Huset är färdigbyggt och vi är precis inflyttade.
Nästa punkt på dagordningen blir att anlägga gräsmattan.
Vi har ännu inte bestämt om vi ska köpa färdigt gräs på rulle eller om vi ska så, vi utgår tills vidare ifrån att vi ska så.

När är bäst tid att dra igång, mitten av april någongång om vädret är någorlunda stabilt?

Tomten är grovplanerad med "matjord" (se bilder)
Denna jord har legat ett år snart och det har ju pågått bygge under hela tiden, det ligger en del sten i.
Vad behöver man för justeringar på jorden innan man sår gräset?
Någon sa 5 centimeter av anläggningsjord jämnt över hela ytan och sen är det bara att börja så.
Är 5 centimeter rätt djup? Klarar man sig på 3cm?
Behöver man något mer såsom gödsel, toppdress eller annat?


Tomtens yta är 200kvm.
Om vi skulle köpa anläggningsjord för att täcka 5 cm över hela ytan så behöver vi 10 kubikmeter med anläggningsjord.
Priser per kubik är 600kr, totalkostnad = 6000kr.
Saftigt för bara jorden?


Tacksam för alla tips.
 
  • DSC00550.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00552.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5 cm anläggningsjord är lite. Jag körde minst 15. Det finns typ en miljon sidor att läsa må nätet om man googlar.
Jag funderade och läste massor med tips. Veckan jag bestämde mig för att så blev det 30 grader varmt. det höll i sig i två veckor. Jag var beredd på katastrof. Fyra år senare kan jag konstatera att alla grannar har likvärdiga gräsmattor. Oavsett metod. Mina lugnande ord är därför; det blir bra med tiden.
Gödsla ordentligt andra säsongen, följ Olle Bergs program.
Du måste ha betydligt mer jord bara.
 
En till sak. Tänk på att grässvålen växer. Du kommer få problem runt plattsättningen om gräset är i samma höjd redan från början, om du förstår vad jag menar.
 
Varför inte fräsa upp det du har och så i det? Eller du behöver höja tomten?
 
malone skrev:
En till sak. Tänk på att grässvålen växer. Du kommer få problem runt plattsättningen om gräset är i samma höjd redan från början, om du förstår vad jag menar.
Jag är inte riktigt med på vad du menar.
Menar du att gräsdelen ska vara lägre än plattläggningen från start?
Isåfall, hur mycket ungefär?


5 cm anläggningsjord är lite alltså?
Detta trots att det ligger "gammal matjord" under?
 
Marken höjs ytterligare, sväller eller vad man vill kalla det av gräset. Därför brukar man lägga matjorden några tre-4 centimeter under plattgångar och dylikt om det går.
 
savio skrev:
Jag är inte riktigt med på vad du menar.
Menar du att gräsdelen ska vara lägre än plattläggningen från start?
Isåfall, hur mycket ungefär?


5 cm anläggningsjord är lite alltså?
Detta trots att det ligger "gammal matjord" under?
Det beror på kvaliteten på jorden som redan ligger där. Det finns risk att mattan torkar ut, blir stenhård om inte rötterna har ordentligt att växa i.

När jag tittat på dina bilder och tänker att du ska lägga på minst 5 cm jord så ser jag att plattorna kommer hamna under gräsmattans nivå redan innan gräset har börjat växa.
 
palman87 skrev:
Varför inte fräsa upp det du har och så i det? Eller du behöver höja tomten?
Det vore ju det absolut allra bästa eftersom det sparar mig 6-18.000kr beroende på om jag ska ha 5 eller 15cm anläggningsjord.

Frågan är bara, är jorden tillräckligt fin?
 
malone skrev:
Det beror på kvaliteten på jorden som redan ligger där. Det finns risk att mattan torkar ut, blir stenhård om inte rötterna har ordentligt att växa i.
Ja, så långt är jag med. Men hur avgör jag kvaliteten på jorden? :(

malone skrev:
När jag tittat på dina bilder och tänker att du ska lägga på minst 5 cm jord så ser jag att plattorna kommer hamna under gräsmattans nivå redan innan gräset har börjat växa.
Det är ett bra tips, det hade jag ingen aning om att svålen sväller :)
Men, bara för att vara på säkra sidan. Ni menar verkligen att hela jordlagret sväller och inte att marken ligger kvar men gräset växer?

Om vi vänder på det, vilken höjd över jordytan ska markstenen ligga innan jag sår mattan?
 
Jädrans internet, får skriva om igen!

Jag tycker minst 3-4 centimeter under. Brukar själva lägga matjorden i höjd med avdraget så det blir hela plattan högt. Det sväller mer än man tror.

Hur är matjorden? Grusig? Lerig?

När matjorden legat så länge så blir den packad vilket gräset inte tycker om. Därför fräser man en bra bit ner, tex 20cm. Då luckrar man upp jorden. Efter det räfsar man över allt så man får väck all sten, rötter, gamla ölburkar, Ja allt som inte hör hemma där. Då brukar man kunna få till ett hyfsat bra utgångsläge. Är man jätte osäker på sin jord, så kan man innan man börjar fräsa slänga på tex Npk, så tillför man extra näring i matjorden. Sen är det viktigt att man vattnar ordentligt och gödslar.

Det jag vill få fram är att man många gånger kan få till en bra gräsmatta med den matjorden man har så länge man ger den rätt förutsättningar!
 
palman87 skrev:
Jag tycker minst 3-4 centimeter under. Brukar själva lägga matjorden i höjd med avdraget så det blir hela plattan högt. Det sväller mer än man tror.
Vad rekommenderar du då, är 5 cm bäst?
Det är inga problem att sänka ytan 5cm, det är bara för mig att börja gräva men jag vill vara säker på att 5 cm är det som gäller isåfall :cool:


palman87 skrev:
Hur är matjorden? Grusig? Lerig?
Ja, den är väl både lerig och grusig skulle jag vilja säga.
Hjälper det om jag tar fler kort med mer närbilder?


palman87 skrev:
När matjorden legat så länge så blir den packad vilket gräset inte tycker om. Därför fräser man en bra bit ner, tex 20cm. Då luckrar man upp jorden. Efter det räfsar man över allt så man får väck all sten, rötter, gamla ölburkar, Ja allt som inte hör hemma där. Då brukar man kunna få till ett hyfsat bra utgångsläge. Är man jätte osäker på sin jord, så kan man innan man börjar fräsa slänga på tex Npk, så tillför man extra näring i matjorden. Sen är det viktigt att man vattnar ordentligt och gödslar.

Det jag vill få fram är att man många gånger kan få till en bra gräsmatta med den matjorden man har så länge man ger den rätt förutsättningar!
Fräsa 20 cm ner, vad behöver man för redskap för att göra det?
En jordfräs? Något sådant har jag inte direkt liggandes ;)

Gödsla innan man fräser alltså?
 
Gjorde vid trädgården till en familjemedlem förra året. Där la vi som sagt 5 cm. Och efter att gräset växt sig och blivit fint så ligger gräset nyklippt i höjd med plattorna.

På dina bilder tycker jag din matjorden ser relativt grusig ut. Gjorde en gräsmatta förr förra året där vi sänkte hela tomten. Jorden va en blandning sand/jord. Där tog vi en "pinnaharv" med 10cm pinnar med tyngd på som vi drog efter en fyrhjuling. Detta för att luckra upp och dra upp alla ytliga rötter från gamla buskar och dylikt. Året efter, när gräsmattan hunnit växa till sig och blivit rätt gödslad så blev den mycket grön och tätt, dvs mycket fin!

En fräs kan du hitta på blocket för ett par tusen, fräsa det du ska och sedan sälja den igen. Dock en bra grej att ha kvar om du tex vill ha trädgårdsland eller något.

Detta är som sagt vad jag tycker, man kan anlägga en gräsmatta på hur många sätt som helst.
 
600kr per m3... Låter väldigt dyrt. Jorden ska inte kosta mer än 250-300/m3. Ska du ha utkört så går det på några hundringar till, annars så är det väl 10vändor med släpet.
 
palman87 skrev:
Gjorde vid trädgården till en familjemedlem förra året. Där la vi som sagt 5 cm. Och efter att gräset växt sig och blivit fint så ligger gräset nyklippt i höjd med plattorna.
Okej, 5 centimter högre kant för stenen är gräset verkar då rimligt.
Jag satsar på det om ingen annan har några synpunkter på det.


palman87 skrev:
På dina bilder tycker jag din matjorden ser relativt grusig ut. Gjorde en gräsmatta förr förra året där vi sänkte hela tomten. Jorden va en blandning sand/jord. Där tog vi en "pinnaharv" med 10cm pinnar med tyngd på som vi drog efter en fyrhjuling. Detta för att luckra upp och dra upp alla ytliga rötter från gamla buskar och dylikt. Året efter, när gräsmattan hunnit växa till sig och blivit rätt gödslad så blev den mycket grön och tätt, dvs mycket fin!

En fräs kan du hitta på blocket för ett par tusen, fräsa det du ska och sedan sälja den igen. Dock en bra grej att ha kvar om du tex vill ha trädgårdsland eller något.

Detta är som sagt vad jag tycker, man kan anlägga en gräsmatta på hur många sätt som helst.
Det är trots allt bara 200kvm jag ska så.
Finns det ngt relativt smidigt sätt att göra det på för hand.
Med några verktyg tänker jag som inte kostar flera tusen.
 
Njä du, bra fråga. Det handlar om att luckra upp jorden. Räfsa uta hel*ete, men kan dock inte garantera något bra resultat då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.