K Klacken skrev:
Du får väl lagföra dom då din fjant! Om du nu vet att du har rätt.
Ställ in BiB:en i kylen igen.

Det inte helg ännu.
 
K
B Boende45 skrev:
Ställ in BiB:en i kylen igen.

Det inte helg ännu.
Det var väl ett bra tips förutsatt att du hade rått?
 
Z Zodde skrev:
Sluta påstå ”marknaden såg” R1…
INGEN på marknaden har gjort den analysen du fablar om (motbevisa om du kan)

Du kan väl läsa åtminstone ett par analyser/kommentarer från marknadsaktörerna istf å sprida hemmasnickrade felaktiga gissningar här på BH.
Nu är jag inte direkt marknaden som helhet men söker man tillbaka på mina inlägg här så såg jag iallafall de som en risk att lägga ner, om de nu räknas😅
 
Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Nu är jag inte direkt marknaden som helhet men söker man tillbaka på.mona inlägg här så såg jag iallafall de som en risk att lägga ner, om de nu räknas😅
Han jag svarade påstår att nedläggning av KK i Sverige var största faktorn som pressade elpriset upp 2021. Som visats tidigare levererade KK mer ström i 2021 än i 2020.
Priset steg markant 2021 jmf 2020.

Marknaden reagerade på skenande gaspriser
(Vilket också visats tidigare i strängen)

Men är man jättekåt på KK då skyller man självklart allt negativt på nedläggning av R1+R2, hur ologiskt det en är.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag väljer ingen statistik. Jag länkade till energimyndigheten som förklarade att det höga elpriset 2021 berodde på skenande gaspriser.
Vilket var ämnet vi diskuterade.
Och det var inte den enda förklaringen som fanns i den länken. Vidare fanns ingen förklaring till varför gaspriset var högt. Däremot fyllde jag själv in en motivering till detta som du valde att ignorera.
Z Zodde skrev:
I samma länk fanns även passusen att trots nedläggning av R1 så producerade KK mer el i 2021 än i 2020. Den kommentarern var til den som trodde att höjda elpriser 2021 berodde på KK nedläggning.
Och det bemötte jag med att jämförelsen med 2020 är missvisande eftersom efterfrågan på el var låg pga Coronapandemin. Jämför man med föregående år kommer man till motsatt slutsats. Det ville du inte heller kommentera.
Z Zodde skrev:
För övrigt har jag noll intresse av att diskutera KK så om du vill vrida diskussionen dit får du söka dig elsewhere…
Du vill bara diskutera KK när du tror det passar din agenda.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Han jag svarade påstår att nedläggning av KK i Sverige var största faktorn som pressade elpriset upp 2021. Som visats tidigare levererade KK mer ström i 2021 än i 2020.
Priset steg markant 2021 jmf 2020.
Trams. Enligt Energiforsk hade elpriserna varit upp till 50% lägre under hösten 2021om vi hade behållit R1+R2. Alltså är KK-nedläggningen den största orsaken till de höga elpriserna!

Förvisso sant att KK levererade 7% el mer 2021 än 2020. År 2020 behövdes inte mer el och då märktes inga negativa effekter av KK-nedläggningen.

Men 2021 räckte inte kärnkraften till. Hade R1+R2 varit i drift 2021 hade den kunnat leverera inte bara +7% utan minst +39% mer el. Alltså minst samma produktion som 2018 då elen var billig. Troligen ännu mer om behov funnits.

Men du vill väl inte diskutera KK när du uppenbarligen har fel? Tänk även på att Energimyndighetens främsta uppgift är att bortförklara regerings misstag. 😂
Z Zodde skrev:
Marknaden reagerade på skenande gaspriser
(Vilket också visats tidigare i strängen)
Varför skenade gaspriserna? Din länk gav inte svaret på den frågan. Länken gav inte heller något besked om hur många extra timmar vi behövde elproduktion ifrån gas som då var det absolut dyraste sättet att producera el på. Ganska viktiga aspekter som helt saknas.
Z Zodde skrev:
Men är man jättekåt på KK då skyller man självklart allt negativt på nedläggning av R1+R2, hur ologiskt det en är.
Mer trams. Du ville ju inte ens diskutera KK! Om jag ska dryfta mig till en gissning så tror jag att du har den här inställningen eftersom det är för smärtsamt för dig att inse att du har haft fel i alla dessa år och för att du röstat fel i alla val. Hur känns det att argumentera emot fakta?

Vad har du förresten att säga om att EU öppnar upp för ny kärnkraft i medlemsländerna för att klara klimatet och energiförsörjningen?
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Du vill bara diskutera KK när du tror det passar din agenda.
Agendan är trådens ämne dvs elpris rallyt
 
C cbrolin skrev:
Trams. Enligt Energiforsk hade elpriserna varit upp till 50% lägre under hösten 2021om vi hade behållit R1+R2. Alltså är KK-nedläggningen den största orsaken till de höga elpriserna!

Förvisso sant att KK levererade 7% el mer 2021 än 2020. År 2020 behövdes inte mer el och då märktes inga negativa effekter av KK-nedläggningen.

Men 2021 räckte inte kärnkraften till. Hade R1+R2 varit i drift 2021 hade den kunnat leverera inte bara +7% utan minst +39% mer el. Alltså minst samma produktion som 2018 då elen var billig. Troligen ännu mer om behov funnits.

Men du vill väl inte diskutera KK när du uppenbarligen har fel? Tänk även på att Energimyndighetens främsta uppgift är att bortförklara regerings misstag. 😂

Varför skenade gaspriserna? Din länk gav inte svaret på den frågan. Länken gav inte heller något besked om hur många extra timmar vi behövde elproduktion ifrån gas som då var det absolut dyraste sättet att producera el på. Ganska viktiga aspekter som helt saknas.

Mer trams. Du ville ju inte ens diskutera KK! Om jag ska dryfta mig till en gissning så tror jag att du har den här inställningen eftersom det är för smärtsamt för dig att inse att du har haft fel i alla dessa år och för att du röstat fel i alla val. Hur känns det att argumentera emot fakta?

Vad har du förresten att säga om att EU öppnar upp för ny kärnkraft i medlemsländerna för att klara klimatet och energiförsörjningen?
Vi exporterar MER el efter KK nedläggning än innan så ditt argument håller inte.
 
C cbrolin skrev:
Mer trams. Du ville ju inte ens diskutera KK! Om jag ska dryfta mig till en gissning så tror jag att du har den här inställningen eftersom det är för smärtsamt för dig att inse att du har haft fel i alla dessa år och för att du röstat fel i alla val. Hur känns det att argumentera emot fakta?

Vad har du förresten att säga om att EU öppnar upp för ny kärnkraft i medlemsländerna för att klara klimatet och energiförsörjningen?
Hade det stannat med R1+R2 så hade nog marknaden hållit sig lugnare.

Det var ju kommande nedläggningen de tyska kärnreaktorerna ihop med fossilgashotet som gjorde att marknaden såg att det skulle fattas en stor elproduktion.

De här stoppades då 31/12-2021 och dessförinnan hade men då 2019 stoppat en till stor reaktor

Brokdorf 1 PWR Shut down 1410 1 Jan 1976 22 Dec 1986 31 Dec 2021
Grohnde 1 PWR Shut down 1360 1 Jun 1976 1 Feb 1985 31 Dec 2021[45]
Gundremmingen C Shut down 1288 20 Jul 1976 18 Jan 1985 31 Dec 2021[45]
Philippsburg 2 PWR Shut down 1402 7 Jul 1977 18 Apr 1985 31 Dec 2019[47]

R1 samt R2 plus de tyska reaktorerna är att man tagit bort cirkus 8000MW.
Egentligen rena galenskapen det som skedde i Tyskland! Världens dummaste energipolitik!

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vi exporterar MER el efter KK nedläggning än innan så ditt argument håller inte.
Det är inget hållbart argument. om omvärlden plötsligt behöver tio gånger mer el än tidigare, då stiger ju elpriset, eller hur?

Om vi då kan producera ännu mer el, då fungerar det som en sänkande kraft på samma elpris, eller hur?

Alltså så är slutsatsen att ju fler energikällor vi har desto lägre blir elpriset. Detta innebär i sin tur att om vi hade haft kvar R1 och R2 så hade elpriserna varit lägre. Energiforsk kom fram till att priserna hade halverats då vi då hade kunnat fylla exportlänkarna och fortfarande ha kvar energi för vårt interna behov.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Kl 15 idag dras det över 3kr/kWh ur plånboken här i SE1.
Tror att smarta hemmet måste ställas in för nöddrift :)
Vem kunde detta ana....
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
G
Hannuse Hannuse skrev:
Kl 15 idag dras det över 3kr/kWh ur plånboken här i SE1.
Tror att smarta hemmet måste ställas in för nöddrift :)
Vem kunde detta ana....
Inte ur min... fast pris 98öre ink moms. Visst kunde man ana detta, just nu importerar Sverige och alla andra länder på svk sida förutom Norge. Är det sol el som importeras?
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Enklast vore väl att ta bort alla elavtal, och så fär vi alla köra på enligt den modell som marknaden vill ha.
Då får vi anpassa hela Europa efter timpris, eller förlåt, vi har ju 15-minuters mätintervall från november i år, så det är väl framtiden?
Måste kolla upp vilka maträtter man kan laga på 15 minuter bara....
Men, knepig marknad kan man säga, som få, om någon, begriper sig på fullt ut 😟
 
D Dilato skrev:
"Bergvärme" får en ny betydelse 😀


med el kan du öka effektiviteten med en värmepump, ingen annan metod klarar det.
1 kW fjärrvärme-varmvatten är just det, 1kW men 1kW el kan lätt bli 3-4 kW värme.

Så egentligen borde fjärrvärmeverken vara kraftverk i stället och generera el 😉
Nu är det ju inte kWh som är problemet, utan just kW. Men genom att lagra energi, som varmvatten, vätgas, lägesenergi i pumpkraftverk eller på annat sätt kan man utnyttja de kW som produceras i överflöd när elproduktionen är hög och elanvändningen låg för att i stället använda effekten när elanvändningen är större eller elproduktionen mindre. När det gäller fjärrvärme kan man ju dessutom ersätta kW på vintern med solvärme från sommaren. Det klarar inte en värmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.