Matstj vem är du ??
 
Matstj skrev:
Eftersom Hans och hans familj inte litade på den första då viktiga delar inte protokollfördes och handlingar undanhölls valde de att själva kontakta en besiktningsman som gick igenom badrummet.
Är inte det som kunden o Bauhaus har avtalat emellan, att när arbetet är slut då ska en besiktning genomföras vilket Bauhaus har tydligen gjort enligt det som du har skrivit i artikeln. Varför duger inte den besiktningen?
Om inte den första besiktningen tar upp sånt som beställaren ifrågasätter är det väl knappast konstigt att beställaren då vill göra en ny, mer opartisk besiktnin?
 
  • Gilla
[SH] och 1 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Varför duger inte den besiktningen?

Tja, kan det vara för att man efter ca 10 sekunder ser saker som man skulle förväntat sig att den första besiktningsmannen hittat och anmärkt på efter ett arvode på tusentals kronor? Jag har själv råkat ut för det. När dessutom den första besikningsmannen anlitats och betalats av ens motpart är det inte så svårt att förstå att man vill ha en oberoende besiktning som omväxling.

Sluta häng här och säg åt er jurist att skärpa sig istället!
 
Redigerat:
Ramnemark skrev:
Det börjar bli tydligt att Matstj har koppling till Bauhaus....
Ni vill bara tro på det värsta om ett företag som heter Bauhaus utan att ha nån susning om vad som faktisk har hänt. Ta reda på fakta innan ni drar era slutsatser.
Jag vill se en besik protokoll först om jag ska tro på sagan.
 
thomas33 skrev:
Om inte den första besiktningen tar upp sånt som beställaren ifrågasätter är det väl knappast konstigt att beställaren då vill göra en ny, mer opartisk besiktnin?
Ok, ska man inte avtala detta i början. Komma överens att när arbetet är slutfört då vill jag besikta det med egna besikt man. Ifall går företaget med på det eller inte.
Det har hänt mig ett par gg. Jag skulle köpa ett hus o kommer med kravet egen besik man. Ena ägaren har avböjt kravet o den andra accepterat.
Såna krav ställer man innan avtalet inte efteråt.
Jag har full förståelse för Bauhaus om de inte tar i beaktande andra besiktningen. Med anledingen att opartisk besik man inte fanns med som krav i avtalet från början.
Vi har fortfarande inte tagit del av varken första eller andra besiktningen. Då vet vi egentligen ingenting om saken.
Det är bara att skanna de o ladda upp. Tar några miniuters jobb. Då kanske vi kan hjälpa familjen på ett effektivt sätt mot Bauhous!
Det vi har hört är ex vis att handverkare använde trädgårdsmöbler istället för stege. Har de satt upp nånting snett pga det ?!
Det är arbetet som besiktad i slutändan inte trädgårdsmöböerna.
 
Redigerat:
Det är Hans eget badrum och därmed har han rätt att använda hur många besiktningsmän han vill. Så länge fel dyker upp inom garantitiden så är det Bauhaus skyldighet att åtgärda dem.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Ok, ska man inte avtala detta i början. Komma överens att när arbetet är slutfört då vill jag besikta det med egna besikt man. Ifall går företaget med på det eller inte.
Det har hänt mig ett par gg. Jag skulle köpa ett hus o kommer med kravet egen besik man. Ena ägaren har avböjt kravet o den andra accepterat.
Såna krav ställer man innan avtalet inte efteråt.
Jag har full förståelse för Bauhaus om de inte tar i beaktande andra besiktningen. Med anledingen att opartisk besik man inte fanns med som krav i avtalet från början.
Vi har fortfarande inte tagit del av varken första eller andra besiktningen. Då vet vi egentligen ingenting om saken.
Det är bara att skanna de o ladda upp. Tar några miniuters jobb. Då kanske vi kan hjälpa familjen på ett effektivt sätt mot Bauhous!
Det vi har hört är ex vis att handverkare använde trädgårdsmöbler istället för stege. Har de satt upp nånting snett pga det ?!
Det är arbetet som besiktad i slutändan inte trädgårdsmöböerna.
Här är en länk till konsumentverkets information kring konsumenttjänstlagen och där hittar du också en länk till hela konsumenttjänstlagen. Du verkar blanda ihop en hel del saker och de rättigheter man som konsument har via lagen kan inte avtalas bort.

http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Lagar-och-regler/Konsumentlagar/Konsumenttjanstlagen/

Sen är det naturligtvis så att Bauhaus i egenskap av totalentreprenör har allt ansvar för den utförda tjänsten. De kan inte avsäga sig fel, brister eller misstag som underleverantörer gjort utan de har fullt ansvar mot kunden. Så är det fel i tjänsten så är det Bauhaus ansvar att fixa till dom. De kan inte skylla på att någon i lägre led gjort felet som inte vill eller kan ta ansvar.

Jag har inga problem att man är kritisk till Bauhaus utifrån ett enskilt fall. Det som är mest allvarligt som jag ser det är att de uppenbart inte säkerställer att det är kvalificerade och kompetenta hantverkare som utför tjänsterna och att de vägrar ta ansvar när något går fel. Både delarna gör att jag personligen aldrig skulle använda deras tjänst även om det i många fall säkert går bra. Som jag ser det är en viktigt del av bedömningen av ett företag är hur de hanterar misstag och fel när de inträffar och här verkar det som att Bauhaus missar på alla punkter.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Det är Hans eget badrum och därmed har han rätt att använda hur många besiktningsmän han vill. Så länge fel dyker upp inom garantitiden så är det Bauhaus skyldighet att åtgärda dem.
Om det dyker upp fel, ja. Få se hur många fel har dykt upp i artikeln.
1. • Elintyget saknar underskrift. är det ett fel i badrummet ?!
2. har ej genomförts någon elkontroll . Är det fel på el installationen ?!
3. • Ritning över golvvärmen tillkommer i efterhand av en elektriker som säger att han ej haft något med själva installationen att göra. Är det fel på ritningen ?!
4. Han talade knackig engelska. Är det något fel på el installeringen
5. familjen fått intyg från Bauhaus att installationen är riktig. Är det nåt fel på installationen ?!
6. •Det finns en rad signaturer på utfört arbete, men inga namn på personerna som undertecknat. Är det nåt fel i badrummet ?!
7. Hantverkarna hade inte ens egna stegar, de använde våra trädgårdsmöbler och staplade dessa på varandra för att nå upp, Är det nåt fel på arbetet ?!
Jag hittar inga riktiga beräätelse om arbete som har gått till oproffsligt. Det är nåt om asbetssanering som går olika meningar om det. Ena säger du har gjort det andra parten säger du har gjort det. Ord mot ord. Inga andra fel hittar jag i artikeln.
 
Hej, nej det var inte en slutbesiktning utan en besiktning som utfördes för att kunden var missnöjd med ett flertal delar. Exempelvis estetiska fel. Slutbesiktningen skulle genomföras när allt var klart redan 2014, vilket i slutändan då mynnade ut i det där krysspappret som jag förstod det. Men jag har som sagt inte talat med Bauhaus och fått deras version på detta.

Men de besiktningar du talar om är det Hans själv som betalat för i efterhand på grund av missnöje med badrummet. De är så kallade "särskilda besiktningar".

Matstj skrev:
Vänta lite nu Elina. I din egen artikel har du skrivit så här:
"Två besiktningar har utförts å Hans Walters räkning. Eftersom Hans och hans familj inte litade på den första då viktiga delar inte protokollfördes och handlingar undanhölls valde de att själva kontakta en besiktningsman som gick igenom badrummet. Bauhaus vidhåller till familjen att de endast ta hänsyn till den första besiktningen"
Arbetet har tydligen blivit besiktat två gånger ena gången av Bauhaus o andra gången av en utomstående besik man.
Besiktningen är kanske en slutbesiktning för Bauhaus fast kunden kanske vill besiktiga det 100 gg innan han blir nöjd och detta med sina egna besikningsman.
Är inte det orimligt krav?!
Är inte det som kunden o Bauhaus har avtalat emellan, att när arbetet är slut då ska en besiktning genomföras vilket Bauhaus har tydligen gjort enligt det som du har skrivit i artikeln. Varför duger inte den besiktningen?
Kan man inte få del av den?
 
Redigerat:
Jag har valt att inte lista alla mindre fel och brister eftersom artikeln då skulle bli för lång, jag valde att ta upp de stora problemen och har lagt estetiska brister och andra fel under en punkt med exempel på vilka dessa kan tänkas vara. Exempelvis har saker placerats på fel höjd, plattor sitter snett, väggar i anslutning till badrummet men i andra rum som lagats på felaktigt vis med mera...

Matstj skrev:
Om det dyker upp fel, ja. Få se hur många fel har dykt upp i artikeln.
1. • Elintyget saknar underskrift. är det ett fel i badrummet ?!
2. har ej genomförts någon elkontroll . Är det fel på el installationen ?!
3. • Ritning över golvvärmen tillkommer i efterhand av en elektriker som säger att han ej haft något med själva installationen att göra. Är det fel på ritningen ?!
4. Han talade knackig engelska. Är det något fel på el installeringen
5. familjen fått intyg från Bauhaus att installationen är riktig. Är det nåt fel på installationen ?!
6. •Det finns en rad signaturer på utfört arbete, men inga namn på personerna som undertecknat. Är det nåt fel i badrummet ?!
7. Hantverkarna hade inte ens egna stegar, de använde våra trädgårdsmöbler och staplade dessa på varandra för att nå upp, Är det nåt fel på arbetet ?!
Jag hittar inga riktiga beräätelse om arbete som har gått till oproffsligt. Det är nåt om asbetssanering som går olika meningar om det. Ena säger du har gjort det andra parten säger du har gjort det. Ord mot ord. Inga andra fel hittar jag i artikeln.
 
Matstj: Du tar lätt på det där med elsäkerhet!
Kanske inget fel på installationen, men det vet varken du eller någon annan. Felet kan vara så att det märks för sent, när en allvarlig elolycka redan inträffat. Hur skall en beställare kunna lita på att elen i badrummet är rätt installerad, om inte Bauhaus ens kan lägga fram ett underskrivet intyg?

Hantverkare som saknar egna verktyg och stegar är knappast något som en stor bygghandel ens borde anlita. Jag är rädd om mina utemöbler och inte intresserad att hantverkare som kommer hem till mig, använder dem som stegar eller annat. Det har riktiga hantverkare med sig!
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
1. • Elintyget saknar underskrift. är det ett fel i badrummet ?! - Troligtvis, då ingen med behörighet har utfört arbetet och ingen med behörighet vågar ta på sig ansvaret för jobbet.
2. har ej genomförts någon elkontroll . Är det fel på el installationen ?! Det är ett fel i processen, då detta ska genomföras.
3. • Ritning över golvvärmen tillkommer i efterhand av en elektriker som säger att han ej haft något med själva installationen att göra. Är det fel på ritningen ?! - Det vet man inte, men eftersom personen som har gjort ritningen inte har lagt slingan eller varit inblandad så stämmer den troligtvis inte.
4. Han talade knackig engelska. Är det något fel på el installeringen - Det stod även att han saknade behörighet, så troligtvis.
5. familjen fått intyg från Bauhaus att installationen är riktig. Är det nåt fel på installationen ?! - Uppenbarligen eftersom den inte är utförd av någon med behörighet. Även om det råkar ha blivit rätt så är det inte tillåtet att installera el i ett badrum utan behörighet.
6. •Det finns en rad signaturer på utfört arbete, men inga namn på personerna som undertecknat. Är det nåt fel i badrummet ?! Ev. är det det. Det är i alla fall fel på arbetet då spårbarhet skall finnas.
7. Hantverkarna hade inte ens egna stegar, de använde våra trädgårdsmöbler och staplade dessa på varandra för att nå upp, Är det nåt fel på arbetet ?! - Nej, men oerhört oseriöst och man kan då undra vilken annan utrustning de saknade.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Matstj: Du tar lätt på det där med elsäkerhet!
Kanske inget fel på installationen, men det vet varken du eller någon annan. Felet kan vara så att det märks för sent, när en allvarlig elolycka redan inträffat. Hur skall en beställare kunna lita på att elen i badrummet är rätt installerad, om inte Bauhaus ens kan lägga fram ett underskrivet intyg?

Hantverkare som saknar egna verktyg och stegar är knappast något som en stor bygghandel ens borde anlita. Jag är rädd om mina utemöbler och inte intresserad att hantverkare som kommer hem till mig, använder dem som stegar eller annat. Det har riktiga hantverkare med sig!
Helt korrekt!

Jag misstänker även att firman har gjort sig skyldig till rena arbetsmiljöbrott? Att inte tillhandahålla stegar/arbetsplattformar, utan istället låta de anställda stapla trädgårdsmöbler är ett sådant exempel.

Att utföra en asbestsanering utan att följa arbetsmiljöverkets regler är en annan. (jag är intresserad av att veta om hantverkarna ö.h.t. visste att de fanns asbest eller mörkade firman/arbetsledningen detta?).

Att sedan en sådan som Matstj kan sitta och påstå nedanstående gör mig illamående:
Matstj skrev:
Jag hittar inga riktiga beräätelse om arbete som har gått till oproffsligt
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Ok, ska man inte avtala detta i början. Komma överens att när arbetet är slutfört då vill jag besikta det med egna besikt man. Ifall går företaget med på det eller inte.
Det har hänt mig ett par gg. Jag skulle köpa ett hus o kommer med kravet egen besik man. Ena ägaren har avböjt kravet o den andra accepterat.
Såna krav ställer man innan avtalet inte efteråt.
Jag har full förståelse för Bauhaus om de inte tar i beaktande andra besiktningen. Med anledingen att opartisk besik man inte fanns med som krav i avtalet från början.
Vi har fortfarande inte tagit del av varken första eller andra besiktningen. Då vet vi egentligen ingenting om saken.
Det är bara att skanna de o ladda upp. Tar några miniuters jobb. Då kanske vi kan hjälpa familjen på ett effektivt sätt mot Bauhous!
Det vi har hört är ex vis att handverkare använde trädgårdsmöbler istället för stege. Har de satt upp nånting snett pga det ?!
Det är arbetet som besiktad i slutändan inte trädgårdsmöböerna.
Jag är ganska säker på att det inte fanns ett avtal om en partisk besiktningsman......
 
Matstj skrev:
Om det dyker upp fel, ja. Få se hur många fel har dykt upp i artikeln.
1. • Elintyget saknar underskrift. är det ett fel i badrummet ?!
2. har ej genomförts någon elkontroll . Är det fel på el installationen ?!
3. • Ritning över golvvärmen tillkommer i efterhand av en elektriker som säger att han ej haft något med själva installationen att göra. Är det fel på ritningen ?!
4. Han talade knackig engelska. Är det något fel på el installeringen
5. familjen fått intyg från Bauhaus att installationen är riktig. Är det nåt fel på installationen ?!
6. •Det finns en rad signaturer på utfört arbete, men inga namn på personerna som undertecknat. Är det nåt fel i badrummet ?!
7. Hantverkarna hade inte ens egna stegar, de använde våra trädgårdsmöbler och staplade dessa på varandra för att nå upp, Är det nåt fel på arbetet ?!
Jag hittar inga riktiga beräätelse om arbete som har gått till oproffsligt. Det är nåt om asbetssanering som går olika meningar om det. Ena säger du har gjort det andra parten säger du har gjort det. Ord mot ord. Inga andra fel hittar jag i artikeln.
Du gör det bara tydligare att du har med bauhaus att göra. Det finns massor i artikeln som berättar vilka fel som gjorts. När de använder utemöblerna staplade på varandra så bryter de mot arbetsmiljölagen, alltså är det fel på arbetet. När det inte finns personer bakom intygen som är skrivna så är de ogiltiga, vilket gör att det är fel på intygen. Och sen finns det även ljudupptagning där byggfirman med bauhaus på plats erkänner att de gjort saneringen, dom de sedan skyller på kunden.

Sluta trolla nu och hjälp kunderna i butiken.....
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.