Håller med Nimajneb. Sten som krattan/räfsan får med sig ska väck.

Sen bör du ligga iallafall 1-2cm under plattkanten med färdig gräsmatta. För den kommer att svälla.
 
savio skrev:
Trådstartare tillbaks med uppdatering!

Lite tid har gått och vi har kommit framåt med vårt arbete, dock så kvarstår en hel del frågetecken.
Det som bekymrar mig är att alla tipsa om olika saker, en del tycker t.ex. att det är bra att maskiner gått på jorden och packat den hård, andra tycker att det är värdelöst och att vi ska jobba upp den totalt med jordfräs eller grep.

Hursomhelst så har vi nu beställt jord (såkallad anläggningsjord), det blev 10 kubik som kommer att räcka till ett lager på 5 cm över hela ytan.

Vi har även beställt färdigt rullgräs som vi kommer att rulla ut när vi är klara med jorden, det levereras först när vi hojtar till.

Konkreta frågor.
1. Det ligger en hel del sten runt om i jorden. Någon som jag pratade med sa att det inte är någon som helst fara utan att de gott kan ligga kvar. Andra säger att man absolut måste ta bort varenda sten.
Vad gäller?

2. Hur ska vi bearbete befintlig jord innan den nya anläggningsjorden kommer?
Ska vi rugga upp den med grep och låta det vara?
Eller ska vi rugga upp med grep och sen platta till med EU-pall och fotarbete?
Eller ska vi göra något helt annat?

3. Ska vi gödsla något? Isåfall vad för gödsel och hur?

4. Rullgräset som vi har köpt är tydligen 2-2,5cm tjockt.
Hur stort glapp ska jag lämna för gräset?
Alltså, ifall jag vill att gräset ska linjera med befintlig marksten, ska jag då se till att stenen innan jag rullar ut gräset ska ligga 2,5cm över jorden eller ska jag ha ett större avstånd ifall att gräset sväller?

5. Hur stor lutning bör man ha på ytan för att vattnet naturligt ska rinna snett ut från tomten?
Hur går man tillväga för att nå rätt lutning och hur mäter man upp det?
Hej igen tänkte svara lite på dina frågor med min erfarenhet.
1. Att kratta bort sten kan man aldrig spendera för mycket tid på, jag tycker att du ska dra igenom det 2-3 ggr för att få bort så mycket sten som möjligt. Efter du rullat ut gräset kan det likförbannat komma upp sten som senare kan skada klipparen (dock inte så viktigt om du inte tänker använda cylinderklippare)

2. Jag hade inte gjort något med underlagret eftersom du ska lägga ytterligare 5 cm jord, när du lagt ut dem 5 cm kratta ut det och gå rundor lite på det så blir det bra. Det krävs ingen vält för att få bra resultat.

3. De gångerna jag lagt ut gräs (1000+ kvm) så har vi slängt i lite klen gödsel under gräsrullarna för att det ska få bättre fart, glöm dock inte bort att vattna gräset rejält i början så gräset hinner växa till sig, dock inte för mkt för då bygger du upp en s.k thatch.

Har du fler frågor kan du skriva privat meddelande eller bara skriva här

Mvh
 
Jag frågade Gräscenter detta med vad som händer om det ligger sten på jorden under en gräsmatta som rullas ut och han rekommenderade det inte, inte ens mindre stenar som 3-4 cm. Vad han påpekade var inte att de tränger upp och slungas iväg av gräsklipparen (vilket är mindre roligt såklart) utan att om det ligger sten så kan gräsmattans rötter inte komma åt jorden vilket gör att risken att gräset dör på just de ställen där det ligger en sten är stor. Så jag går dagligen och plockar sten och krattar nu, ska få hem två lastbilar med jord (utan sten hoppas jag) snart och sedan rulla gräsmatta :)

De rekommenderade inte att man la ut gödsel innan gräsmattan rullades ut då rötterna kan skadas och brännas av det starka gödslet. Däremot gärna ett snadlager mellan jord och gräsmatta då den håller fukten bra.
 
Den gamla jorden har vi ruggat upp (vänt om) med hjälp av spadar och sedan plattat till.
Den nya jorden har kommit och den har vi nu fördelat ut över hela tomten, det är ca 5 centimeter av den nya fina jorden.

Vi har gått med lastpall och jämnat till, sedan även manuellt stampat på hela ytan.
Nu ser det riktigt fint och jämnt ut, vi väntar nu på leverans av rullgräset (y)

Angående stenar så har vi rensat en del.
Några större stenar finns inte kvar överhuvudtaget.
En del stenar i storleken 3x3cm finns kvar på sina ställen, inte överdrivet många dock.
En del mindre stenar 1-2cmx1-2cm finns dock kvar, dessa är ju i princip omöjliga att få bort.
Jag hoppas att de inte blir några problem :eek:


Gällande gödsel så har även vi fått rådet att inte gödsla marken innan v rulla gräset då gödslet kan "bränna" rötterna så det kommer vi inte att göra.

Däremot undrar jag om det är någon mer förberedelse man ska göra?
Man kanske ska vattna jorden innan rullgräset kommer (dvs samma dag)?

Man kanske ska stampa jorden en sista gång precis innan gräset kommer för att få det riktigt packat och fint?
Eller man kanske ska göra tvärtom, luckra upp det lite med räfsa samma dag som gräset kommer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.