Huset ser inte så stort ut. ;) 360kvm!! Hur stort som helst ju! :)
 
Sådärja, fick hem nya keramiken idag.

Blir att elda in den imorgon. Den gick inte in i ugnen.. Hehe DSC_0121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver som vi säger i Skåne, en gåsa-ugn:D
 
Hehe, ja helt klart!
 
Då brinner Först. Tändbrasan med nya keramiken.

Får vi se om det blir skillnad.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Nu har jag börjat köra igång pannans fläkt.
tätade även alla små sotluckor på pannan så den inte suger i någon tjyvlyft.

Rökgaserna ligger fortfarande bara runt 100-120grader.

Fin blå låga med nästan full primärinställning.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Men värmer den vattnet ordentligt nu då? Rökgaser på 100-120 är bra under förutsättning att effekten räcker till.
 
Nej, den värmer sakta. Men effektmässigt ligger jag långt ifrån.

Och bör ej ha så låga rgt för skorstenen.
 
Du kan ju prova att sänka primärluften, känns inte rätt att åka på fullt flås med primären, du kanske kyler förbränningen? Läste om någon som staplade veden som en grotta över hålet i keramiken. Sen ska du givetvis prova att minska och öka sekundären också.
 
Det är samma reglage för primär/sekundär.

Men jag ska prova nu med grundinställning.
 
Nu har jag provat fabriksinställningar.

Något högre rgt, ca 130-140grader.
Fortfarande toklåg effekt...
 
Verkar som om du är på rätt väg, dock verkar det som om du behöver få upp rökgasen till ca 180gr då tror jag att effekten kommer automatiskt, jag skulle fortfarande kolla i skorsten så du är 711% säker på att du inte har en förträngning någonstans som gör att du inte får tillräckligt med drag. Experimentera gärna med reglaget lite upp och lite ner och se om du på något läge får upp effekten, tänk på att justera väldigt lite åt gången vänta ca 5-10 min innan du ställer om igen.
 
Detgåråtöl skrev:
Nej, den värmer sakta. Men effektmässigt ligger jag långt ifrån.

Och bör ej ha så låga rgt för skorstenen.
Du får uppskatta hur mycket värme förbrukas av huset på löpande band medan du eldar innan du bedömer pannans effekt. Är det kalt ute så går ju själva akumulatorladdningen mycket långsamt för huset tar ju under tiden det den behöver.
Får du 90-95 gradig vatten inne i pannan under eldningen?

Vi har ca samma vedförbrukning som du . Vårt gammalt hus 320m2 , panna 40kW, tankar 3000l. Rökgaser oftast över 200grader men nu mäter vi det inte längre :). Det enda intressanta är att pannans drifttemp är 95 grader och hur mycket är det kvar i tankarna dvs när ska man elda igen :). Gissar att du får elda nästan hela tiden ( 2x dygn) när det är kallt och därför känns det att det är något fel ..... fast det kanske inte är det?
gaia
 
Redigerat av moderator:
Det har blivit bättre med nya keramiken.

Värmde här om dagen tankarna från 25till90grader på tändbrasa och 2,5 inlägg. Vilket får anses vara ok.

Ligger nu runt 170g rgt.

Brinner rätt så ok faktiskt, väldigt mycket övertändningar, men rgt påverkas inte så mycket av det. Så pannan tar nog upp energin rätt bra.

På laddkopplet så har jag en tempdiff på 15-17grader med laddomaten på läge 3.
 
Du har ju ett rätt så stort hus med så det är klart, det kanske går åt en del energi.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.