Kallebo skrev:
Ekoisolering i all ära men vad säger ni om Isovers Fasadskiva 31? Den finns i 30 mm och är relativt lufttät men samtidigt helt diffusionsöppen, kan monteras direkt på stommen utan någon alufolie eller liknande.

Fasadskivan ska dessutom dränera bort ev. slagregn som trängt sig genom fasadens yttersta skikt. Med en luftspalt borde den hålla systemet friskt.


Vill inte göra reklam på något sätt, funderar själv mycket på fukt och isoleringsalternativ.. längst ut i konstruktionen vill jag helst ha oorganiska material medan naturmaterialen kan ta plats på insidan..


Hade TS vägg varit min hade jag satt 30 mm fasadskiva 31 ytterst (med luftspalt minst 22 mm mot fasadbräderna) någon typ av vindpapp mot plankstommen och sen reglat upp 45 mm på insidan och satt en ekoisolering där (typ isolina) slutligen hade jag satt en ångbroms före gipset.
Hur tänker du?
Med bergull eller glasull ytters får du ett stopp i fuktvandringen utåt. Just i närheten av daggpunkten. Då ökar mögelrisken. Jag kan inte se vad man skulle vinna på en dylik konstruktion.......
 
K
Fuktvandringen stoppas inte av mineralull, däremot är mineralullen oorganisk vilket innebär om den blir fuktig möglar och ruttnar den inte.

Det är alltid en risk att fuktig luft kondenserar i ett yttre isolerskikt, med ett oorganiskt och dränerande material försvinner fukten snabbare än i träfiberskivor.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Stämmer inte fukten kondenserar i oorganiskt material o isoleringsförmågan försvinner blåser du luft igenom för att torka försvinner vitsen helt
 
Ekofiber packad har egenskaper som löser alla dessa problem... Mitt förslag att komplettera med alufolie men även cellulosafiberskivor har dessa egenskaper

Används polerad Alufolie så är det viktigt att den har spalt mot isoleringen samt att panelen är avluftad
 
Hej igen!

Jag tackar för alla synpunkter. Det är uppenbarligen ett ämne med tvistig lösning. Eller flera lösningar.

Efter att ha läst igenom en del finska sidor och gjort en ganska diger marknadsundersökning av ekofiberskivor med vindskydd med omnejd drar jag följande slutsatser:

Hunton framför Runkoleijona

Vi kommer troligtvis att spika Hunton Vindtät 25mm diktan plankstommen. Sätta läkt och montera panelen. Totalt kommer detta att bygga 50mm jämfört dagens situation. Vi hoppas att detta ska vara vettigt.

Insidan avvaktar vi med. Men som sagt, det är inte en energifråga i dagsläget utan mer en fråga om estetik och en grundförbättring när vi ändå måste byta panelen.
 
byggarätt skrev:
Stämmer inte fukten kondenserar i oorganiskt material o isoleringsförmågan försvinner blåser du luft igenom för att torka försvinner vitsen helt
Om det är rätt temp för kondesation, kondenserar det oavsett vilket material det är, inget material kan upphäva fysik lagarna
 
heimlaga skrev:
Hur tänker du?
Med bergull eller glasull ytters får du ett stopp i fuktvandringen utåt. Just i närheten av daggpunkten. Då ökar mögelrisken. Jag kan inte se vad man skulle vinna på en dylik konstruktion.......
Varför skull mineralull stoppa fuktvandring finns inget som styrker det.
 
Karl P det blir en lösning som inte ger förbättringar i förhållande till insatsen...korslagd läkt ekofiber ger massor av mervärden... Lägger du till alufolie ..så får du komfort även sommartid...
 
När man läser lite om isolering verkar "effekten" avta med ungefär kvadraten på tjockleken, dvs det verkar som de första cm gör underverk, medan att gå från tex 45 till 90 inte alls gör lika mycket. Hur är det med dessa fiberskivor?

Jag tänker hur bra 30mm yttre och 30-45mm inre plus kanske 50mm plankvägg (hur tjockt brukar det vara?) i realiteten funkar, och om man skippar den inre eller yttre isoleringen (eller båda) - hur stor skillnad det gör? Vad har plankorna för isoleringsvärde?
 
Ja kondensation uppstår i alla material men sedan ser det olika ut... Cellulosa är hydrofobt dvs det transporterar fukt från fuktigt till torrt.
Mineralfiber innehåller inget vattentransporterande vilket ger fuktproblemen och kräver fuktspärr och luftspalter
Alufolie ger kondensation men omgivande luftspalt och ekofiber samt avluftad panel tar bort nackdelar
 
Plankväggen har ihop med tritexskivor innerst mycket bra egenskaper men isoleringstekniskt inte så bra... Lägg till 45 mm ekofiber ytterst så får du mycket för pengarna lägg till polerad Alufolie med spalt och luftad panel så blir det mycket besparing per krona o arbete
 
byggarätt skrev:
Ja kondensation uppstår i alla material men sedan ser det olika ut... Cellulosa är hydrofobt dvs det transporterar fukt från fuktigt till torrt.
Mineralfiber innehåller inget vattentransporterande vilket ger fuktproblemen och kräver fuktspärr och luftspalter
Alufolie ger kondensation men omgivande luftspalt och ekofiber samt avluftad panel tar bort nackdelar
Menar du på allvar att man ska bygga konstruktioner som det uppstår kondesation i?
Finns ju inget som tyder på att tilläggsisolering med mineralull skulle vara en problem konstruktion.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Det är alltid en risk att fuktig luft kondenserar i ett yttre isolerskikt, med ett oorganiskt och dränerande material försvinner fukten snabbare än i träfiberskivor.
Tyvärr stämmer det där inte. Den där teorin har ingenting att göra med de fysikaliska lagar som anses gälla i vetenskapliga kretsar i dag.
Som jag skrev tidigare har de mineraliska fibrerna ingen förmåga att uppta och transportera bort fukt. Det innebär att kondensfukt blir hängande i droppform mellan fibrerna. Eftersom det inte finns någon luftström som blåser igenom isoleringen kommer vattendropparna att bli kvar i materialet utan att transporteras bort. Vattendropparna blir fler och fler och till slut är isoleringen så våt att det börjar växa mögel på kringliggande organiska material.

Enda räddningen för en konstruktion av den här typen är att isolera så dåligt att daggpunkten alltid ligger utanför väggen. En tunn plankvägg med två tum isolering kan vara tillräckligt dåligt isolerad för att klara sig enbart av den orsaken.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
K
larsbj skrev:
Menar du på allvar att man ska bygga konstruktioner som det uppstår kondesation i?
Finns ju inget som tyder på att tilläggsisolering med mineralull skulle vara en problem konstruktion.
Tack för ditt stöd larsbj!

Heimlaga:
Du måste ha missuppfattat det med cellulosan, halva poängen med cellulosa brukar vara att den absorberar fukt så att den inte fälls ut som droppar. Ytterst i en konstruktion kommer mängden fukt i värsta fall bli så stor att cellulosan blir mättad och möglar. I mineralull blir det droppar som faller genom isoleringen och kan ventileras bort i botten (i teorin). Skulle man ha reglar riskerar man att dessa ruttnar, med fasadskivan rekommenderas en plåt som leder ut vattnet utanför grunden.

Oavsett isolermatrial måste insidan vara tätare än utsidan att då sätta alufolie på utsidan utan ångspärr verkar vara att be om mögelproblem!

I alla isolerade konstruktioner finns det risk att ånga kondenserar! Moderna ekologiska alternativ som installeras utan ångspärr är en tickade mögelbomb!

Edit
Liknande diskussion med ett klokt inlägg av Mikael_L https://www.byggahus.se/forum/smahu...-eller-vindpapp-3.html?perpage=15#post2467673
 
Redigerat:
Är inte alla moderna regel / mineralull konstruktioner tickande bomber i praktiken? I teorin är ju det inre skalet tätt, men i realiteten efter några år, renoveringar och ombyggnationer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.