Niteowl skrev:
Jag skulle sått på det som är. Finns ju en anledning till att golfbanor anläggs på sand/jord-blandning. Matjord tillför bara näring till ogräset. Gräs är tåligt och växer i de flesta underlag.
En följdfråga på det där. Vår gräsmatta har blivit lite ojämn under vintern trots att vi var så noggranna med att få den slät i somras. Är sand då bättre än jord att lägga ut? Tänker att det sjunker mindre och ger ett bättre långsiktigt resultat. Det gäller inte hela gräsmattan utan en del av den.
 
Jag är ingen expert på gräs men har kompis som jobbat på golfbana i hela sitt vuxna liv. Golfgreener dressar man ju med sand för att få de jämna. Däremot är ju sanden fattig på näringsämnen så en blandning jord/sand kanske vore det bästa?
 
byggankan skrev:
En följdfråga på det där. Vår gräsmatta har blivit lite ojämn under vintern trots att vi var så noggranna med att få den slät i somras. Är sand då bättre än jord att lägga ut? Tänker att det sjunker mindre och ger ett bättre långsiktigt resultat. Det gäller inte hela gräsmattan utan en del av den.
Lägg ut det du har hemma :) sålänge det inte är lera kommer gräset garenterat växa i det. Vill du dock ha bra resultat så blanda 80% sand med 20% mull.

Mvh
 
Tack för hjälpen. Får bli någon sandblandning då så hoppas jag att den håller sig slät när nästa vår kommer.
 
Trådstartare tillbaks med uppdatering!

Lite tid har gått och vi har kommit framåt med vårt arbete, dock så kvarstår en hel del frågetecken.
Det som bekymrar mig är att alla tipsa om olika saker, en del tycker t.ex. att det är bra att maskiner gått på jorden och packat den hård, andra tycker att det är värdelöst och att vi ska jobba upp den totalt med jordfräs eller grep.

Hursomhelst så har vi nu beställt jord (såkallad anläggningsjord), det blev 10 kubik som kommer att räcka till ett lager på 5 cm över hela ytan.

Vi har även beställt färdigt rullgräs som vi kommer att rulla ut när vi är klara med jorden, det levereras först när vi hojtar till.

Konkreta frågor.
1. Det ligger en hel del sten runt om i jorden. Någon som jag pratade med sa att det inte är någon som helst fara utan att de gott kan ligga kvar. Andra säger att man absolut måste ta bort varenda sten.
Vad gäller?

2. Hur ska vi bearbete befintlig jord innan den nya anläggningsjorden kommer?
Ska vi rugga upp den med grep och låta det vara?
Eller ska vi rugga upp med grep och sen platta till med EU-pall och fotarbete?
Eller ska vi göra något helt annat?

3. Ska vi gödsla något? Isåfall vad för gödsel och hur?

4. Rullgräset som vi har köpt är tydligen 2-2,5cm tjockt.
Hur stort glapp ska jag lämna för gräset?
Alltså, ifall jag vill att gräset ska linjera med befintlig marksten, ska jag då se till att stenen innan jag rullar ut gräset ska ligga 2,5cm över jorden eller ska jag ha ett större avstånd ifall att gräset sväller?

5. Hur stor lutning bör man ha på ytan för att vattnet naturligt ska rinna snett ut från tomten?
Hur går man tillväga för att nå rätt lutning och hur mäter man upp det?
 
Tacksam för tips på mitt sista inlägg.
Det är imorgon arbetet börjar på allvar, sedan så ska första delen vara klar på söndag eftersom jorden kommer redan på måndag.

Det är nu jag behöver er hjälp!
 
Jag hade lukrat upp med en grepp, krattat jämnt och packat "lagom" (definition finns tidigare i tråden :rolleyes: )

Sprid ut lite gödsel så får gräset en bra start..

Här nedan kommer det att komma en massa andra varianter och ideer :D
 
thewolf skrev:
Jag hade lukrat upp med en grepp, krattat jämnt och packat "lagom" (definition finns tidigare i tråden :rolleyes: )

Sprid ut lite gödsel så får gräset en bra start..

Här nedan kommer det att komma en massa andra varianter och ideer :D
Hur gör man med grepen? Trycker ner hela vägen, böjer lite och lyfter osv över hela ytan?

Gödsel när den nya jorden kommit först eller? Vad för gödsel?
 
Tryck ner hela grepen, lyft upp ruska. Ta bort större stenar. Fortsätt över hela ytan.

Kratta jämnt.

På med ny jord.

Släng på lite gräsgödsel, av den sort du hittar. :D Dosera sparsamt, annars är det risk att man bränner rötterna.

Vattna eller låt det regna så att gödseln löses upp.

På med gräset.

Öppna en öl. Obs! Även ok att utföra under tiden man gör övriga moment, dock i mindre mängder annars är risken att gräsmattan blir ojämn. :p


Lycka till. ;):beer:
 
Uppdatering igen.

Har nu kört stenhårt i 2 dagar, vi har med hjälp av spadar (hade ingen grep) grävt upp och vänt om jorden ca 15 cm ner och sedan krattat ut allt igen.

Sedan körde vi med en lastpall över hela ytan för att jämna till det.

Sedan så har vi gått och stampat på hela jorden en gång för att det ska packas ordentligt.

Nu ser det hyfsat jämnt ut, men man ser fortfarande vissa små "kullar" på vissa håll.
Hur åtgärdar man enklast dessa kullar? bara kratta ut eller?

Det är en del stenar kvar (har rensat bort alla stora).
Gör det ngt om det är stenar kvar? De är max 3x3cm stora.

Snart kommer ny och fin anläggningsjord, planen är att lägga ett jämnt lager om 5cm över hela ytan.
Sedan så kommer gräset på rulle som vi rullar ut.
Tacksam för andra tips på vägen.
 
Dina stenar kommer tjälen att skjuta upp över tiden och dom kommer att hemsöka din gräsklippare.
 
Kullarna krattar du ut.

Trött i armarna nu? :p
 
Nimajneb skrev:
Dina stenar kommer tjälen att skjuta upp över tiden och dom kommer att hemsöka din gräsklippare.
Säker på det?

Små stenar bör inte vara några problem har många sagt.
Sedan som sagt så såg jag Bo Rappne på äntligen hemma rulla ut gräs på ett minst sagt stenigt underlag.
 
thewolf skrev:
Kullarna krattar du ut.

Trött i armarna nu? :p
Trött i armar, ben, axlar, huvud m.m. ;-)
 
savio skrev:
Säker på det?

Små stenar bör inte vara några problem har många sagt.
Sedan som sagt så såg jag Bo Rappne på äntligen hemma rulla ut gräs på ett minst sagt stenigt underlag.
3cm sten är ganska stort, hade dom varit mindre hade det funkat. Sedan hänger det naturligtvis på hur vintrarna är. Många brukar ju plocka lite tjälsten i samband med vårräfsningen så att det måste inte innebära ett problem bara man är medveten om risken.
Nät det gäller äntligen hemma så har dom ju begränsad tid och slarvar ofta med underarbetet för att hålla nere kostnaderna för produktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.