Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Mats-S John Smith skrev:
Fiber tillhör snart det förgågna, med 5G så är responsproblemet löst.
Personligen hänger jag kvar på fibern pga av mitt "spelberoende" på spel som kräver snabb svarstid, streaming och allt det andra fungerar perfekt med 4G unlimited, ingen begränsning på datamängden då, ett krav om man streamar all media.
Se mitt tidigare inlägg om att med fiber idag finns det standarder som klarar 100 Gbit/s över sträckor på 8 mil. Det finns exakt noll trådlösa lösningar som ens kommer i närheten av det idag. Och detta är trådlöst jämfört med en fiber. Men i en fiberkanel kan du trycka in flera fibrer.

(Det har visserligen i labb gjorts försök som klarat 100 Gbit/s trådlöst, men det krävde en enorm bandbredd (240 GHz vill jag minnas), vilket gör att det kommer att ta upp i princip hela tillgängliga frekvensspektrumet. Inga andra radiosändare kommer att kunna finnas i samma område. Dessutom var räckvidden bara 20 meter.)
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Intressant det här med framtidens behov.

Alla pratar mycket framtid men ändå säger man om fysikens lagar osv.

Kan till en viss del köpa det där med video och videokvalitet. Det pratas om att sattelit tv läggs ner osv.

Men tänk om man i framtiden hittar på en video codec som klarar av komprimera videon bättre än dagens.

Bara DVB standarden har uppdaterats de senaste åren. Finns inte många kanaler som sänder i MPEG2 längre...de mesta har gått över till Mpeg 4.
Dvs bättre komprimering.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant det här med framtidens behov.

Alla pratar mycket framtid men ändå säger man om fysikens lagar osv.

Kan till en viss del köpa det där med video och videokvalitet. Det pratas om att sattelit tv läggs ner osv.

Men tänk om man i framtiden hittar på en video codec som klarar av komprimera videon bättre än dagens.

Bara DVB standarden har uppdaterats de senaste åren. Finns inte många kanaler som sänder i MPEG2 längre...de mesta har gått över till Mpeg 4.
Dvs bättre komprimering.
Det finns teoretiska gränser på hur mycket något kan komprimeras också, så skulle inte hoppas för mycket på det.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Information_theory
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant det här med framtidens behov.

Alla pratar mycket framtid men ändå säger man om fysikens lagar osv.

Kan till en viss del köpa det där med video och videokvalitet. Det pratas om att sattelit tv läggs ner osv.

Men tänk om man i framtiden hittar på en video codec som klarar av komprimera videon bättre än dagens.

Bara DVB standarden har uppdaterats de senaste åren. Finns inte många kanaler som sänder i MPEG2 längre...de mesta har gått över till Mpeg 4.
Dvs bättre komprimering.
Det är liknande problem där.
Det går rent matematiskt inte att komprimera video så mkt bättre än vi redan gör idag.
 
Jonas Persson
kisumisu kisumisu skrev:
Fast det har ju inget med radio eller hastighet göra. Men har väl alltid varit NAT adresser + diverse annan filtrering av innehåll i Sverige på mobilt internet (kommer ihåg när jag inte ens fick en ftp server fungera med Telias 3G).
Indirekt har det med radio att göra; det är till att börja med ett faktum att man använder NAT eller annat ofog för 3G, 4G och 5G. Sen kan man fundera på vad som skulle hända om man använde publika adresser med tanke på att det redan är ont om dem.

IPv6 löser detta problem, men trots att IPv6 skapade för över tjugo år sedan och blev Internetstandard 2017 finns det fortfarande många tjänster som inte fungerar över IPv6. Men en vacker dag är vi säkert där, men det lär dröja till den dagen man börjar lämna IPv4 och därmed ställer krav på att alla tjänster ska fungera med IPv6.
 
Nat är ju ofta inte ett problem för privatpersoner fungerar ju utmärkt och spar ipadresser.
 
Problemet är att det blir dubbel NAT, eftersom folk har NAT även i sin router. Och även om det nu inte är nåt problem för vanligt surfande, så finns det en hel del saker som fungerar dåligt genom dubbel NAT (enkel NAT kan fungera t.ex. m.h.a. UPnP).
 
kisumisu kisumisu skrev:
Men tänk om man i framtiden hittar på en video codec som klarar av komprimera videon bättre än dagens.
Ja tänk om. Då är det värsta som kan hända att vi kommer ha lite extra bandbredd över till annat....:) ...och nästa teknologiskifte kommer till marknaden lite lite senare...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
kisumisu kisumisu skrev:
Fast det har ju inget med radio eller hastighet göra. Men har väl alltid varit NAT adresser + diverse annan filtrering av innehåll i Sverige på mobilt internet (kommer ihåg när jag inte ens fick en ftp server fungera med Telias 3G).

Men det här är en anledning varför jag tog fiber.

Men som sagt det har inget med den trådlösa tekniken göra. Jag hade finskt 3G senare 4G som informerade sina kunder kan det vara omkring 2012/13 att det blir NAT.

Vi hade tidigare public dynamisk adress ip adressen bytte ju men var ändå public. Blev en NAT adress dvs att man delar samma ip med andra och med andra ord sitter bakom operatörens brandmur.

Det blev dock möjligt betala lite extra och få fast ip adress till sin 4G abb.
Nu började dom dock med ipv6.

I Sverige ser man inte nåt om ipv6 och det kanske är så även i USA att man envisas med ipv4 där ip adresserna inte räcker till.

Största chocken var för mig att det finns operatörer inom svenska fiberoperatörer som också kör NAT adresser. Man har gått till NAT bara för att spara ip adresser.

Kan till en viss del förstå det dom flesta behöver inte public ip. Men det är väldigt störande om man vill ha sina egna tjänster eget moln, egna kameror etc. Då menar jag just egna tjänster. Moln hos t ex google eller kamerabevakning från larmbolag påverkas egentligen inte av NAT adresser.

Så ja om du frågar mig så är det allvarlig censur av internet köra Natade adresser.

En annan censur som våra kära svenska operatörer kör på 4G är att blockera fildelning. I alla fall Telia gör det.
Går kanske gå runt med VPN men censur är censur.

Jag kan köra torrents och allt annat i mobilen om jag är uppkopplad med min finska 4G. Även fast jag är bakom NAT där.
Du behöver omedelbart läsa på om vad censur är: https://sv.wikipedia.org/wiki/Censur
 
Jonas Persson
N Nerre skrev:
Problemet är att det blir dubbel NAT, eftersom folk har NAT även i sin router. Och även om det nu inte är nåt problem för vanligt surfande, så finns det en hel del saker som fungerar dåligt genom dubbel NAT (enkel NAT kan fungera t.ex. m.h.a. UPnP).
Eller mer enkelt förklarat, du har inte en egen unik adress på nätet som du kan ansluta mot när du vill nå resurser hemma.

Tjänster hemma som ansluter till molnet fungerar, tex om du har en webbkamera som laddar upp filmen till molnet. I praktiken ansluter du då till molnet och inte hem. Men om du vill nå tjänster som inte är molnbaserade måste du ha en egen unik IP-adress.
 
Det är ju mer att såna saker som IP-telefoni och videosamtal får problem att ta sig igenom dubbel-NAT.
 
På mobilen är det ju rätt onödigt.
Mobilt bredand via mobilen för privatpersoner säljs nästan alltid som natad och vill man ha publik så får man köpa det som tjänst inte alltid det erbjuds dock.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
IPv6 löser detta problem, men trots att IPv6 skapade för över tjugo år sedan och blev Internetstandard 2017 finns det fortfarande många tjänster som inte fungerar över IPv6. Men en vacker dag är vi säkert där, men det lär dröja till den dagen man börjar lämna IPv4 och därmed ställer krav på att alla tjänster ska fungera med IPv6.
Ja, precis så. Vid några tillfällen har jag haft problem med Ipv4 så att bara v6 har fungerat, och internet mm blir helt plötsligt mycket tråkigare då – även om det verkligen gått framåt de senaste åren så är det mest de stora jättarna som Facebook etc som faktisk har fullt v6-stöd, så v4 behöver hänga med ett bra tag till. Däremot kan vi ju hoppas att de tjänster som inte mår av att dubbel-NAT:as istället migreras till IPv6 så att CGNAT i sig inte blir ett hinder längre.
 
kisumisu
A Andy78 skrev:
Nat är ju ofta inte ett problem för privatpersoner fungerar ju utmärkt och spar ipadresser.
Det beror ju som sagt vad du gör med internet. Är som diskussionen om mobilt och fiber.

Vissa räcker mobilt gott och väl medans andra behöver bra ping och 1Gbps...

Men visst påverkar inte NAT dem som surfar på facebook osv lika lite som att det märks knappt om du är där med 4g eller fiber ;)

Men har man hemmaserver, videoövervak etc vill man ju ha public ip och stabil lina med bra upload :thinking:
 
kisumisu
R RoAd skrev:
Du behöver omedelbart läsa på om vad censur är: [länk]
Okej då men vad kallar du då det att man spärrar åtkomst till en viss trafik?

Tom ip telefoni var ett tag spärrat den togs dock bort rätt så snabbt.

Fick en gång svar på en tråd att torrents var blockade pga att det överbelastar nätet. Men so what dom flesta mobila lösningarna i Sverige har ju ändå en limit. Att man inte får använda sin begränsad data till fildelning är ju bara löjligt.

Vad jag vet har Telia haft den här spärren länge. Telenor hade inte ens det då när alla deras abb var obegränsat data.

Tvingas dock använda Telia eller vara utan mobiltelefoni då Telenor saknar täckning på sommarstugan.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.