Tur man ligger på runt 60%.

Jag tror inte detta kommer ha någon större inverkan på bostadspriserna, däremot kommer ju säkerligen annan konsumtion att stryka på foten.

Dock så är jag inte helt positiv, det blir en väldigt uppförsbacke för unga människor, vissa åldersgrupper har ju verkligen glidit på en räkmacka när det gäller bostäder, samma åldersgrupper tycker jag klagar mest.
 
peternicklas
Sist vi lånade pengar så hade de redan infört max 75% i bottenlån, så den gränsen klarar man redan. Nu har lånen amorterats lite så vi ligger på runt 65%. Men mycket beror på vad de sätter för värde på huset.
Men, vem ska värdera fastigheten?
 
peternicklas skrev:
Varför inte?
För att det är oerhört förmögna människor som äger dem.
 
peternicklas skrev:
Sist vi lånade pengar så hade de redan infört max 75% i bottenlån, så den gränsen klarar man redan. Nu har lånen amorterats lite så vi ligger på runt 65%. Men mycket beror på vad de sätter för värde på huset.
Men, vem ska värdera fastigheten?
Det där löser nog banken på nått fiffigt sätt, här i området värderades husen lagom så att det skulle passa den som behövde låna..
Vi som hade mycket kontant fick markant lägre värdering än de som behövde låna mer, grannen som byggt en budget kopia av vårt hus men 15 kvadrat mindre och hälften så stort garage fick nästan en halv miljon högre värdering, av samma bank och värderingsman...

Det går ju säkert att värdera om fastigheten några år efter köpoch då har helt plötsligt marknadsvärdet gått upp och man behöver inte amortera mer.

Jag tror det kommer tillkomma massa kreativa lösningar...
 
peternicklas
stefancrs skrev:
För att det är oerhört förmögna människor som äger dem.
Jo det stämmer, men menar jag villor mellan 4 - 6 milj.
 
S
Detta verkar gälla nya lån och inte gamla, men om man byter bank? Om man gör tilläggslån för utbyggnad eller större renoveringar?
Hörde även att det var inköpspriset som styrde hur mycket som skulle betalas av. Hur fungerar detta om man renoverar upp och värderar om till ett betydligt högre pris? Samt hur ser man till utökade renoveringslån som bakas in i bolånet?
 
Det stod i någon av artiklarna om ämnet att de skulle se över hur de skulle göra med tidigare låntagare som byter bank för att de inte skulle inkluderas i amorteringskravet.

Jag undrar lite hur det fungerar för t ex oss också som har ett hypotekslån ovanpå bottenlånet. Ni vet, sådär man inte ska ha det. Men nu blev det så ändå.
 
G
Det kan bli så att lite dyrare hus inte kan säljas annat än till skampriser. Fastighetsägaren kan tvingas lämna huset till banken.Till och med gå i personlig konkurs.
 
mycke_nu skrev:
Troligen inte ens då, eftersom nästa hus också sjunkit 10%.
Ja, eftersom alla som säljer hus köper ett nytt på liknande marknad. :rolleyes:

Kan inte förstå hur det kan gagna landets ekonomi med en massa kapital låst i bostäder.
 
Enligt FI är det LÅNET som ska betalas ner til 50%. Det har inte med husets värdering att göra. Det spelar ingen roll att huset går upp/ner i värde. man borde ha infört samma regler som dom flesta andra länder i Europa, ha krav på att betala ner HELA lånet på en tid på 20-30 år.
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Jo det stämmer, men menar jag villor mellan 4 - 6 milj.
Ah. Normalpriser runt GBG och Stockholm :)
 
jonpalm skrev:
Enligt FI är det LÅNET som ska betalas ner til 50%. Det har inte med husets värdering att göra. Det spelar ingen roll att huset går upp/ner i värde. man borde ha infört samma regler som dom flesta andra länder i Europa, ha krav på att betala ner HELA lånet på en tid på 20-30 år.
Tex DI säger ju att det är % på värdet.
http://www.di.se/artiklar/2014/11/11/sa-ser-nya-amorteringskraven-ut/

Det rimmar ju även dåligt ihop med de 85% belåning osv om det inte hänger ihop med värdet.
 
85% av köpesumman får man låna. Så ska Lånet betalas ner på 50 år.
 
50% av lånet ska betalas ner på 50 år, menade jag.
 
peternicklas
jonpalm skrev:
50% av lånet ska betalas ner på 50 år, menade jag.
Blev nog inte riktigt rätt denna gångeen heller, men vi förstår vad du menar=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.