berne88 skrev:
kvinnan bor mer eller mindre i kökt, lagar mat, bakar osc göra allt. jag har till och med fått "nya lagar" att följa tex, halvfabrikat får inte finns, tex pulvermos,färdigasåser osv....


fördelarna med en side by side för mig är att jag får mer arbetsyta, plus is maskin till ett billigare pris:) men kommer troligen bli vansini på att de är fullt i frysen
Om man bakar eller ska få plats med en halv älg i frysen så är det nog separat frys som gäller.. Om ni inte kan ha en frysbox i källarförrådet :D
 
Jag har renast lite i tråden.
 
cecar33 skrev:
Om man kollar i IKEA sortimentet på nätet så är det Blum i alla fall
Likheterna är slående men det är viss skillnad då ex IKEA har tjockare material i stommen. Därmed är deras lådor 4 mm smalare, men det handlar endast om bakgavel och bottenplattan samt hålen för relingen på de höga lådorna i lådfronten.
Innebär detta att man inte kan köpa en ikeastomme och sätta i lådor köpta direkt från Hettich? Har ikea ett annat standardmått?
 
Jag har dålig koll på Hettich, men jag vet i varje fall att du kan köpa lådor ur Blums standardsortiment och montera dem i en stomme från Ikea. Det finns både bakstycken och lådbottnar som är anpassade till 18 mm stomme som Ikea kör med. Det är alltså inget"ikea-special" på de punkterna.

Exempel:
http://theofils.se/product.aspx?prodfamid=60059110
http://theofils.se/product.aspx?prodfamid=60059175 (det står att den är för 19 mm stomme, men den passar utmärkt till 18 mm stomme också)

Om du av någon anledning vill ha Hettich skulle det inte förvåna mig om de har samma system med bakstycken och bottnar i olika mått.
 
Men viktigt att veta är att den mellersta hålraden inte stämmer överens med BLUMs stomskenor. I främre hålraden kan man använda systemskruv och sedan får man borr egna hål och montera 3,5x16 där så krävs. Det framgår i monteringanvisningen från BLUM hur många skruv som ska användas till stomskenan.
 
Det är en bra kommentar fn76. Jag har gjort manövern några gånger, men tänkte inte på att skriva något om det. Att det föll i glömska beror förmodligen på att det var en enkel grej att fixa ;)
 
Att tänka på är att IKEA's stommar har spånskivor som tillverkas så att materialet är starkare där skruvhålen finns, övriga ytor är lite mjukare. Men i praktiken så fungerar det att borra nya hål även i det mjukare.
 
AndersS skrev:
Att tänka på är att IKEA's stommar har spånskivor som tillverkas så att materialet är starkare där skruvhålen finns, övriga ytor är lite mjukare. Men i praktiken så fungerar det att borra nya hål även i det mjukare.
Är inte det en myt i detta forum?
 
pbengtsson skrev:
Är inte det en myt i detta forum?
Det finns länkar till Swedspan i andra trådar i forumet vad jag kommer ihåg.
Swedspan som ägs av Ikea tycks ha patent på tekniken. Så skrev tex nyteknik för 5 år sedan.

"Ny spånskiva ger lättare skåp * Boboard är en patenterad spånskiva som är 40 procent lättare än en vanlig spånskiva av samma stor- och tjocklek. Längs ytterkanterna, där lister och beslag ska monteras, har träfibrerna pressats med större täthet, densitet, än på andra delar. Lägst densitet har skivan där den bara ska bära upp sig själv. "Fördelen med en lätt platta är att transporterna blir billigare och mera miljövänliga, både våra egna transporter och för kunderna när de tar hem klädskåpen från varuhusen", säger Lars-Erik Sandström, teknisk direktör på Swedwood International, det Ikeaägda bolag som bygger fabriken i Hultsfred."


http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad/verkstadsartiklar/article52035.ece
 
Den där artikeln kommer jag ihåg att jag läste när den tidningen kom. Den gäller ju garderoberna ur PAX-serien. Kan någon här bekräfta att de även implementerat tekniken i FAKTUM köksskåp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.