Har en stuga med värme året runt minimum 15 grader.

Panelen är dags att bytas och kommer förhoppningsvis byta den nästa sommar samt tilläggsisolera utvändigt 45mm.
I dagsläget är det -panel-asfaboard-95mm glasfiber-rote i ena delen och på andra delen är det plast och spånskiva direkt mot regel.

Stora frågan är nu när jag även tänker tilläggsisolera invändigt 45mm hur jag ska göra?

-Alt1: jag river bort rotet sen sätta ångbroms, regla 45mm och OSB+gips?
-Alt2: Låta rote site kvar, sen sätta ångbroms, regla 45mm och OSB+gips?
-Alt3: samma som 1 men ångspärr.
-Alt4: samma som 2 men ångspärr.
-Alt5: låt vara som det är och tilläggsisolera?
Förslag:

H EmilPersson1 skrev:
Har en stuga med värme året runt minimum 15 grader.

Panelen är dags att bytas och kommer förhoppningsvis byta den nästa sommar samt tilläggsisolera utvändigt 45mm.
I dagsläget är det -panel-asfaboard-95mm glasfiber-rote i ena delen och på andra delen är det plast och spånskiva direkt mot regel.

Stora frågan är nu när jag även tänker tilläggsisolera invändigt 45mm hur jag ska göra?

-Alt1: jag river bort rotet sen sätta ångbroms, regla 45mm och OSB+gips?
-Alt2: Låta rote site kvar, sen sätta ångbroms, regla 45mm och OSB+gips?
-Alt3: samma som 1 men ångspärr.
-Alt4: samma som 2 men ångspärr.
-Alt5: låt vara som det är och tilläggsisolera?
Förslag:
Har du ingen spärr/broms idag så kan du ju bara isolera på och sätta en broms/spärr på insidan. Rent generellt är ju också 45mm vad de flesta installationsskikt är (då sitter broms/spärr mellan detta och huvudisoleringen) men då behöver också huvudisoleringen vara tjockare så man itne får den kalla sidan fel.

Personligen gillar jag ångbroms istälelt för spärr eftersom man dels har svårt att garantera att allt blir tätt i gamla hus, och dels känns det bättre om fukten kan hitta ut igen om man inte kan få det helt tätt i tex skarvar mellan nytt och gammalt...men det finns olika skolor.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har du ingen spärr/broms idag så kan du ju bara isolera på och sätta en broms/spärr på insidan. Rent generellt är ju också 45mm vad de flesta installationsskikt är (då sitter broms/spärr mellan detta och huvudisoleringen) men då behöver också huvudisoleringen vara tjockare så man itne får den kalla sidan fel.

Personligen gillar jag ångbroms istälelt för spärr eftersom man dels har svårt att garantera att allt blir tätt i gamla hus, och dels känns det bättre om fukten kan hitta ut igen om man inte kan få det helt tätt i tex skarvar mellan nytt och gammalt...men det finns olika skolor.
Ja jo precis det brukar ju läggas en 45a men jag tänker att det blir rätt likt när jag sen tilläggsisolerar utvändigt 45mm 🤔
Men är inte med på hur du tycker jag ska göra😅, menar du att jag reglar 45 på rote och isolerar sen på med ångbroms-osv-gips?

H Holmfrid1 skrev:
Ja jo precis det brukar ju läggas en 45a men jag tänker att det blir rätt likt när jag sen tilläggsisolerar utvändigt 45mm 🤔
Men är inte med på hur du tycker jag ska göra😅, menar du att jag reglar 45 på rote och isolerar sen på med ångbroms-osv-gips?
Ja om det inte finns ngn ångspärr/broms idag så kan du ju regla på 45mm på existerande vägg, isolera, sätta ångbroms och sen på med gips/innervägg skulle jag säga.

Finns det redan ngn from av ångspäär i väggen så skulle jag skippat ångbromsen på insidean eftersom man itnevill spärra in ev fukt mellan två skikt, även om det är en broms istf en spärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.