En liten uppdatering innan det är dags att ställa in utrustningen för vintern. Har klippt en gång i vecka senaste tiden på 5 mm. Maskarna har gjort skada trots att vi plockat bort långt över 5000 maskar. Har även ställt in robotklipparen. Här kommer två bilder. En mer översikt och en mer detalj, där man ser maskarnas härjningar.
Välklippt gräsmatta med möjliga skador från maskar och en parkerad robotgräsklippare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsbild av en gräsmatta med skador från maskar synliga som mörkare fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin och 2 till
  • Laddar…
säsongen börjar snart här nere. På golfbanorna som har rätt uppbyggnad på greenerna, så jobbas det på mer intensivt. För egen del så har gräset växt lite, lätt tuffsigt, samt mycket maskhögar. Har krattat bort lite skräp och kvistar. Beställt och fått gödning och gräsfrö från Skånefrö (en hel del ängsgröe), samt lagt en beställning av maskbekämpning från Tourturf.
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Här var det -14 när jag åkte på jobbet, har väl 3-4dm snö på gräsmattan och 5cm i på gårdsplanen så min klippare får stå ett tag till :D
 
Härligt! Hur ser planen ut för iår? Har du tänkt höja klipphöjden då du köpt in ängsgröe? För den trivs väll inte så värst bra med under 10mm som jag har förstått det.
 
Var inte så tydlig, gräsfröet är till den vanliga gräsmattan. Fröblandningen innehåller också kärrgröe, vilket är ett riktigt fint gräs. Det trivs ganska bra här hemma. Ibland har jag funderat på om en del av gräset på green är kärrgröe - men tycker att det är dock lite för mörkt för att jag egentligen ska tro detta.

Greenen ska få jobba på och senaste klippningen var på ca 6 mm, Nu mellan 6 och 10 mm. Tänkte först köpa en annan krypvensblandning hos skånefrö, men struntade i detta.
 
Jaha då hänger jag med, däremot som jag har lärt mig är ängsröe en svår sort att stödså med då den gror så långsamt.
jänkarna brukar köra växtregulator innan stödsådd så befintligt inte växer och kväver det nysådda. Är väll just därför ängsgröe och prg är en populär blandning.

Har inte sett kärrgröe vad jag vet men den funkar på green, för om jag inte minns fel så är skånefrös ng50/50 kärrgröe och vitgröe.

Kärrgröe ska vara ett härdat gräs, var just ng50/50 som jag blev rekommenderad av skånefrö för en norrlandsgreen.


Härligt med att greenen är redan igång och klippt, har den klarat "vintern" okey?
 
Blandning kallas norrländsk tee.
Ingen klippning än! Gräset växer inte just nu. Någon minusgard på nätterna och en 5-8 gr som max på em.
Greenen har klarat sig ganska bra, utom där maskarna har härjat som mest, främst i ytterkant på green och i några stråk. Utanför greenen ser det inget roligt. I princip gräsfritt på några ställen.
 
Ja så kanske den kallas!

Lite kallt i marken än då med andra, men det smäller väll bara till hos er så växer det så att det knakar.

Dom där maskarna, dom verkar vara ett stående problem för dig. Dressyr du med naturlig sand eller någon form av krossad sand?

Vad har resterande gräs råkat ut för? Vi hade I princip bara jord på en stora yta I våras o jag vet inte hur det var på hösten bör vi kollade på huset.

För ni har väll inget snötäcke där det kan ske saker i det dolda
 
Sitter o tittar på Players o såg ditt svar.
Har till 95 % dressat med natursand 0,2 till 2 mm. Dressar ca var tredje vecka, med ca 500 kg, under säsong, dvs ca 1 mm. 2020 dressade jag en gång med kompostjord, ca 500 kg mest då jag tyckte att vissa delar av marken verkade död, växte dåligt och fick mer fart, men kanske också lite mer mat till maskarna. En gång köpte jag lite sandress från hemma golfklubben (0,2 till 1 mm), vilket var bättre, då den föll lättare genom grästurfen. Ju bättre o tätare gräset blir desto bättre med finare fraktion som max. Förra året blev det inget köp.

Gödning 2-3 kg varannan vecka.

Jorden är i grunden där jag anlade green lite mer Ler, samt att vi fyllde på med 10 ton kompostjord när vi gjorde området till gräsmatta för snart 8 år sedan. Vi tog ju ned 7 bokar som var 15-20 meter höga och sedan fräste bort stubbarna. Innan var det som en djungel i området med björnbär, blåhallon, murgröna, gullregn, bokbuskar, vildkaprifol, oxel och de stora träden, samt förvildade trädgårdsbuskar jag inte har namnet på. Första åren hade vi 1000-tals vårblommor, typ snödroppar, snöklockor, mm i gräsmattan, nu är det ganska glest. Tro att jordförhållandena är festkväll för maskar.

Maskarna där det är som mest bajsar så mycket att gräset dör. Problemet är ju att de öppna jordytorna invaderas lätt av ogräs, vilket tar mycket tid att fixa med. Tar ju han om detta manuellt. Ser att just kärrgröe skapar en så tät turf att maskarna inte riktigt lyckas ta livet av gräset.

Snö vad är det? Jo vi hade några dagar med snö i december, bland annat på julafton. Januari och feb var mild (3-5 gr) blött och blåsigt. Medan sista veckorna har varit soliga men med kalla nätter.

Jag ångar djup att jag inte lade dränering innan försöket att få fram en green.

Skulle gissa att det blir klippning om någon vecka.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Tror jag har sagt det tidigare i tråden då vi pratat mask.
Men har läst mig till att mask otrivs i skarp sand eller sand i överlag, ska tydligen vara obehagligt för dom o åla sig i. Vilket jag kan förstå.

Dock pratar vi nu om tjockare lager sand, tar nog några år innan man byggt lager via dress.

Förra huset vi hade så var det en sandås och vi hade allt från 5cm till 30cm matjord ovanpå sanden, ingen mask men däremot var det ett himla jobb att hålla 1000-1200kvm gräs i "kalle anka" skick

så dränering och sand är nog det optimala men det kräver sin person till att sköta det.
När man kollar runt lite så rekommenderas 0,2-2mm men som du säger så är mindre fraktion enklare att hantera men något säger mig att exempelvis dränering bör bli sämre med finare fraktion.

Får du svamp? Tänker då du fräst stubbar för rötterna där bör ju vara en riktigt festmåltid för mask och sen svamp under regniga tider.

Såg nu under hösten själv att jag fick lite maskhögar i greenen men helt klart inte så att gräset dog av det. Kan bli problem i framtiden, ska själv börja med dressing av skarpare sand till våran vår som bör infinna sig om 2månader.

Vad klipper du din "ruff" borde kunna få ett tåligt gräs dit beroende på klipphöjd.

2-3kg npk 21? Per 100kvm varannan vecka? Låter mycket eller är krypven så krävande?
 
Då var vi slutet av mars och det är dags att ta fram klipparen. Efter en månad med kalla nätter och soliga dagar, samt inget regn, blir gräset fult och grått. Sista veckan har det inte varit någon minusgrad på natten, så då ser jag att gräset börjar återhämta sig. Startade upp vattnet igår och vattnade en del buskar och gav samtidigt vatten till green och runt om, så att maskhögarna flöt ut. Ska idag köra över med greenklipparen, mest för att platta ut ytan.

En giva gödning 2-3 kg är till green och lite utanför- total ytan på green är nästan 200 m2 och med omgivande yta blir det drygt 300 m2, så en giva blir oftast knappt 1 kg per 100 m2.

Här kommer en månad gammal bild på en yta som blir totaltförstörd av mask, men där kärrgröen (det ljusgröna) så syns inte masken härjningar lika tydligt.

Gräsmatta med skugga från träd, delvis gulnat gräs och stenig kant, i behov av vårvård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin och 2 till
  • Laddar…
Så här blev det efter 2022-års första klippning, vilket jag inte först tänkt göra, men kunde inte hålla mig. Klippt på 6 mm, så ni vet. Det ser inte så bra ut -än. Lite mer kärlek, sol, värme, näring, dress, så ska det nog arta sig.

Nyklippt gräsmatta på 6 mm med ojämn grästäthet och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sarakin och 4 till
  • Laddar…
Att det ser lite tråkigt ut kan jag hålla med om, blöta och halvkalla vintrar är kanske inte så kul att ha när man ser resultatet av dom.
Tjälen skyddar nog mer än vad man tror.

Har du ingen dressraka så bör du skaffa en för att kunna gå och dra ut maskhögarna, såg en som gjorde det varje morgon och hans green såg riktigt fin ut. Nu var det visserligen i USA så kan ha varit alla roliga kemikalier dom har där som gjorde den fin.

Då är det inte så mycket kväve endå, så cirka 0,4 - 0,5kg N per 100 och månad det är väll ganska rimligt att ligga på. Vissa sorter ska ha mer och vissa mindre.

O med dagens priser på konstgödsel får man nog ligga på ett minimum, siktar på max 1kg N per 100 på greenen i år och ruff max 1,5kg beroende på renovering eller inte.

Kärrgröen verkar vara ett riktigt tåligt gräs, undrar om namnet kommer just från att det växte på tjärr vilket lär ha varit en viss utmaning.
 
L Lutte skrev:
Att det ser lite tråkigt ut kan jag hålla med om, blöta och halvkalla vintrar är kanske inte så kul att ha när man ser resultatet av dom.
Tjälen skyddar nog mer än vad man tror.

Har du ingen dressraka så bör du skaffa en för att kunna gå och dra ut maskhögarna, såg en som gjorde det varje morgon och hans green såg riktigt fin ut. Nu var det visserligen i USA så kan ha varit alla roliga kemikalier dom har där som gjorde den fin.

Då är det inte så mycket kväve endå, så cirka 0,4 - 0,5kg N per 100 och månad det är väll ganska rimligt att ligga på. Vissa sorter ska ha mer och vissa mindre.

O med dagens priser på konstgödsel får man nog ligga på ett minimum, siktar på max 1kg N per 100 på greenen i år och ruff max 1,5kg beroende på renovering eller inte.

Kärrgröen verkar vara ett riktigt tåligt gräs, undrar om namnet kommer just från att det växte på tjärr vilket lär ha varit en viss utmaning.
Om du kikar lite lite tidigare i tråden, så kan du se vilken typ av dressraka jag använder. Här kommer en äldre bild. Nu har jag satt borstar längst bak istället för krattorna. Gräsklippare drar en dressraka över gräsmatta, tidigare med krattor, nu med borstar bak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Kors i taket. Det tog nästan en månad innan andra klippningen gjordes i veckan. Har i går och idag påbörjat att sätta tillbaka bevattningsanläggningen. Lite pyssel, då grejerna kärvar pga av väldigt kalkrikt och järnrikt vatten. 4 av 8 slingor är i gång.
 
  • Gilla
Mr.Maker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.