Får ej upp rgt i min panna.

Pannan i fråga är en Trebema V30 med tryckande fläkt.
Inga turbulatorer i de fyrkantiga tuberna.
Ett mäktande drag i min 11m skorsten, så att luckorna fladdrar när man kör tändbrasan.

Men problemet är att jag ej kan få upp rgt över 150grader vid normal eldning. Vilket gör att jag blir orolig för skorstenen.
Har vart i kontakt med trebema och de har aldrig hört att någon haft för låg rgt med dessa pannor, därimot för hög.

Vid tändbrasa har jag en rgt mellan 200 och 350g, alltså med nedre lucka öppen 5cm och direktspjäll öppet. Vid driftläge, runt 125g 20cm över tuberna.

Blir ingen som helst ökning när jag har övertändning i hela inlägget, eller justerar primär/sekundär.
Enda skillnaden blir blålågan, full primär=röd sotande låga, full sekundär = knallblå låga.

Direktspjäll är tätt, luckorna täta, inga turbulatorer, osotade tuber höjer ej temp ut, laddomaten på läge 1 ökar ej temp.
Har provat med olika termometrar.


Är det någon som har några tips?
 
Hur mycket tilluft har du till pannrummet? Krävs mycket luft till en vedpanna. Fick själv sätta in större ventil då jag installerade min v33. Har du alltid haft detta problem?
 
Ungefär vilken effekt ger den?
 
dof skrev:
Hur mycket tilluft har du till pannrummet? Krävs mycket luft till en vedpanna. Fick själv sätta in större ventil då jag installerade min v33. Har du alltid haft detta problem?
Har en kanal in med friskluft som är lika grov som pipan. Men har oftast öppna dörrar i pannrummet, och det kommer mycket luft till rummet. Så det problemet har jag ej.

Haft huset och pannan i 2 år.
 
jensaro skrev:
Ungefär vilken effekt ger den?
10-12 graders skillnad på laddomaten.

Men ca 300liter ved för att öka 1500 liter 50grader.
 
hur ser veden ut? torr och finkluven eller grov och blöt?. 300l ved låter väldigt mycke.
 
  • Gilla
rein85viss
  • Laddar…
Mellangrovt kluven, typ 10-15cm. Alved och björkved.
Torr och fin :)
 
Har du mätt vad du har för temperatur upp i skorstenenä? Har för mig att det är 1 meter ner så ska man minst ha 60 grader för att inte vattnet ska kondensera. Säkert nån som korrigerar mig till rätt siffror.
 
Bezt, de är helt rätt
 
Har ej mätt, men jag ligger ju liksom inte ens i närheten av det som rgt borde vara vid pannan, står ca 250grader i manualen.
 
Har du kollat att termometern visar rätt? De billiga rökgastermometrarna kan visa rejält mycket fel ibland.
 
Har provat 2 olika, och även doppat båda i kokande vatten och båda säger samma värde.
 
Har du kollat fläktens hjul? Det kan ju vara skitigt så du tappar flöde. Du måste ju få igenom mer luft på något vis.
 
Ska kika på den imorgon, tack för tipset.
 
Rengjort fläkten med tops, kör full primär och väldigt lite sekundär. Rgt runt 120g...

Blir snart tokig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.