En grej till, tänk på så du har fall ifrån huset!
 
Nimajneb skrev:
600kr per m3... Låter väldigt dyrt. Jorden ska inte kosta mer än 250-300/m3. Ska du ha utkört så går det på några hundringar till, annars så är det väl 10vändor med släpet.
Jag trodde först att det skulle räcka med någon kubik.
Nu inser jag att det inte räcker på långa vägar.

Det får nog bli att ordna med egen transport på ngt sätt.
Hur mkt kan man lasta på en kärra, är det bara 1 kubik?
 
palman87 skrev:
Njä du, bra fråga. Det handlar om att luckra upp jorden. Räfsa uta hel*ete, men kan dock inte garantera något bra resultat då.
Okej, får undersöka vidare.
Gällande lutning från huset så räcker det antar jag om det bara är litegranna lutning från huset eller?
Alltså en lutning som man knappt ser med blotta ögat?
 
Man brukar räkna jord på vikt när man köper.
Där jag köper jord kostar anläggningsjord 230:-/ton och det är ca 0.85m3/ton.
Utkörning kostar 1125:- upp till 11 ton.
En kärra kan du räkna ca 5-600kg på.
 
Stefan N skrev:
Man brukar räkna jord på vikt när man köper.
Där jag köper jord kostar anläggningsjord 230:-/ton och det är ca 0.85m3/ton.
Utkörning kostar 1125:- upp till 11 ton.
En kärra kan du räkna ca 5-600kg på.
Okej, så om du skulle beställa 10 ton inkl utkörning så landar du på totalt 3425kr.
Jag får betala 600kr per kubik inkl utkörning, eftersom 12 kubik är ca 10 ton så får jag betala 7200kr för 10 ton.
Mer än dubbelt så mycket :(

En kärra tar inte mer än 5-600kg?
Det innebär att man får åka 17-20 vändor för att hämta 10 ton, inte heller jätteskoj
 
Hur mycket du kan lasta på en kärra beror på kärran, dragbilen och ditt körkort.
 
Uppdatering.
Har undersökt det vidare och det var tydligen rejält mycket billigare att köpa jorden än vad jag först trodde.
10 kubikmeter med hemkörning gick på 2500kr.
Det låter ju plötsligt helt klart överkomligt.

Frågan är nu då hur mycket jag ska satsa på, räcker 5cm lager om jag ruggar upp dagens lager och även rensar för sten?

Kommer det krävas lika mycket jord och underarbete om jag rullar ut gräs som om jag sår det?
 
Underarbetet är densamma om du rullar eller sår, det är samma gräs som skall växa i det. ;)

Om dagens jord lager verkar ok så hade jag slängt på 5 cm och vänt ner allt med en grep, 200 m2 vänder man snabbt manuellt. Kratta jämnt och så, dock är bästa tiden för att så på hösten eftersom man iinte behöver vattna så mycket då. Men jag kunde inte vänta utan jag sådde på våren och vattnade mycket, inga bekymmer :)

När du sår frön så räcker det att hålla ytan fuktig när gräset växer så måste man vattna länge så att jorden blir blöt en bit ner, annars växer aldrig rötterna ner i marken och gräsmattan blir känsligare för torka.
 
thewolf skrev:
Underarbetet är densamma om du rullar eller sår, det är samma gräs som skall växa i det. ;)
Fair enough, verkar logiskt trots allt :cool:

thewolf skrev:
Om dagens jord lager verkar ok så hade jag slängt på 5 cm och vänt ner allt med en grep, 200 m2 vänder man snabbt manuellt. Kratta jämnt och så, dock är bästa tiden för att så på hösten eftersom man iinte behöver vattna så mycket då. Men jag kunde inte vänta utan jag sådde på våren och vattnade mycket, inga bekymmer :)
Huruvida dagens jord verkar ok eller inte vet jag inte, svårt för mig att avgöra som har noll kunskap i ämnet.
Den är stenig som tusan, men det är ju planen förstås att rensa bort.

5 cm anläggningsjord på verkar vettigt, kostar ju heller inte skjortan.
Du skriver att man vänder ner allt med en grep.

Hur gör man då menar du? Ska nya jorden blandas rejält med det jag redan har ska den utgöra översta lagret på 5 centimeter?
 
Korvgubbe
Annars går det att hyra en jordfräs, borde landa på runt en femhundring för en dag. Självklart går det att göra för hand, men ibland kan det vara idé att inte sätta nollvärde på sin egen tid och kropp.
 
Korvgubbe skrev:
Annars går det att hyra en jordfräs, borde landa på runt en femhundring för en dag. Självklart går det att göra för hand, men ibland kan det vara idé att inte sätta nollvärde på sin egen tid och kropp.
Det tåls att funderas på!

Men frågan kvartstår, hur blir taktiken med min nyinköpa anläggningsjord på 5cm?
Ska jag lägga den ovanpå som ett fint översta lager eller ska jag blanda det jämnt med resten så att det blir ett hyfsat lager på översta 10cm, eller 15 eller 20?
 
Tog förresten en bild på hur jorden ser ut idag.
 
  • jorden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skitsvårt att bedömma vad det är för jord. Men lägger du på 5 cm anläggningsjord (obs använd inte matjord) blandar med grep eller jordfräs. Samtidigt plockar du bort stenarna. Så bör det bli ok.

Är det för mycket sand i din jord så kan gräsmattan torka ut för fort.

Anledningen till att du ska använda anläggninsjord är för att den är blandad med sand/grus, vilket gör att den inte sjunker ihop. Vanlig matjord sjunker med tiden, det är därför den skall vara sandblandad.
 
Föresten - jag hade grävt bort 10 cm och lagt på 15. Men jag har tillgång till traktor med tippkärra och är inte rädd för lite manuellt grävande :p
 
thewolf skrev:
Skitsvårt att bedömma vad det är för jord. Men lägger du på 5 cm anläggningsjord (obs använd inte matjord) blandar med grep eller jordfräs. Samtidigt plockar du bort stenarna. Så bör det bli ok.

Är det för mycket sand i din jord så kan gräsmattan torka ut för fort.

Anledningen till att du ska använda anläggninsjord är för att den är blandad med sand/grus, vilket gör att den inte sjunker ihop. Vanlig matjord sjunker med tiden, det är därför den skall vara sandblandad.

Om jag köper 5cm anläggningsjord.
Ska jag då blanda upp den med min befintliga jord ordentligt eller ska jag försöka hålla ett fint lager med enbart den nya jorden överst?

Om jag ska blanda med befintliga jord, hur stor yta snackar vi isåfall.
15cm ner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.