Har nu införskaffat ett Ajax-system. Men vill gärna koppla upp mer av vårt hus.
Har inte heller dragit igång någon app ännu, så vet inte riktigt hur den fungerar.

Finns det någon bra och prisvärd smart plug som passar till Ajax?
Eller ska man koppla in något billigt vid sidan om?

Vill hålla koll på energiförbrukning men också stänga av allt som är kopplat till den.
 
Lucky2015
H Husbygge2020 skrev:
Har nu införskaffat ett Ajax-system. Men vill gärna koppla upp mer av vårt hus.
Har inte heller dragit igång någon app ännu, så vet inte riktigt hur den fungerar.

Finns det någon bra och prisvärd smart plug som passar till Ajax?
Eller ska man koppla in något billigt vid sidan om?

Vill hålla koll på energiförbrukning men också stänga av allt som är kopplat till den.
Ajax har en smartplug/wallplug som även mäter elförbrukningen.

https://ajax.systems/products/socket/
 
Idag har jag hämtat ut en låda full med Ajax-prylar, imorrn ska jag förhoppningsvis lyckas koppla ihop allt och provköra appen.

Sen blir det att ringa Verisure och säga adjö.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Lucky2015
13th Marine 13th Marine skrev:
Idag har jag hämtat ut en låda full med Ajax-prylar, imorrn ska jag förhoppningsvis lyckas koppla ihop allt och provköra appen.

Sen blir det att ringa Verisure och säga adjö.
Du kommer spara mycket pengar genom att avsluta ditt förhållande med Verisure :) samtidigt får du ett larm som är mycket bättre än deras.
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Du kommer spara mycket pengar genom att avsluta ditt förhållande med Verisure :) samtidigt får du ett larm som är mycket bättre än deras.
Beror på hur mycket fler prylar man köper under tiden ;)

Men med batteribyte på 2000kr+ så kommer vi ha sparat in larmet på ca 1.5år
 
  • Gilla
Husbygge2020 och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Ajax har en smartplug/wallplug som även mäter elförbrukningen.

[länk]
Tack, såg det. Men tycker att 600 spänn är saftigt när andra kostar 100 kr/st. Köper jag exempelvis 10 st så är det 5 000 kr i skillnad. Tänker exempelvis om Deltacos billiga runt hundralappen fungerar så att man kan inaktivera/aktivera samtidigt som jag drar igång larmet. Om inte annat så testar jag det själv om några veckor så vet vi :)
 
Lucky2015
H Husbygge2020 skrev:
Tack, såg det. Men tycker att 600 spänn är saftigt när andra kostar 100 kr/st. Köper jag exempelvis 10 st så är det 5 000 kr i skillnad. Tänker exempelvis om Deltacos billiga runt hundralappen fungerar så att man kan inaktivera/aktivera samtidigt som jag drar igång larmet. Om inte annat så testar jag det själv om några veckor så vet vi :)
Håller med om att de är galet dyra. Hoppas de går ner i pris. Vilka Deltaco är det du hittat? Lät ju väldigt prisvärt!
 
Jag köpte på mig fem Deltaco SH-P01 med hopp om att flasha om dem, dessvärre har de patchat säkerhetshålet som gjorde att man kunde flasha om dem OTA, har provat att öppna och flasha om två, men det är för förstörande.

Finns tre kvar jag kan tänka mig sälja vid intresse =)
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Håller med om att de är galet dyra. Hoppas de går ner i pris. Vilka Deltaco är det du hittat? Lät ju väldigt prisvärt!
Deltaco smart plug 10A. Nu när jag kollade så ligger 3-packen ute för 269 kr.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag köpte på mig fem Deltaco SH-P01 med hopp om att flasha om dem, dessvärre har de patchat säkerhetshålet som gjorde att man kunde flasha om dem OTA, har provat att öppna och flasha om två, men det är för förstörande.

Finns tre kvar jag kan tänka mig sälja vid intresse =)
Med andra ord är de inte kompatibla till Ajax?

Jag köper mina genom bolag då de i förstahand är tänkta till hemmakontoret. Så gissar på att någon annan tjänar mer på att köpa dem. Annars hade jag slagit till.

Fungerar de bra i övrigt?
 
H Husbygge2020 skrev:
Med andra ord är de inte kompatibla till Ajax?

Jag köper mina genom bolag då de i förstahand är tänkta till hemmakontoret. Så gissar på att någon annan tjänar mer på att köpa dem. Annars hade jag slagit till.

Fungerar de bra i övrigt?
Har inte hunnit testa Ajax ordentligt än, fick mina prylar i måndags.
Kör Home Assistant hemma, och för hemautomationen vill jag inte köra via någon molntjänst vilket Deltacos prylar är, därför vill jag ha in en mjukvara som jag har mer kontroll över själv, tycker att Tasmota funkar bra.
 
Ajax finns att köpa på amazon.se
 
Lucky2015
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Lade kvällen igår på att installera Ajax, snabbt och lätt,
Tog lite extra tid då jag var tvungen att skruva ner ett gammalt Verisure-larm först.

En sak som hade varit bra hade varit en mall för Doorprotect, nu gjorde jag en själv.
Handgjord mall av papper för installation av Doorprotect ligger ovanpå ett laptop-tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valde också att skruva upp rörelsedeckarna med plugg och inte bara gipsskruv som Verisure gjort.
 
  • Gilla
gaston12 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.