Status
Inte öppen för fler kommentarer.
jisses 10k i månaden lät mycket.

vi amorterar 1666kr i månaden och har ca 600k kvar i lån.
 
Har bara bott i huset i ca 1,5 år och har därför inte hel koll på vad allt kostar och
på vad vi eventuellt behövt renovera.
Vi har "halv" renoverat köket, ska hel renovera 2 badrum och en gäst toa.
Vi ska även konvertera från direkt el till bergvärme med vattenburen uppvärmning.

När detta är gjort räknar vi med att amortera våra miljon lån (stort hus
i stockholmsförort) med 2 000kr/mån.
Det är egentligen för lite men man måste börja någonstans.
 
forum skrev:
jisses 10k i månaden lät mycket.

vi amorterar 1666kr i månaden och har ca 600k kvar i lån.
Vi bor på landet, har gård med en massa uthyrning som står för hälften av amorteringarna och frun jobbar på bank så räntorna är låga. Det mesta bundet till 1.5 om jag minns rätt. Det känns rätt för oss att betala av skiten så fort det bara går.
Avräknat intäktsamorteringen så amorterar vi omkring 5.000 per månad och ett par tre tusen i ränta.

Ja, jag vet att det egentligen kan vara vettigare att sätta pengarna i någon fond eller så eftersom vi betalar så lite ränta men....jag har en gång i tiden kraschat å det grövsta i min ekonomi tack vare eller på grund av en husaffär och vet hur himla surt det är att sitta och betala av 300.000 på ett hus jag inte ägde. Samt att leva på existensminimum för att fogden snor rubbet över gränsen.

Förhoppningsvis har gården om 15 år blivit betald. Fick en värdering förra veckan på 2.5 vilket är löjligt lite med tanke på att hyresintäkterna ( vinterförvaring och sommarhus ) i princip utan arbete betalar boendet även med normal ränta.
Skulle stället ligga i Västerås som är närmsta större stad ( 7-8 mil) bort så pratar vi mååånga miljoner. Där får man en sketen villa om man har tur för samma peng vi gav.

Om 15 år borde det vara värt åtminstonde 4 miljoner, Fortsatt ge intäkter och då får vi betalt för att bo. Det känns som en vettig pensionsförsäkring då jag VET att jag kommer bo gratis och kunna avyttra det den dagen jag blir pensionär och då kunna leva loppan. Fonder VET man inget säkert om.

Men här säger jag emot mig själv och min filosofi om pengar och pensionssparande....egentligen anser jag att det är mitt i livet man behöver pengarna och att man inte har en susning om huruvida man lever eller inte tills man blir gammal.
Men å andra sidan, vi gnager inte på tavelramarna på grund av en egen "hyra" på 5-7.000 per månad med två inkomster.
Inluderat drift alltså.

Sen är det väl upp till var o en att göra som man vill, vi lägger inte en spänn på krogen/alkohol/tobak. Det blir en hel del renoveringspengar över om man jämför med två paket cigg om dagen i en familj samt krogrundor.

Sen när man bor som vi har man för övrigt aldrig tid att lämna stället för shoppingrundor i köpladorna. Det är alltid något att göra på stället.

Vilken utläggning det blev...sorry!
 
Redigerat:
  • Gilla
funderarn
  • Laddar…
Har lån på drygt 2,5 Mkr. Renoverar. Amorterar 2000/mån. Kommer förmodligen att öka på amorteringarna när vi har renoverat färdigt.
 
Amorterar ca 3 % per år = 1500/mån
 
försöker undvika amortering när det gäller mina egna bolån.

Tycker det är extremt viktigt att ha flexibilitet i mitt liv, och föredrar att lägga upp en buffert som jag har liggande om pannan skulle pajja etc.

Just nu får jag 4,9 % på mitt garanterade banksparande och mina lån ligger på 5,5%. Att i det läget amortera är inte rationellt.
 
Vi amorterar
Huslån på nästan 2,2 miljoner amorterar ca 3000 i månaden
Billån 100 000:- som ska vara avbetalt om 3 år
 
jay skrev:
försöker undvika amortering när det gäller mina egna bolån.

Tycker det är extremt viktigt att ha flexibilitet i mitt liv, och föredrar att lägga upp en buffert som jag har liggande om pannan skulle pajja etc.

Just nu får jag 4,9 % på mitt garanterade banksparande och mina lån ligger på 5,5%. Att i det läget amortera är inte rationellt.
....och om huspriserna droppar och ni är tvugna att sälja.....?
 
Varför måste man sälja för att huspriserna går ner??
 
Det är väl ingen som sagt att man måste.............
 
Hej!

Vi amorterar ca 500:- /mån och vi kommer att göra detta så länge vi inte ska göra större renoveringar eller ekonomin går i sank.

Vi har precis blivit av med vårt topplån på ca 110k och fortsätter i samma amorteringstakt på detta lånet som nu har blivit ett bottenlån med rörlig ränta. Argumentet för att fortsätta amortera är att om vi nu inte lägger de 500 i månaden på amortering så går de till något helt annat, (läs bolaget :D ).

/Fredrik
 
volvo skrev:
....och om huspriserna droppar och ni är tvugna att sälja.....?
Om priserna droppar och man är tvungen att sälja så spelar det väl ingen roll om man har sina sparpengar i en fond eller i en amortering? (Förutsatt att det är samma summa)
 
Nyfniken skrev:
Om priserna droppar och man är tvungen att sälja så spelar det väl ingen roll om man har sina sparpengar i en fond eller i en amortering? (Förutsatt att det är samma summa)
Exakt. Och om fonden dessutom har givit bättre avkastning än vad man har fått betala i ränta på bolånet så har spararen det bättre förspänt i den situationen än amorteraren.
 
Kan det vara så att i händelse av kris så är banken mer benägen att vara mer behjälplig åt den som som amorterat bort en hel del pengar istället för att gambla på börsen? Banktjänstemannen/kvinnan ser ofta bortom rena siffrorna och väger in en hel del "omdömesbetyg" när det krisar. Åtminstonde säger min bankfru att så är det vilket ibland kan rendera att en bank säger nej till lån trots att det på papperet ser ok ut.

Börsen har förvisso sett i ett långt perspektiv alltid gått uppåt men så har även huspriserna gjort.

En affärsbekant gjorde bort sig rejält i spekulation. Ericssonaktien var väl upp och vände på 290 spänn varpå den störtdök. Vid 60 spänn konstaterade han att det var köpläge för lägre kunde det väl ändå inte gå var hans analys. Lånade upp villan till strax under översta varvet på skorstenen och köpte för rubbet. Huset var obelånat efter 35 års slit med amorteringar.

900.000 var ett tag senare värda 45.000 när aktien stod i 3 spänn....synd om honom som bara hade att börja om med amorteringar o räntor lagom till pension.

Vad vill jag ha sagt med detta? Ingen aning.... Personligen känns det bra att arbeta bort någon annans inflytande på mitt boende. mitt hus, min borg och inte bankens.

Långt ifrån sosse men f.d landsfadern och numera storbonden och hemmansägaren Göran "Han Som Bestämmer" Persson uttryckte åtminstonde EN gång något vettigt och det var " Den som är satt i skuld är icke fri"
 
Nu behöver man ju inte investera på börsen för att få sina pengar att växa och jag har svårt att tänka mig att banken vill "sätta åt" någon som har förvaltat sitt kapital på bästa sätt. Det är stor skillnad på att "gambla" på börsen och att ta hand om sitt kapital. Min filosofi har alltid varit att det viktigaste är inte att pricka alla monsteruppgångar utan att se till att undvika alla nedgångar och det har lyckats bra. Är övertygad om att jag har en långt mycket bättre soliditet idag än jag skulle ha haft om jag hade stoppat in alla mina pengar i mitt eget boende.

Gör man däremot som din bekanta och spekulerar på en smal post så riskerar man naturligtvis att gå på en kraftig nit. Det behöver inte vara en så stor nedgång för att det ska ta tid att återhämta sig, utan en generell nedgång som i år (ca 20%) är tung: Säg att man hade 1 miljon investerat i början av året. Om man lät det stå orört har man idag 800000 vilket innebär att för att nå upp till samma nivå igen så måste börsen gå upp med 25%, och dessutom lite till för kompensera för det man "borde" ha tjänat under året.

Ska man kommentera Görans citat så är det förvisso sant att för individen är det trevligt att vara skuldfri, men på ett makroekonomiskt plan vore det en katastrof om alla betalade sina skulder, då det skulle sätta hela vårt monetära system ur spel, enligt den enkla (men ganska skrämmande) principen att det aldrig finns mer pengar än det finns skulder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.