Kallebo. Din länk fungerar inte.
Förövrigt tycker jag att det låter långsökt att vattendroppar skall rinna ned igenom tre-fyra meter isolering och ut i nedre kanten utan att någonstans på sin väg ned väta ned trävirket på någondera sidan av isoleringen.

Likväl låter den iden inte fullt lika vansinnig som att klä utsidan av ett hus med aluminiumfolie.
 
Ja nu var det inte utsidan utan under panel som är luftad... Se hur de gör i USA ...
Vatten rinner inte i gullfiber Stenull utan det blir genomfuktigt och kringliggande trä fuktar upp o ruttnar...
 
byggarätt skrev:
Ja nu var det inte utsidan utan under panel som är luftad... Se hur de gör i USA ...
Vatten rinner inte i gullfiber Stenull utan det blir genomfuktigt och kringliggande trä fuktar upp o ruttnar...
Sannolikt talar du om heta områden i södra USA. Där kör de sina stora luftkonditioneringsanläggningar nästan hela åren och det innebär att det är kallare inomhus än utomhus. Då skall fuktspärren vara på utsidan om man har glasull eller bergull i väggarna.
 
Som jag sa är alufolien luftad på bägge sidor ...
I södra USA är det nödvändigt med alufolie för deras osb väggar .
I vårt klimat är det ett kompliment till underisolerade konstruktioner enbart
 
Nej....det där går jag inte på.
 
nej inte du nej konstigt att du gått på nyheten hus ovan mark...trodde du o Puu Pää var konservativa rackare o levde i jordkulor utan el o nötter ;-)

Den fysik du lärde dig var de fyra elementens och i runskrift

Nä skämt åsido...cellulosa i en trävägg utan spalter ger nästan samma uppträdande som drevad stockvägg och är ypperlig konstruktion...
Eftersom luftad panel ska användas och underdimensionerad isolering så bör det vara spärr utanför med spalter på bäggesidor och denna spärr bör vara polerad alufolie...se hur usa har det o upplever detta
 
K
Tråkigt att mina länkar inte funkar. För mig fungerar de bra så jag kan inte åtgärda.. i luftad mineralull kan vatten lätt dunsta. Det som är farligt är när man bygger in den mellan plast och tät vindfolie...

I norra usa har man luftspalt och osb och då verkar det fungera ganska bra med mineralull. Undrar om de saknar alternativ liknande västkustskivan?
 
K
Menar byggarätt att man ska regla upp en luftspalt på båda sidor av alufolien? Varför ska den då var perforerad? Låter som ett smart regnskydd annars!

Viktigt att båda spalter är öppna både upp och nertill
 
kallebo i usa har de så tunn isolering och tunna väggar samt luftburen värme att det mesta fungerar annorlunda.. deras energiförbrukning är vulgärt stor.

Den rymdfolie de använder är dock ett plus jämfört med vårt tokeri kring isolering med diffusionspärrar...

i usa har de mycket polyuretanskumisolering med heltätt skum

att sätta reflekterande folie bakom element är en bra grej
 
Jag fortsätter lite på samma tema som innan.

Finns det några tänkbara problem avseende fukt, luft mm i att riva den invändiga masoniten/tretexen och dra dit gips istället?
 
Ja det blir mögel omgående och dessutom så får du problem med alla installationer det enda på pluss är brandskydd ... Isoleringen blir mycket sämre
 
Alright. Det är lite min magkänsla också.
Men internet med omnejd verkar ta ganska lätt på det. Ex jmf här https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/65910-slapper-gips-genom-fukt.html

Konstruktionen i det här fallet går åt:
25 träpanel / 25 läkt / 30 träfiberskiva / plankstomme / innerskikt

Och innerskiktet idag är lite halvsvajigt här och var och kommer behöva bytas eller renoveras upp. Och då vill jag inte göra ett oöverlagt byte... Vad är alternativen? Typ ny masonit eller motsvarande? Spelar det roll om den är oljehärdad eller ej?

Tack för svar!
 
byggarätt skrev:
Ja det blir mögel omgående och dessutom så får du problem med alla installationer det enda på pluss är brandskydd ... Isoleringen blir mycket sämre
Varför skulle det bli mögel?
 
Jag fick det på plankvägg som var otillräckligt isolerad gipset möglade på baksidan då fukten kondenserade där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.