P paralun skrev:
Hade det stannat med R1+R2 så hade nog marknaden hållit sig lugnare.

Det var ju kommande nedläggningen de tyska kärnreaktorerna ihop med fossilgashotet som gjorde att marknaden såg att det skulle fattas en stor elproduktion.

De här stoppades då 31/12-2021 och dessförinnan hade men då 2019 stoppat en till stor reaktor

Brokdorf 1 PWR Shut down 1410 1 Jan 1976 22 Dec 1986 31 Dec 2021
Grohnde 1 PWR Shut down 1360 1 Jun 1976 1 Feb 1985 31 Dec 2021[45]
Gundremmingen C Shut down 1288 20 Jul 1976 18 Jan 1985 31 Dec 2021[45]
Philippsburg 2 PWR Shut down 1402 7 Jul 1977 18 Apr 1985 31 Dec 2019[47]

R1 samt R2 plus de tyska reaktorerna är att man tagit bort cirkus 8000MW.
Egentligen rena galenskapen det som skedde i Tyskland! Världens dummaste energipolitik!

[länk]
Och till detta kommer 30 GW fransk kärnkraft som inte producerade. Detta medförde att Frankrike, som annars brukar exportera el, fick importera el från Tyskland, vilket knappast medverkade till lägre elpriser.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Och till detta kommer 30 GW fransk kärnkraft som inte producerade. Detta medförde att Frankrike, som annars brukar exportera el, fick importera el från Tyskland, vilket knappast medverkade till lägre elpriser.
Jo men huvudtrubblet för fransk kärnkraft var väl under 2022?
Hursomhelst ännu mer korkat att stoppa de tre tyska stora kärnreaktorerna.

Fransk kärnkraft har repat sig och nu ser det hyfsat ut, just nu cirkus 45000MW
https://www.rte-france.com/en/eco2mix/power-generation-energy-source
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Med det synsättet på brist finns det heller ingen matbrist i världen.

När vi importerade motsvarande flera kärnkraftverk under några timmar förra vintern hade vi haft en nedsläckning om vi inte kunde importera. Men så länge vi kunde importera så blev det ingen nedsläckning.

Men det som det inte talas så mycket om var att vi satt och frös förra vintern (iaf vi som inte hade fasta avtal) så svenska folket och företag drog ner sin förbrukning med 20% dessutom.

Så var det brist eller inte? Vad hade hänt om alla konsumerade som vanligt?
Jag kan inte minnas någom som jag känner som sänkte temperaturen. Kanske dom som har varit dumsnål och fortfarande kör med direktverkande elvärme fick sänka värmen lite. Men att frysa är nog överdrivet.
 
Det var många som drog ner temperaturen. Men det handlade ju inte om att man stängde av värmen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Jag kan inte minnas någom som jag känner som sänkte temperaturen. Kanske dom som har varit dumsnål och fortfarande kör med direktverkande elvärme fick sänka värmen lite. Men att frysa är nog överdrivet.
Det var många som sänkte inomhustemperaturen till under 20 grader förra vintern.

Hur skulle annars besparingen, ca 16%, kunnat genomföras.

Jag träffade många som mot sin vilja frös i sitt hem.

Ett klart lägre elpris nu i november än förra året.

För SE och SE4 blev kostnaden ca 2,50 kr per kWh inkl. allt för de som hade rörligt avtal. 2 500 - 3 000 kr blir det att slanta upp nu för många när räkningen ska betalas sista december.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Jag kan inte minnas någom som jag känner som sänkte temperaturen.
Precis, du känner inte mig men vi var många som drog ner till under 20°C när elpriset låg på över 3 kronor i snitt i SE4 December 2022.
Jag vågar inte tänka på vad det skulle kostat utan neddragningen av temperatur.

En lista över betalningar med förfallodatum och belopp i svenska kronor, markerat datum med högst belopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Jag kan inte minnas någom som jag känner som sänkte temperaturen. Kanske dom som har varit dumsnål och fortfarande kör med direktverkande elvärme fick sänka värmen lite. Men att frysa är nog överdrivet.
Jag drog också motvilligt ner min värme till ca 20 grader under december månad 2022 som, tillsammans med nya fönster och betydligt mildare väder kontra året innan, resulterade i ca 33% minskad förbrukning. Elräkningen landade ändå straxt över 7tkr den månaden med ett rörligt medelpris på 2,95 SEK före alla avgifter (SE3).

Eftersom jag vanligtvis är rätt frusen av mig så ansåg jag mig vara rätt subjektivt frusen den vintern också och det kommer högst troligt aldrig upprepas igen oavsett pris eller miljö framöver.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Jag drog också motvilligt ner min värme till ca 20 grader under december månad 2022 som, tillsammans med nya fönster och betydligt mildare väder kontra året innan, resulterade i ca 33% minskad förbrukning. Elräkningen landade ändå straxt över 7tkr den månaden med ett rörligt medelpris på 2,95 SEK före alla avgifter (SE3).

Eftersom jag vanligtvis är rätt frusen av mig så ansåg jag mig vara rätt subjektivt frusen den vintern också och det kommer högst troligt aldrig upprepas igen oavsett pris eller miljö framöver.
Hur många % skillnad i mindre förbrukning gör egentligen från, säg 23c till 20c över en 30dagars period om temperaturen är runt 0c? Genuint intresserad för säger man inte 5% per grad fast på en period på 12 månader?
 
Energibehovet är ganska proportionellt mot temperaturskillnaden. Så vid 20 graders skillnad blir besparingen ca 5% per grad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
5% per grad är bara en grov approximation.
Det är inte ett linjärt förhållande.

Om du sänker 1 grad sänker du förbrukningen 5% och får nu en ny förbrukning.
som du sänker med 5% om du sänker 1 grad därifrån.

Dessa två 5% är olika värden på förbrukningen (som är det som kostar).

Ju lägre temperatur du sänker 1 grad från desto lägre blir vinsten i reella tal.

Förbrukningen står i direkt proportion mellan temperaturen ute och temperaturen inne, ju större skillnad desto större effektförbrukning.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Helt ok pris i helgen.
App för elpriser, visar dagens snitt, lägsta och högsta elpriser per kWh, tidspecifika priser listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
App för elpriser, visar timpriser i öre/kWh, negativa priser under natten, Borlänge Energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp!
Och det leder in oss på att vi alla vet spelreglerna nu.
Så, inget mer gråtande om elpriset går upp till 6kr under några dagar eller veckor !
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Japp!
Och det leder in oss på att vi alla vet spelreglerna nu.
Så, inget mer gråtande om elpriset går upp till 6kr under några dagar eller veckor !
Precis för elen var ju billig den 16dec. Glöm inte det!
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Precis för elen var ju billig den 16dec. Glöm inte det!
Jag har hellre en fast kostnad på 50 öre året om, det klarar alla att betala och känns inte ohemult dyrt.
 
  • Gilla
Zlatje och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har hellre en fast kostnad på 50 öre året om, det klarar alla att betala och känns inte ohemult dyrt.
Jag med. Och anser heller inte att 98% av användarna som bor i anslutning till elverket skall betala samma som dom 2% som måste ha ström nere i Tyskland lika lite som dom som bor vid avocado odlingen inte betalar lika mycket som vi gör för avocado.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.