pacman42 pacman42 skrev:
Jag vill påminna om denna väldigt bra artikel som förklarar varför elpriserna i SE4 ofta är låga på dagtid på sommaren:
[länk]
Efter att ha börjat kolla marknaden för solceller har jag förstått att det som Checkwatt tex aggregerar är just frekvensstöd. Finns bolag som ger dig ett batteri mot att de får använda det mot Checkwatt eller motsvarande. Om du vill kan du senare köpa loss batteriet efter några år när det med marginal har betalat sig självt. Borde inte bli djupt urladdade batterier utan mer många mindre uttag för att stötta frekvens.
De allra flesta växelriktare som säljs idag är förberedda för denna funktion, vilket är vad jag läst samma sak som för de flesta vindkraftverkens. Problemet med frekvensreglering är bara att till skillnad från nu på solsidan, så ligger vindkraftsbranschen efter, kanske pga oklara kommersiella villkor?
Gällande 60-öringen så kan man ju bara hålla med, att dum-mata ut på nätet motsvarande 4 reaktorer som mest och dessutom få betalt för det är ju helt hål i huvet. Borde ställas krav på att bara få mata ut när det är efterfrågan.
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vill påminna om denna väldigt bra artikel som förklarar varför elpriserna i SE4 ofta är låga på dagtid på sommaren:
[länk]
Var lugn, detta är bara en del i en slug plan.
Först erbjuder man 60-öringen i ett antal år, tills det finns mycket installerade solcellsanläggningar.
Sen upphör plötsligt 60-öringen, och alla går med förlust ifall de inte köper batterilager, och lämpligtvis har man då precis även tagit bort grönt avdrag för batterier då, eller åtminstone minimerat det.
Smart drag av politikerna.
 
  • Haha
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag var nöjd med det svaret, gick det verkligen flera ggr mer i samma riktning? Det var väl i andra riktningen?
Nej det var SE4 -> SE3. Ingen osäkerhet på den punkten.
Både sett det på "Nordpool -kartan", och i en tabell hos dom.
Dock är det nog så att jag misstolkat det man skriver hos Nordpool. Det var formulerat som om det gällde det SvK transporterar mellan elområden. Men det är nog den tillgång på transmission som finns. Jag var dock lite osäker, därav att jag frågade i svaret till krfsm.
Nu ser jag att det nog inte kan vara något annat än just tillgång på transmission.

Och det är den som dragits ned ganska kraftigt. Till en bråkdel av vad det var några timmar tidigare. Då innebär det att man kanske sätter igång med något reparationsarbete på Lördag och fortsätter på söndag. Men så kan det väl vara.

Dock är det lite konstigt att även den neddragna tillgången inte används fullt ut trots prisskillnaden. Lite skillnad dock.

Svaret på frågan bör då formuleras: SvK har dragit ned tillgången på transmission kraftigt (pga reparationsarbeten). Tillgänglig transmission utnyttjas (nästan) fullt ut.

Då blir svaret tydligt.
 
D daVinci skrev:
Och det är den som dragits ned ganska kraftigt. Till en bråkdel av vad det var några timmar tidigare. Då innebär det att man kanske sätter igång med något reparationsarbete på Lördag och fortsätter på söndag. Men så kan det väl vara.
Precis. Arbetet i Kilanda som jag länkade i mitt inlägg började i lördags morse. Tidigare under natten var erbjuden kapacitet nästan 2700 MW i riktning norrut, dvs ungefär det normala, men eftersom solen inte lyste då så spelade det förstås inte någon roll.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var lugn, detta är bara en del i en slug plan.
I vart fall umgås du med konspiratoriskt tänkande.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Först erbjuder man 60-öringen i ett antal år, tills det finns mycket installerade solcellsanläggningar.
Sen upphör plötsligt 60-öringen, och alla går med förlust ifall de inte köper batterilager, och lämpligtvis har man då precis även tagit bort grönt avdrag för batterier då, eller åtminstone minimerat det.
Smart drag av politikerna.
Det förutsätter en Riksdagsmajoritet som säger: "Hittills har förbrukning av egenproducerad el inte belagts med energiskatt. Från och med nu kommer även egenproducerad el att beläggas med energiskatt."

Och för att det skall ske måste en majoritet av väljarna titta trånande på Nordkorea, Sovjet, Östtyskland mfl länder och säga att det är Shangri-La, staten måste få bestämma mer över BNP. Öka på skattekvoten.

Och då blir frågan om en majoritet röstar på partier som vill öka på skattekvoten. Kan bli så. Jag säger inte att det inte kommer blir så. Själv önskar jag motsatsen och ser lägre skattekvot och mindre statlig styrning som föredraget. Och kommer inte bidra till energiskatt på egenproducerad el.
 
Att sälja el och köpa annan el är inte att använda egenproducerad el. Du kan fortsätta att inte beskatta egenproducerad el men att ta bort 60öres avdraget.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att sälja el och köpa annan el är inte att använda egenproducerad el. Du kan fortsätta att inte beskatta egenproducerad el men att ta bort 60öres avdraget.
Visst är det det. Säg att jag producerar 10 000 kWh under ett år.
Och använder 5000 kWh omgående. Men säljer och köper tillbaka 5000 kWh, som jag använder.
Och köper 2000 kWh ytterligare under året.

Då har jag producerat 10000 kWh som jag använt och köpt ytterligare 2000 kWh, av någon annan. Då är det de sista 2000 kWh som jag är skyldig att betala energiskatt på.

------------------------------
Nu tror jag att du och några andra fortfarande inte förstår. Så då gör vi så här.

Jag producerar 10000 kWh. Använder 5000 kWh omgående och lagrar 5000 kWh i ett lagrar i en friggebod på tomten, som jag sedan använder. Då kommer du och andra förhoppningsvis acceptera att det är egenproducerad el.

Nu tar vi och flyttar lagret en bit ned på gatan, så jag säljer elen till den som driftar lagret. Och köper tillbaka senare. Går det nu att fortfarande acceptera att jag använder 10000 kWh egenproducerad el?

Eller gjorde flytten på 100 meter att det helt plötsligt inte var egenproducerad el.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Nej, då är den inte egenproducerad.
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, då är den inte egenproducerad.
Hur avgör du det?

Du glömde skriva det i ditt inlägg.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Har du sålt elen så är det inte längre din egenproducerade el. Då är den en del av elmarknaden.
 
  • Gilla
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du sålt elen så är det inte längre din egenproducerade el. Då är den en del av elmarknaden.
Varför skulle det inte vara min egenproducerade bara för att lagret flyttat 100 meter.
Du berättar inte det.

Hur vet du att det inte är den egenproducerade jag köper tillbaka?
Din förklaring är tyvärr på slagordsnivå. Och är intetsägande.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Därför att när du släppt ut din el på elnätet så är det inte längre din el. Du har sålt den och måste köpa in annan el när du vill ha tillbaka den. Eller om du vill ha den på ett annat ställe.
 
  • Gilla
gone_fishing och 5 till
  • Laddar…
Attitudeswe
D daVinci skrev:
Varför skulle det inte vara min egenproducerade bara för att lagret flyttat 100 meter.
Du berättar inte det.

Hur vet du att det inte är den egenproducerade jag köper tillbaka?
Din förklaring är tyvärr på slagordsnivå. Och är intetsägande.
Du har ju knappast betalat någon för att lagra den 100m ner på gatan. Du har sålt den till någon som förbrukat den. Vill du vid en annan tid konsumera el så får du producera den igen, ta den ur et hutlöst dyrt lager eller köpa på öppna marknaden.

I inget fall tycker jag som din 3e granne att du skall ha någon skatteförmån. För mig var dina solceller bara av nytta när du hjälpte till att pressa ner elpriset. Ingen nytta för mig när du sen skall skapa volatilitet när du köper för att du inte producerar själv...
 
  • Gilla
didrix och 1 till
  • Laddar…
D
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du har ju knappast betalat någon för att lagra den 100m ner på gatan. Du har sålt den till någon som förbrukat den. Vill du vid en annan tid konsumera el så får du producera den igen, ta den ur et hutlöst dyrt lager eller köpa på öppna marknaden.

I inget fall tycker jag som din 3e granne att du skall ha någon skatteförmån. För mig var dina solceller bara av nytta när du hjälpte till att pressa ner elpriset. Ingen nytta för mig när du sen skall skapa volatilitet när du köper för att du inte producerar själv...
Finns tydligen många sätt att se på detta, den elen som går ut på nätet debiteras det iaf skatt på, dvs då blir den egenproducerade elen beskattad iaf, det är ju den som egenproducenten sen får tillbaks.

Precis som du säger så förefaller solpaneler komma alla till stor nytta genom att elproducenterna gärna budar lågt på förväntade soltimmar, den totala positiva samhällseffekten av detta är förmodligen enorm.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
D djac skrev:
Finns tydligen många sätt att se på detta, den elen som går ut på nätet debiteras det iaf skatt på, dvs då blir den egenproducerade elen beskattad iaf, det är ju den som egenproducenten sen får tillbaks.

Precis som du säger så förefaller solpaneler komma alla till stor nytta genom att elproducenterna gärna budar lågt på förväntade soltimmar, den totala positiva samhällseffekten av detta är förmodligen enorm.
@djac, vi har redan i en annan tråd (om varför man inte skall investera i solpaneler) försökt förklara detta för dig många gånger, men inte heller där har du accepterat spelreglerna på en öppen marknad.

Om du odlar tomater på sommaren och säljer dessa till den lokala affären, innebär det då att du när du köper holländska växthus tomater i december äter dina egna tomater? Nej, det gör det inte. Det är andra tomater på den globala tomat marknaden som du äter. De är inte lagrade, det är andra/nya tomater.
 
  • Gilla
didrix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.