E
I huvudsak sunt och bra. Värsta glädjekalkylerna och risktagarna påverkas. Om det har makroekonomisk effekt eller ej lämnar jag därhän.
 
hempularen skrev:
..
Men det räcker om priserna faller 10% över en natt så har du totalkraschat ekonomin för många familjer för lång tid frammåt.
..
Hur tänker du nu?

Om mitt hus blir värt 10% mindre så gör det lika lite skillnad i min plånbok som om det skulle bli värt 10% mer.

Dvs ingen.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Hur tänker du nu?

Om mitt hus blir värt 10% mindre så gör det lika lite skillnad i min plånbok som om det skulle bli värt 10% mer. Dvs ingen.
precis. först när man säljer som det gör skillnad
 
Troligen inte ens då, eftersom nästa hus också sjunkit 10%.
 
Felde skrev:
Räntan är inte på en hyfsad normal nivå, och det är troligtvis flera år kvar tills den kommer dit, om den någonsin kommer upp till 5-6% igen. Lär tiden utvisa.

3500 kr mindre i ränta efter 14 år ställt mot de antal hundra tusen som man hade kunnat konsumera/spara på annat sätt direkt jättemycket. Även om 3500 kr i månaden såklart är väldigt mycket pengar och gör skillnad för ägaren.

Missförstå mig rätt, jag är för amortering, och vem vill inte ha amorterat bort 50% av sitt lån när man blir pensionär Men jag tror det kan påverka konsumtion mer än man tror, vilket påverkar arbetstillfällen och skatteintäkter, vilket i så fall leder till andra samhällsproblem.
Den två-åriga var på 4% så sent som 2011. 10-årig för bara några månader sedan. Tre-månaders 2012. Tre-månaders låg på hela cirka 6,5% 2008. Det känns som att folk glömmer lite väl fort när det handlar om att eventuellt ha mindre pengar kvar i plånboken.

Om man har ett vettigt sparande i sitt hushåll (säg 5-10tkr / månad) så är ju amortering inte öht att se som en ökad belastning på ens månadsekonomi, bara en annan form av sparande. Så för ekonomiska hushåll så kommer bostäder isf bli billigare (ökad amortering, men lägre ränta, och det senare ÄR en kostnad). För de som älskar att leva på kredit och inte ha pengar sparat kommer det bli jobbigare, men det behöver det nog bli också.

Sen håller jag med dig om att det kan påverka konsumtionen mycket, men vi måste sluta leva på att vi bara ökar våra krediter. Det är inte hållbart i längden. Ju tidigare vi gör något åt det, desto mindre ont kommer det göra och egentligen är vi redan sent ute. Men det blir inte bättre av att vänta ännu längre.
 
mycke_nu skrev:
Troligen inte ens då, eftersom nästa hus också sjunkit 10%.
Helt sant. Så länge man vill "byta upp sig" så är en generell prisnedgång något positivt för köparen. På alla marknader. Vore tråkigt om TV-apparater bara blev dyrare för varje år...
 
stefancrs skrev:
Sen håller jag med dig om att det kan påverka konsumtionen mycket, men vi måste sluta leva på att vi bara ökar våra krediter. Det är inte hållbart i längden. Ju tidigare vi gör något åt det, desto mindre ont kommer det göra och egentligen är vi redan sent ute. Men det blir inte bättre av att vänta ännu längre.
där håller jag med dig :)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
peternicklas
Kan ju få den effekten att hus med lägre pris blir dyrare då det helt plötsligt blir fler spekulanter på den typ av hus. De dyraste kommer då att rasa i pris.
 
peternicklas skrev:
Kan ju få den effekten att hus med lägre pris blir dyrare då det helt plötsligt blir fler spekulanter på den typ av hus. De dyraste kommer då att rasa i pris.
De dyraste är väl inte kraftigt belånade?
 
peternicklas
stefancrs skrev:
De dyraste är väl inte kraftigt belånade?
Varför inte?
 
Vad är ett "nytt" lån?

Om jag vill utöka lånen på befintligt boende, blir då den nya delen amorteringspliktig? Eller blir HELA lånet amorteringspliktigt?
 
Detta är bra, Om Sverige fortsätter så slutar vi som Grekland tillslut. Jag har haft inställningen att amortera lika delar. Alltså ränta på 3500kr/månad = amortering 3500kr månad. Man kan fan inte räkna med att priserna hela tiden ska rusa och att man ska tjäna en massa pengar. Vad händer när hus priserna rasar och man måste lämna??? vem ska betala? Jag vill inte lägga mina skattepengar på en total kolaps...
 
G
mycke_nu skrev:
Troligen inte ens då, eftersom nästa hus också sjunkit 10%.
Inte om det nya huset är ett nybygge.
 
gäst skrev:
Inte om det nya huset är ett nybygge.
Sant om man bygger själv. Köper man nyproduktion går antagligen även dom ner.
 
peternicklas skrev:
Kan ju få den effekten att hus med lägre pris blir dyrare då det helt plötsligt blir fler spekulanter på den typ av hus. De dyraste kommer då att rasa i pris.
Jag satt just och funderade i samma banor. Bor i ett mindre samhälle med låga huspriser, några mil bort ligger en större stad med höga priser.
Eftersom det är helt ok pendlingsavstånd tror jag fler kommer att leta hus här och priserna ökar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.