7 816 läst · 4 svar
8k läst
4 svar
akrylatfärg - risken för röta?
Pratade lite med en yrkesmålare som målat större delen av livet och nu inväntar pension,
han berättade om rötrisken med att måla med akrylatfärg.
- Kunder ville givetvis att det skulle se fint ut så han var tvungen att måla båda sidor av exempelvis vindskivorna.
Men när han en tid senare återsåg dessa vindskivor så var dom ruttna.
Vindskivor som inte var målade hela vägen runtom hade klarat sig.
Mitt hus är målat med Alcro båsto akrylatfärg, och ena pelaren till taket utanför entredörren har nu ruttnat där staketräcket möter pelaren. Om vatten kommer in någonstans så har den väldigt svårt för ta sig ut ifall hela virket är målat med akrylatfärg.
Vilket gör mig orolig.
När jag målade huset så missförstod jag hur mycket grundfärg man skulle ha och målade tills det blev heltäckande. Väldigt kostsamt. Antar att grundfärgen är för att virket ska ha chansa att andas? Och om jag nu lade på förmycket grundfärg kanske det ger motsatt effekt?
Var det fel att måla pelare och staket på verandan med täckfärg?
Och säg att jag kanske målade fönsterna med täckfärg också, är dessa då dömda att ruttna?
Flesta målade jag med fönsterfärg men kanske i farten tyckte det var tidskrävande att växla färgburk och duttade på lite täckfärg istället. Minns inte.
Mycket text.
Tidigare var huset målat med pastellfärg eller något, matt färg ifrån 80talet, såg mysigare ut men jag tolkade det som att sådan färg inte fanns längre enligt butiken?
han berättade om rötrisken med att måla med akrylatfärg.
- Kunder ville givetvis att det skulle se fint ut så han var tvungen att måla båda sidor av exempelvis vindskivorna.
Men när han en tid senare återsåg dessa vindskivor så var dom ruttna.
Vindskivor som inte var målade hela vägen runtom hade klarat sig.
Mitt hus är målat med Alcro båsto akrylatfärg, och ena pelaren till taket utanför entredörren har nu ruttnat där staketräcket möter pelaren. Om vatten kommer in någonstans så har den väldigt svårt för ta sig ut ifall hela virket är målat med akrylatfärg.
Vilket gör mig orolig.
När jag målade huset så missförstod jag hur mycket grundfärg man skulle ha och målade tills det blev heltäckande. Väldigt kostsamt. Antar att grundfärgen är för att virket ska ha chansa att andas? Och om jag nu lade på förmycket grundfärg kanske det ger motsatt effekt?
Var det fel att måla pelare och staket på verandan med täckfärg?
Och säg att jag kanske målade fönsterna med täckfärg också, är dessa då dömda att ruttna?
Flesta målade jag med fönsterfärg men kanske i farten tyckte det var tidskrävande att växla färgburk och duttade på lite täckfärg istället. Minns inte.
Mycket text.
- Är det riskabelt att måla med akrylatfärg?
- Ska man använda täckfärg på virkesdetaljer som ska målas hela vägen runt?
- Vad har grundfärg för funktion egentligen och kan det bli motsatt effekt med förmycket grundfärg?
- Varför blev det penselränder i den torkade färgen istället för slätt?
Tidigare var huset målat med pastellfärg eller något, matt färg ifrån 80talet, såg mysigare ut men jag tolkade det som att sådan färg inte fanns längre enligt butiken?
Medlem
· Sverige
· 5 206 inlägg
Jag har också använt Alcro Bestå täckfärg till litet av varje, fönster, fönsterfoder, även plank. En trevlig akrylatfärg som behåller färgen mycket bra över åren. Med den färgen är det mycket viktigt att inte måla runt om som du säger. Jag brukar köra med impregnerande grundolja för utomhusbruk på baksidor man inte ser, ändträ. Synliga ytor får ett lager tonad grundfärg innan täckfärgen.
Problem med penselränder kan bero på för dålig pensel, fel teknik, att man målar när det är för varmt så färgen torkar för fort tex. Litet småränder får man stå ut med, ofrånkomligt.
Problem med penselränder kan bero på för dålig pensel, fel teknik, att man målar när det är för varmt så färgen torkar för fort tex. Litet småränder får man stå ut med, ofrånkomligt.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Just till fönster och andra hyvlade snickerier utomhus har färgtillverkarna speciell fönsterfärg:H Harald Blåtumme skrev:
http://www.jotun.com/se/se/b2c/prod...Faa4IOCWTRgz06M-M0QyDkB0RCvNfboay8BoC_R_w_wcB
https://beckers.se/produkter/utomhus/fonster-snickerier
Liknande trådar
-
Är detta alkyd- eller akrylatfärg?
Fasad -
Risken för Asbest i hus från 60-talet?
Byggmaterial & Byggteknik -
Akrylatfärg i garaget - blir det för tätt gällande fukt mm?
Färg, Måla & Tapetsera -
-UTOMHUSPANEL: Är det okej att ha akrylatfärg ovanpå linoljeärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
ROT-avdrag för fiber. Vem tar risken om det inte godkänns? Installatören eller jag?
Juridik