommer att installera elen, eller golvvärmen. Vi vet inte vem som sätter tätskiktet i ditt badrum. Men anlita oss så kanske det åtminstone kommer se bra ut.
Bra skrivet. Jag håller med. Att få ett badrum utan intyg är som att köpa ett hus utan lagfarten......men vaf - du kan ju bo i huset (om du har tur) så vem bryr sig om papper, eller? (ironi) ......
 
Polos skrev:
Tyvärr är det ofta att personen som skriver ut intyg i många firmor inte varit närvarande i hela bygget , så bara för att det finns ett intyg på ett badrum så behöver inte badrummet vara rätt byggt .
Nej en besiktning från en oberoende besiktningsman på tätskikt och brunn innan man får gå vidare med kakling och väl dokumenterat med bilder
Den som signerar intyget ansvarar för att DET defakto är rätt byggt. Om denne delegerat så skall den ändå ha koll. Rent juridiskt.

Men ja, du har såklart rätt. Min rent ovetenskapliga gissning är att 80-90% av alla våtrumsintyg i Sverige är på något sätt felaktiga.

Vi hade en besiktningsman men i vårt fall hjälpte det inte då besiktningsmannen inte tittar på delar där intyg/ egenkontroller görs.......de litar på intygen. Det var en sbr certifierad besiktningsman och jag tror det gäller alla besiktningsmän....

Det GÅR inte att kvalitetssäkra detta som kund, OM man inte gör det själv. Eller gör sig ovän med entreprenören för att man ska titta o fota allt o påpeka allt, och skälla, och bråka....
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Artikeln//Tråden handlar i sin enkelhet om att Bauhaus har "fuckat up". Själv har jag valt att deltagit i tråden genom att belysa branschen på ett annat plan och kör på devisen att man bör vända sig till de hantverkare man har förtroende för och att man dessutom behöver ha lite kunskap för att på ett relativt säkert sätt ta hand om sin fastighet.

Detta blir till viss del ifrågasatt, vilket är helt OK för mig men.........

För mig känns det helknepigt att (enkelt förklarat) gå in på ett varuhus och beställa ett större renoveringsjobb. Kontentan blir att man inte har nån större inblick i referenser på hantverkare, vad de heter, hur de ser ut, vilken yrkesstolhet de har, hur många år i braschen de har osv osv. Sånt är ju skitviktigt för varje kund som vill ha ett jobb utfört eller??

Har jobbat som byggservicesnickare i + 10 år och har många, många gånger upplevt hur viktigt det är med en god kontakt med kunden. Att skapa förtroende, att påvisa att saker löser sig och att de pengar kunden lägger ut resulterar i produkt som är värt varenda krona.

Jag kan inte fatta att man förväntar sig att få den känsla när man stövlar in på Bauhaus!
 
D09
gäst skrev:
Att anlita sveriges sämsta företag har sitt pris. Tråkigt, men väntat. Bauhaus suger rejält....på ALLT!!!
Nja. Det var lite hårt?

Jag handlar mycket på både Hornbach, Bauhaus och Byggmax i Göteborg.

Tycker de har bra sortiment och bra priser.

VVS köper jag hellre i VVS-butiken vid biltema ( =grym service )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.