Kan det inte vara att specialaren i undre luckan ger högt för högt tryckfall?
 
GordonE skrev:
Kan det inte vara att specialaren i undre luckan ger högt för högt tryckfall?
Ingen skillnad utan den. Tyvärr.
 
Vet inte men jag vill få det till att pannan på något sätt släpper förbi luft som inte deltar i förbränningen?
Kan det vara så? Att det är därför det inte blir nån fart på rökgastemperaturen och effekten?
Finns det förbigångsspjäll inne i pannan? Är detta spjäll helt tätt när pannan brinner?

Är undre luckan helt tät? Drar det in en massa luft den vägen så borde effekten förstöras avsevärt? eller?

Hoppas du får ordning på det.
 
Redigerat:
Kan ha hittat ett av felen. Drog Lilla viskan genom keramiken och vips så såg det ut såhär:

DSC_0119.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så just nu kan jag inte elda alls...
Nu får elbolaget lite pengar istället.

Ny keramik beställd. Hoppas jag får den till slutet av nästa vecka. Men dyr tycker jag att den var...
 
kulle
Tråkigt :(
 
Ja det är det. Men det är orginalkeramik från 99 så det borde vara godkänt.

Förra ägaren eldade mycket med planker med spik i och liknade skräp.
 
Åkte ut till Floda igår, tänkte på hur det går för dig. Skaplig vedhög i alla fall.. :)

Hoppas det löser dina bekymmer! Tänk på att elda in keramiken försiktigt så du blir av med fukten i den så den nya inte spricker direkt, antar att du får med en fin instruktion hur du byter keramik samt eldar in den.

//Kim
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Hehe, är ju inte så mycket ved :p

Ja får elda in den ordentligt. Kanske kan läggas i ugnen 200grader 20timmar eller något?
 
Med en sån panna så går det heller inte åt så mycket. ;) Ja, det kan man säkert göra, men det ska väl även tätas med nåt guck och det behöver väl även torka ut misstänker jag. :)
 
Nä nå guckelimojs tror jag inte det är utan bara tätningsband.

Men huset vill ha ca 40-55kbm stjälpt per år ;)
 
Oh, helsike, då går det inte bara åt öl.. :x Mitt lilla hus gjorde av med 20-30kbm staplat med ineffektiv gammal sunkvedpanna. ;)
 
360kvm uppvärmd yta, ingen isolering i väggarna och 17cm spån i taket och dragiga 2glasfönster :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Öl går också åt ;)
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Och jag som trodde du eldade med olja:cool:

Tyska ordet öl betyder olja på svenska:D

Har en gång beställt ein Großes öl i Tyskland :wow:
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Frugan är ju norsk och grannen brukar alltid säga att oljan är gratis i Norge :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.