Fadai
En mamma katt som myser med sina nyfödda kattungar i en säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tigressa blev mamma i veckan! Tre små pipande kräk (var fyra, men en dog). Naturligtvis accepterar hon ingen annan plats än sängen i tösens rum, så nu delar de.
 
  • Gilla
  • Älska
Hus tomte och 14 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
[bild] Tigressa blev mamma i veckan! Tre små pipande kräk (var fyra, men en dog). Naturligtvis accepterar hon ingen annan plats än sängen i tösens rum, så nu delar de.
Oavsett hur bedårande katungar är har mina katter ( samtliga honor) varit steriliserade så jag sluppit tänka på vad det ska bli av ungarna... finns för många kattungar som saknar bra tjänstefolk
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Fadai
S Sona2012 skrev:
Oavsett hur bedårande katungar är har mina katter ( samtliga honor) varit steriliserade så jag sluppit tänka på vad det ska bli av ungarna... finns för många kattungar som saknar bra tjänstefolk
Därför lade jag ut i bygruppen när de precis fötts, för att hitta hem. Och att en dog gjorde det enklare;) Har hem på gång och detta blir hennes enda kull.
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Stefan N Stefan N skrev:
Tre trötta herrar sover middag.
[video]
Introt till filmen Tre katter och en sjusitssoffa.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Katterna har det gött i växthuset Två katter kopplar av på stolar i ett soligt växthus med plantor runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
En vit och brun katt som ligger på rygg på ett grusunderlag med texten "En solkatt.. eller hur var det nu?
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maria T Maria T skrev:
Introt till filmen Tre katter och en sjusitssoffa.
Ja Frasse är också fantastisk, på något vis lyckas han alltid lägga sig och sträcka ut sig och bli över en meter lång så det i bästa fall ryms ett tjänstefolk i tresitssoffan.
Jag borde haft en bild ... :thinking:

Edit:
Jag hittade en gammal bild, han är dock ibland en dm längre och ligger nästan aldrig så det ryms två människor i soffan. Naturligtvis är det aldrig på frågan att be härskaren flytta sig lite, då hämtar man hellre en pinnstol från köket.
Långsträckt katt som ligger utsträckt och upptar nästan hela tresitssoffan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Hur vet man om en katt ser lite dåligt - eller hör lite dåligt? (Dvs inte helt blind, eller helt döv)

Jag är övertygad om att Nisse ser dåligt, men han ser (så att säga - jagar, vaktar, klättrar..)
 
Snigla Snigla skrev:
Hur vet man om en katt ser lite dåligt - eller hör lite dåligt? (Dvs inte helt blind, eller helt döv)

Jag är övertygad om att Nisse ser dåligt, men han ser (så att säga - jagar, vaktar, klättrar..)
Vad är det som gör att du tror att han ser dåligt?

Ibland kan man se att djur håller huvudet lite snett när de ser dåligt på ena ögat.
Om du lyser in i ögonen från sidan kan du se om ögat är grumligt. Veterinären kan göra en mer djupgående undersökning och se om det finns förändringar i ögat.

(Djur kan hålla huvudet på sned även om hörseln är påverkad eller om de har ont i örat eller käken så det är inte helt lätt att veta vad huvudet på sned betyder.)
 
Mikael_L
Be han läsa en bokstavstavla, med ett öga öppet i taget. :crysmile:

Det är väl vanligt att katter får sämre syn när de blir gamla, men de brukar klara sig väldigt bra ändå, de använder sina andra sinnen så mycket och bra att det kompenserar en hel del.
Och en tamkatt får ju mat ändå även om jakten börjar gå sämre.

Jag kände en tjej som hade en katt som var albino och som var totalt döv som är vanligt för albinos.
Jag var kattvakt också ibland.
Men hon verkade ofta som att hon hörde, ty hon märkte av minsta vibration eller minsta luftdrag av vad som händer runt om.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hur vet man om en katt ser lite dåligt - eller hör lite dåligt? (Dvs inte helt blind, eller helt döv)

Jag är övertygad om att Nisse ser dåligt, men han ser (så att säga - jagar, vaktar, klättrar..)
Finns det någon situation i vardagen du tycker han verkar negativt påverkad av ev nedsatt syn?
Hör " dåligt" kan mycket väl vara selektivt ignorerande liksom barn väljer att höra/ lyda ibland.
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
När man tror att man hittat en ny vän och bestämmer sig för att joina. Katt ligger utsträckt och kopierar formen på ett hoptrasslat rep på en gul matta i husmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vad är det som gör att du tror att han ser dåligt?

Ibland kan man se att djur håller huvudet lite snett när de ser dåligt på ena ögat.
Om du lyser in i ögonen från sidan kan du se om ögat är grumligt. Veterinären kan göra en mer djupgående undersökning och se om det finns förändringar i ögat.

(Djur kan hålla huvudet på sned även om hörseln är påverkad eller om de har ont i örat eller käken så det är inte helt lätt att veta vad huvudet på sned betyder.)
Han har väldigt pigga ögon, klara och ”fina” ..ingen hinna/grånad (som tex hunden har, som har gråstarr). Så det ser fint och friskt ut..

Däremot så blev han väldigt rädd för ljud för nått år sedan.. och även för oss :oops: när han ”kommer på” att det bara är vi (eller nått han anser vara ofarligt) så kommer han glatt fram.. men ibland när nån av oss kommer ut och han liksom inte hinner med.. så springer han i 130 bort från oss.

Vi tror att någon måste ha varit elak mot honom tidigare.. sparkat efter honom el liknande :( (flera år sedan) . Över en natt blev han rädd för allt.. (inga skador på honom varken då el nu)

Jag tycker han ibland beter sig lite som hunden (som ser dåligt) dvs.. jag tror han ser saker och rörelser.. men inte alltid kan urskilja vad han ser.. (om du förstår vad jag menar)

Lurigt när de ser fullt friska ut!
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
När man tror att man hittat en ny vän och bestämmer sig för att joina. [bild]
trodde han ömsat skinn … :oops:;)
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
trodde han ömsat skinn … :oops:;)
Hahaha, ja det har du rätt i, det ser så ut! :crysmile:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.