Hehe, där det var 70 förut tänkte jag på.. ;) Då vet jag var du håller hus. Bor du i det vita huset mittemot Leffe? Eller är det där Göran bor?
 
ja bor i det vita 2vånings huset :)
 
Ahh, åkte förbi och sneglade på din ved häromdagen. :D Har du bott i huset länge? Jag tror jag träffat någon som bodde i det huset för några år sedan när jag och far besökte Leffe.
 
Jag flyttade in förra året, februari.
Ja du träffa nog Micke.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Det stämmer. :) Har pannan alltid betett sig så här? När började problemen, före eller efter sotning?
 
Den har alltid betett sig så. Blir ännu lägre rgt när jag sotar tuberna.
 
Okej, har du turbulatorer i pannan?
 
Nope, tomt i tuberna. Har bara detta som flamman slår mot.
 
  • DSC_0114.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Har du kollat vilka inställningar som Leffe kör på? Du borde knalla över och kolla hans primär och sekundärinställning. Du kan ju för all del fråga om du kan få vara med när han eldar sin panna så du ser hur den beter sig?

Kolla även om han har turbulatorer i tuberna.
 
Men han har en v33 med sugande fläkt och separat primär/sekundär.

Jag har v30 med ett vrede för luftinställning och tryckande fläkt, så det blir ju inte samma förutsättningar tyvärr.
 
Ahh.. Men om du vill kan jag komma över och provelda din panna och göra en översyn om du vill? Jag är lite sugen på att se vad som försiggår.
 
Det skulle vara ett alternativ.

Skulle kanske vara bra med ett par andra ögon än när farsgubben (bervärmefrälst) bara försöker tala ner vedeldning. Hehe
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Bara en tanke, jag hade liknande bekymmer med min gamla vedpanna! ;) Så jag tänkte jag kanske kunde hjälpa dig att lista ut vad problemet hos dig är.

Det visade sig vara förra ägaren som hade eldat sopor och utan sekundärluft så skorstenen var fylld med tjära, efter sotaren hade varit hos mig så blev en förträngning igensatt. Jag tyckte draget var skapligt, men tydligen inte tillräckligt när jag stängde direktspjället för då fick jag samma symptom som dig. Tog nån dag innan jag listade ut vad felet var och drog ner sotviskan och fick ut ca 60 liter tjära ur skorstenen, sen dess hade jag aldrig några bekymmer igen. :) Sen fick jag även bort förträngningen som var som ett rör i tjära ungefär 1 meter långt i kanalen.
 
Redigerat:
Får styra upp en dag som funkar, jag bjuder på kaffe!
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Låter som en plan! Själv är jag troligtvis sjukskriven hela veckan så det kan funka nästan vilken dag/kväll som helst. Det bästa är om pannan är kall när jag kommer så går vi igenom hela pannan och kollar igenom skorstenen så vi vet var vi står och sen eldar vi pannan så ska vi se om vi inte kan få fart på grejerna! :) Kaffe är bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.