Jag har rest runt och granskat lådor hos HTH, IKEA, Balingslöv och Epoq den senaste veckan och den enda skillnaden jag märkt hoss de olika leverantörerna är vilken logotyp som finns på Blum lådan. Ingensomhelst skillnad i kvalité
 
Låter rimligt. Det kan ju vara skillnad i A och B klass kanske?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Lustigt... Ikea kör väl med hettich numera och det är skillnad... Avsevärt...
 
Om man kollar i IKEA sortimentet på nätet så är det Blum i alla fall
Likheterna är slående men det är viss skillnad då ex IKEA har tjockare material i stommen. Därmed är deras lådor 4 mm smalare, men det handlar endast om bakgavel och bottenplattan samt hålen för relingen på de höga lådorna i lådfronten.
 
Redigerat:
Jag vet iaf att Ikea inte har samma typ av lådor som Nobia, (sentens, marbodal, myresjö mm) de har kanske Blum gemensamt men helt klart olika kvalité och konstruktion.
 
IKEA har, om dom inte bytt alldeles nyligen samma höga kvalitet på sina Blum lådor som alla andra. Så det är bara snack om enklare kvalitet. Det finns däremot enklare lådor från Blum som kanske går att välja av besparings skäl till de kök som cullberg refererar till.
 
Vissa kökstillverkare påpekar att det skiljer även på vilken kvalitet av spånskiva som används i stommarna. Spånskiva tillverkas tydligen med olika skikt. I princip alla använder tydligen material av hög densitet i ytskiktet, för att få vettig finish på målningen. Men sedan kan det skilja. Ikea har sedan en väldigt porös kärna i skivan, andra tillverkare har ofta ytterligare ett skikt under ytskiktet med halvtung spånskiva, och en porösare kärna. Man kallar tydligen IKEA skivan för en 3 skikts skiva (två ytskikt och en kärna), medan många andra använder en 5 skikts skiva.

Rent teoretiskt påverkar det kvaliteten genom att hyllbärare och annat som skall fästas i stommarna sitter bättre i en tyngre/hårdare skiva.

Om det spelar ngn. roll i praktiken vet jag inte.
 
Detta med kvalitén på spånskiva stämmer också vilket man märker när man skruvar ihop två Ikeaskåp där skruven med lätthet riskerar fortsätta en bra bit in i materialet medan det är ordentligare motstånd i de flesta "märkesköken" trots att det bara är 16mm spån i deras stommar.

Här blir ju många lurade av att det är bättre för att det är tjockare men så är inte fallet.

Ytskiktet skiljer också en del men inte mer än att det är godtagbart tycker jag.
Ikeas "vita" hyllor är t.ex inte lika vita som andra tillverkares beroende som jag ser det på just tjockleken på melaminet.
 
En släkting har problem med att hans IKEA högskåp inte är formstabilt, men jag antar att det är något som går att hantera med vägginfästningar eller liknande.

Jag håller med TS om att alla kök är lika och att de skillnader som finns i materialkvalitet inte motiverar prisskillnaden mellan olika kökstillverkare. Jag tror att den stora skillnaden är att de dyrare tillverkarna har mer valfrihet i designen och högre status.
 
pelpet skrev:
En släkting har problem med att hans IKEA högskåp inte är formstabilt, men jag antar att det är något som går att hantera med vägginfästningar eller liknande.

Jag håller med TS om att alla kök är lika och att de skillnader som finns i materialkvalitet inte motiverar prisskillnaden mellan olika kökstillverkare. Jag tror att den stora skillnaden är att de dyrare tillverkarna har mer valfrihet i designen och högre status.
Det är ju inte så att prestigekökstillverkarna tjänar ruskigt mycket pengar.
Dom dyrare tillverkarna har högre kostnader och därför springer priset iväg.
Låga volymer ger dyrare råmaterial och komponenter, dyrare produktion, dyrare transporter, dyrare produktutveckling, dyrare försäljningskanaler, dyrare marknadsföring, dyrare lagerhållning osv. Om man slår ut kostnaden på varje sålt kök.

Vill man betala för denna ineffektivitet så får man gärna göra det och som ursäkt så brukar man ta till status och kvalitet.
 
cecar33 skrev:
IKEA har, om dom inte bytt alldeles nyligen samma höga kvalitet på sina Blum lådor som alla andra. Så det är bara snack om enklare kvalitet. Det finns däremot enklare lådor från Blum som kanske går att välja av besparings skäl till de kök som cullberg refererar till.
Vad har du för bevis för detta?
Det är nog två år sedan IKEA bytte lådleverantör till Hettich, andra forummedlemmar kan kanske verifiera? På den tiden IKEA använde BLUM var det INTE samma som alla andra. Lådorna klarade lägre maxlast, hålbilden var specialanpassad till IKEAs stommar och man köpte dessa lådor utan dämpare men kunde extrautrusta i efterhand. BLUMs ordinarie Tandembox har dämpare integrerat.
 
fn76 skrev:
Vad har du för bevis för detta?
Det är nog två år sedan IKEA bytte lådleverantör till Hettich, andra forummedlemmar kan kanske verifiera? På den tiden IKEA använde BLUM var det INTE samma som alla andra. Lådorna klarade lägre maxlast, hålbilden var specialanpassad till IKEAs stommar och man köpte dessa lådor utan dämpare men kunde extrautrusta i efterhand. BLUMs ordinarie Tandembox har dämpare integrerat.
OK det kanske är möjligt att de har bytt, men deras webb katalog visar inte det själv köpte jag IKEAs lådor för två år sedan och det är exakt samma lådor som finns i andra kök. Jag har ett Vedum kök där är det Hettich tror jag och de är absolut inte bättre en ex Blum.
Avslutningsvis; jag har monterat ca 450-500 kök under mina 30 år som entreprenör så jag tror att jag är kapabel till att avgöra om något är väsentligt mycket bättre eller sämre.
Slutade dock med detta för 11 år sedan, man orkar inte med alla okunniga kunder som tror att de har beställt en Rolls när de bara betalat för en gammal VW.
 
Vad jag har förstått så köpte först Ikea bara från Blum men att dom inte klarade av Ikeas volymer därför delade Ikea upp köpen mellan Blum o Hettich där visst norra Europa fick från Hettich och övriga världen från Blum.
I dagsläget kan ju detta ha ändrats nu när Blums fabrik Polen har kommit igång för fullt. http://www.blum.com/us/en/04/70/20/40/index.php
 
Epoq använder (eller använde iaf för ett år sedan) Grass som lådleverantör.
 
Jag jämförde Ikea, Mardbodal, HTH mfl när vi köpte nytt kök och såg ingen större skillnad i vare sig finish eller kvalité mellan dessa så länge man jämför grejor i samma prisklasser.

En Sak som har mkt stor betydelse är monteringen av köket, är det inte rakt och exakt spelar det ingen roll hur bra skenor och gångjärn som sitter i.

Vi valde till slut ett tyskt kök och skillnaden mot de svenska är STOR! Som att jämföra Volvo med Audi.
Det behövdes ingen efterjustering överhuvudtaget, allt passade perfekt och allt känns väldigt gediget, och detta trots att det sitter Hettich-lådor i (!!:wow:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.