Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
T TheGame skrev:
Japp och alla som ska "försvara" sitt beslut att inte sätta in fiber med "framtiden".
Vill man ha nu eller ska man vänta?
Själv har jag haft fiber sen ca 2000 tack vare vårat svenska geni och hjälte Jonas Birgersson såg till att Sverige skulle ligga i framkant och man bodde på ort där det togs till vara.
Tyvärr gjorde inte alla det och det har bromsat hela sverige
På vilket sätt har det bromsat hela sverige?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Trådlöst hör framtiden till, självklart kommer man att sätta upp tusentals basstationer för 5G...
Som sagt - hur, när och om det ens händer handlar om hur man kan räkna hem investeringarna.Höghastighets-5G kräver en betydande förtätning av master och blir därför väldigt mycket dyrare än att bara uppgradera existerande basstationer.
 
A Andy78 skrev:
På vilket sätt har det bromsat hela sverige?
Sverige låg på topp i it och teknik. Idag har vi nästan inget.
Löste en intervju att Sverige lätt hade kunnat ha företag som amazon, eller utvecklat appar som WhatsApp mm och jag håller med fullständigt, borttappad potential pga bakåtsträvare och emotsättare.
Men jag är glad att jag bor där jag bor, som sagt en sån enkel sak som snabbt internet i snart 20år.
Det är ännu inte färdigkopplat i vårat land ;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Sverige låg på topp i it och teknik. Idag har vi nästan inget.
Löste en intervju att Sverige lätt hade kunnat ha företag som amazon, eller utvecklat appar som WhatsApp mm och jag håller med fullständigt, borttappad potential pga bakåtsträvare och emotsättare.
Men jag är glad att jag bor där jag bor, som sagt en sån enkel sak som snabbt internet i snart 20år.
Det är ännu inte färdigkopplat i vårat land ;)
Vi har företag som amazon, facebook etc.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Som sagt - hur, när och om det ens händer handlar om hur man kan räkna hem investeringarna.Höghastighets-5G kräver en betydande förtätning av master och blir därför väldigt mycket dyrare än att bara uppgradera existerande basstationer.
Och signalerna i millimeterbanden kommer att stoppas av en fönsterruta eller ett parasoll. Detta gör att de bara kommer att kunna installeras i köpcenter, på flygplatser och liknande placeringar.

Jämför gärna med 5GHz WiFi som fungerar rätt kasst om man inte sitter nära WiFi-basen. Med millimetervågor i 5G så blir det mycket värre än så.

5G kommer inte att ersätta trådat, för vissa användningsfall, men inte ens nära att det fungerar för alla. Vi får se hur mycket bättre 6G blir, men vi har egentligen nått vägs ände med effektiviseringen av radiovågorna. Det påminner rätt mycket om hur det ser ut med processorer, de är inte särskilt mycket snabbare än vad de var för tio år sedan, man stoppar istället in flera processorer (kärnor) bredvid varandra för att kunna parallellisera exekveringen av programkoden - vilket ställer krav på hur man skriver program.

På radion gör man på liknande sätt idag, det är svårt att få plats med våra höga hastigheter på de frekvenser som har en "vettig" utbredning, därför så kopplar man på parallella frekvenser med högre bandbredd men sämre räckvidd när de fungerar att använda. Men vi ligger nära taket för vad man kan överföra på de tillgängliga frekvenserna, det är fler parallella frekvenser som behövs och som man nu börjar använda sig av. Här blir det nu istället så att man ställer krav på hur användarna rör sig för att kunna vara effektiva. För millimetervågorna så kan man ersätta en fast fiber, men mobilitet är väldigt svårt att hantera (refererar tillbaka till glas/parasoll högre upp i texten).
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vi har företag som amazon, facebook etc.
Jaha vilka företag då? :)

Känns otroligt då vara företagen har större värde än alla företagen på Stockholmsbörsen tex :)
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Som sagt - hur, när och om det ens händer handlar om hur man kan räkna hem investeringarna.Höghastighets-5G kräver en betydande förtätning av master och blir därför väldigt mycket dyrare än att bara uppgradera existerande basstationer.
Och med tanke på att mobiloperatörerna inte ens vill koppla fiber till sina basstationer när de får chansen tyder ju inte direkt på att de är investeringsvilliga på landsbygden.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och med tanke på att mobiloperatörerna inte ens vill koppla fiber till sina basstationer när de får chansen tyder ju inte direkt på att de är investeringsvilliga på landsbygden.
Hur menar du nu, vill inte koppla fiber?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Operatören Tre lanserar Sveriges första publika 5g-nät
[länk]
Noterade på NyTeknik att "Huawei levererar tekniken till Tres 5g-nät i Stockholm".

Operatören Tre är inte direkt känd för hög intern teknisk kompetensnivå. Har varit i kontakt med deras NOC vid ett antal tillfällen och blev inte direkt imponerad. Här skulle jag verkligen vilja sätta upp ett stort frågetecken angående säkerheten när det gäller kombinationen: beroendet av konsulter, utrustning från Huawei samt Tre som i hög grad förlitar sig på leverantörsstyrd kontroll av uppdateringar för kärnnätverket.

För övrigt är Tre's billing-system (som är baserat på EBS) ett skämt. Tre är den enda operatören som inte kan skicka e-faktura som vanlig pdf eller EDI/EDIFACT och är därför diskade som leverantör till offentlig myndighet.

Mycket av problematiken ovan kommer från att det i huvudsak är konsulter som har hackat ihop deras lösningar och sedan dragit vidare.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Noterade på NyTeknik att "Huawei levererar tekniken till Tres 5g-nät i Stockholm".

Operatören Tre är inte direkt känd för hög intern teknisk kompetensnivå. Har varit i kontakt med deras NOC vid ett antal tillfällen och blev inte direkt imponerad. Här skulle jag verkligen vilja sätta upp ett stort frågetecken angående säkerheten när det gäller kombinationen: beroendet av konsulter, utrustning från Huawei samt Tre som i hög grad förlitar sig på leverantörsstyrd kontroll av uppdateringar för kärnnätverket.

För övrigt är Tre's billing-system (som är baserat på EBS) ett skämt. Tre är den enda operatören som inte kan skicka e-faktura som vanlig pdf eller EDI/EDIFACT och är därför diskade som leverantör till offentlig myndighet.

Mycket av problematiken ovan kommer från att det i huvudsak är konsulter som har hackat ihop deras lösningar och sedan dragit vidare.
Ja huga, deras täckning i 4G är ju dessutom ett skämt. Dels säger de sig vilja vara ett 4G alternativ för landsbygden, vilket ju funkar då om man har tur och bor på rätt fläck, annars avbrott i samtal och att man måste stå direkt intill fönstren för att kunna ringa. Dels har de inte ens täckning på ett ställe som inne på Volvos kontor i Göteborg...
 
A Andy78 skrev:
Hur menar du nu, vill inte koppla fiber?
De föredrar att köra vidare med radiolänk...
 
K karlmb skrev:
De föredrar att köra vidare med radiolänk...
Så är det på vissa delar hos oss på landet

Radiolänk är vanligt i glesbygd som exempelvis kustbanden eller fjällvärlden där avstånden är långa och det inte är försvarbart att dra fiber mellan mobilmast och telestation av rent ekonomiska skäl.

Innan lagen om samförläggning trädde i kraft någon gång 2016 el 2017 så förvägrades eller prisades konkurrenterna bort för access till Skanovas accessnät (som numera ingår i Telia Infrastruktur). Man kunde inte heller samförlägga antenner i varandras basstationer vilket gjorde att täckningen blev lidande.

Nu har man avvecklat nästa halva beståndet av radiolänkar på vårat land och ersatt med fiberaccess samt utökat med antenner i varandras basstationer vilket har resulterat i att täckningen nästan är normal för alla operatörerna.

Vår närmaste mast ägs av Tre och ligger ca 700 meter från vårt hus har Telia har byggt med LTE CAT6 som ger 170-180 Mbit även på helgen. Tre ger 75-80 i veckan och ibland bara 10-15 på helgen. Tyvärr är Telias "obegränsad" fortfarande väldigt dyr jämfört med mitt obegränsade gamla Tre-avtal jag tecknade när det var som billigast.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Radiolänk är vanligt i glesbygd som exempelvis kustbanden eller fjällvärlden där avstånden är långa och det inte är försvarbart att dra fiber mellan mobilmast och telestation av ren ekonomiska skäl.
Precis, men väl inte direkt gratis att underhålla och hålla rent för uppväxande träd mm?
När man efter 10-15 år då får ett erbjudande från en fiberförening om att ansluta den till svartfiber, hur kan man då tacka nej?
 
K karlmb skrev:
Precis, men väl inte direkt gratis att underhålla och hålla rent för uppväxande träd mm?
När man efter 10-15 år då får ett erbjudande från en fiberförening om att ansluta den till svartfiber, hur kan man då tacka nej?
Det finns väldigt mycket lufthängd fiber i kopparnätets stolpliner. Markförlagd fiber är förstås att föredra men har också en prislapp. Telia har tydliga ambitioner att avveckla kopparnäten, både AXE i stationerna samt vissa stolplinjer. Det återstår att se hur man kommer att hantera eventuell lufthängd fiber. Om fibern förbinder flera telestationer kommer den troligtvis att markförläggas.

Att man inte vill ansluta till svartfiber är ju ett mysterium. Drogs erbjudandet tillbaka pga låg anslutningsgrad eller var det någon annan orsak?
 
kisumisu
N Nerre skrev:
Vem vill betala 400 spänn i månaden för 5G när fiber kostar hälften?
Telenor tar 449kr per månad för 250/250 fiber.

För 200kr får du möjligtvis om du bor i en BRF eller har kloka grannar som samtliga går med på gruppavtal. Vet en som bor i Hus har kabel tv och internet för 200kr per månad. Men det är LÅNGT ifrån alla som har sådan lyx.

Fick själv valet pest eller kolera...Telenor eller Telia. Ingen annan visade intresse.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.