Bärra!! Se till att husse tar ut dig på en extra stärkande julpromenad i eftermiddag med tanke på kalorierna. Och lyckas han övertyga dig om att det är motiverat, så kan du väl ge honom en fjäder i hatten. :love:
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Det är alltid lättare att se vad andra gör för fel än vad det är att se vad man själv gör. Bilåkande, köttätande, flyg, utelampa som påverkar insektslivet osv är lätt att intala sig att det är nödvändigt och inte påverkar det så mycket det just jag gör.

Vi som gillar katter tycker inte att det är så farligt mycket åverkan med de i genomsnitt 8-12 småfåglar/år en katt tar. Med fågelmatning som kompensation blir det ett nollspel.
 
  • Gilla
Lucif3r och 3 till
  • Laddar…
Microkatten
Här ligger jag och vaktar julbordet mot tomtar och troll, i utbyte mot lite skinka och kalvsylta, mums!

Svart katt ligger på rött tyg framför julgran, ser ut att "vakta" julbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


God jul!!
 
  • Gilla
  • Älska
Paulina123 och 11 till
  • Laddar…
Karlia
Ingen tomtenisse kommer förbi där inte :love:
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Tarzan va övertygad om att alla paket va hans.
En katt bland julklappar under en gran, ser ut att känna ägandeskap över paketen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
En liten motfråga först? Har du själv innekatt eller hemska tanke HUND?;)
Jag har ingen katt men nära släktingar och vänner har katt. Jag gillar verkligen dessa katter, har haft hund som avgudade en av dessa som är utekatt och bor lantligt. Hunden höll sig på vår tomt när vi släppte ut den, låg väl i dess genetiska natur så det var inga problem. Sedan promenader i skog och mark varje dag, kopplad kring folk och bebyggelse och under uppsikt och kontroll annars. Hunden blev förbannad på katter (och hundar) som betedde sig aggressivt och otrevligt utan anledning men som sagt, älskade coola katter särskilt en.

Anledningen att jag frågar om fågelfångande är för jag är nyfiken på hur man kan rättfärdiga att ha katter lösa och om det skiljer sig efter hur man bor eller andra förhållanden.

Själv lutar jag åt att det är något man får acceptera men att det beror litet på hur man bor. En och annan fågel får man nog räkna med att det stryker med men skulle det ske stup i kvarten så är det inte ok. Bor man där det finns känsliga bestånd så kanske jag skulle vara mer benägen att hålla katten inne under häckningssäsong - om det visat sig vara ett problem.

Sedan finns det ju en mängd andra skäl att välja bort att ha katten ute, behöver inte gå in på det.

Älskar man katter så vill man se till att de passar in i miljön och inte ställer till med skada för omgivningen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A
Noramasen Noramasen skrev:
Varför denna omsorg för just fåglar undrar jag?
Man kan också undra varför det är så naturligt och livsviktigt att just katter ska få utöva sitt naturliga beteende fritt utomhus, det gäller ju inga andra djur,varför släpps tex inte hundar ut i naturen för att jaga livet ur alla andra naturligt? djuren i djurparkerna skulle absolut må bättre av att komma ut osv:) (djurparker borde fö stängas för alltid)
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har ingen katt men nära släktingar och vänner har katt.
Ante mig att det fanns hund i din närhet på grund av att det kan finnas rivalitet mellan många hund och kattälskare som ibland dessvärre gör sig påmint på mindre konstruktiva sätt.
H Harald Blåtumme skrev:
Anledningen att jag frågar om fågelfångande är för jag är nyfiken på hur man kan rättfärdiga att ha katter lösa och om det skiljer sig efter hur man bor eller andra förhållanden.
Där har du fått ett fåtal svar redan, och det finns säkert ett par miljoner svar till, men vänd dig då gärna till annat forum eller lyft upp det i egen tråd då det i alla fall handlar om boende.
H Harald Blåtumme skrev:
Älskar man katter så vill man se till att de passar in i miljön och inte ställer till med skada för omgivningen.
Och som vanligt så är det säkert inte alla gånger som man kan själv styra över situationer, som att man exempelvis har flyttat och har tagit katten med sig. Världen är inte hund/katt. el. svart/vit.
 
  • Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
varför släpps tex inte hundar ut i naturen för att jaga livet ur alla andra naturligt?
Det tror jag inte att jag behöver bemöta på annat sätt än att exempelvis hundar är LITE större än en katt.
Handyman 1 skrev:
(djurparker borde fö stängas för alltid)
Håller med(y)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Gör ett nytt försök då jag lyckades posta i verktygstipstråden.. :rolleyes:

Vi tappade bort Bärra idag, uppe, nere i källaren och under sängen uppe där han brukar sova.. :oops:

En ljus katt som vilar under en julgran med tassarna framstickande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men när jag tittade noggrannare under granen igen såg jag ett par tassar sticka fram, och där låg han och sov, han slog upp ögonen när jag smög ner för att föreviga pälsbollen. :love:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Staffans2000
Noramasen Noramasen skrev:
hundar är LITE större än en katt.
Jaså?

1-81.jpgoriginal.jpg

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
Karlia
Vanligtvis @staffan :DPå samma sätt som katter vanligtvis gillar att ta fåglar
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jaså?

[bild][bild]

Staffan
:crysmile:Det där snubben är min fiskarkompis;)
 
  • Gilla
  • Haha
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Men nu åter till våra telningar, och jag får väl passa på att skicka ett par bilder på en respektingivande Maine Coon som jag tog i våras....
Pappa! Titta vad jag hittat föj vitsippoj. Konstigt att de är oppe i tjädet baja.
Maine Coon-katt som ser på vita blommor växande vid ett mossa täckt träd i en skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ÄJ det vitsippoj?? Jag måste lukta på dom...
Fluffig Maine Coon-katt luktar på vita blommor vid mossbelagt träd i skogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PAPPA!! Du måste lyssna på mej!!!
Äj det vitsippoj fjågaj jag ju...
Maine Coon-katt bredvid trädstam med mossa och vita blommor på skogsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej fäjdinand. Det äj inga vitsippoj. Kanske får vi fråga i trädgårdstråden istället. DOM vet säkert.
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Katten har en ny hobby. Eld. Svart katt tittar nyfiket på tända ljus i ljusstake på bord medan det skymmer ute.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Alfredo och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.