P pmd skrev:
Högt pris brukar betyda att efterfrågan är hög. Inte nödvändigtvis brist, dock.
Det är elementär ekonomi.
Eftersom vi exporterar har vi ingen inhemsk brist (då hade vi importerat)
DET är elementär ekonomi.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Jag skrev nyss att höga priser inte nödvändigtvis beror på brist.
Brist, i strikt ekonomiska termer, är ett tillstånd där det inte finns varor i tillräcklig mängd för att tillgodose efterfrågan.
 
P pmd skrev:
Direktverkande el är mycket bra. Enkelt och bekvämt. Mer stadig elproduktion behövs för att alla ska få tillgång till direktverkande el.
Folkpartiet som stod bakom linjen som inte kunde förlora i folkomröstningen om kk, linje2, skrev in i den långa texten att all nyproduktion med direktverkande el skulle stoppas. Men det glömdes snabbt bort och först på 2010-talet har det börjat uppmärksammas av husspekulanter när husen inte har mer än de billiga plåtelementen till uppvärmning .
Hade man följt fo i mer än att "vänta och se när vi kan avveckla kk" så hade vi haft ett betydligt bättre läge i landet.
 
P
"följt fo"?

Vi har stängt av nästan alla våra direktverkande elradiatorer och ersatt dem med luft-luft-värmepumpar. Dessutom har vi tilläggsisolerat vinden och installerat solpaneler. Förhoppningsvis kommer det att löna sig på lång sikt, men tyvärr har elpriset inte stigit riktigt så mycket som jag hade hoppats på, så det lär ta rätt lång tid innan våra investeringar har lönat sig.

När jag blir rik ska jag bara ha direktverkande el som uppvärmning.
 
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
"följt fo"?

Vi har stängt av nästan alla våra direktverkande elradiatorer och ersatt dem med luft-luft-värmepumpar. Dessutom har vi tilläggsisolerat vinden och installerat solpaneler. Förhoppningsvis kommer det att löna sig på lång sikt, men tyvärr har elpriset inte stigit riktigt så mycket som jag hade hoppats på, så det lär ta rätt lång tid innan våra investeringar har lönat sig.
Jag skaffade LLVP när jag skrotade oljeeldningen. Var nog 2003. Då hade parallellimporten kommit igång och jag kunde köpa den billigt. Handel över gränser är bra. Den betalade sig på ca 1.8 år har jag för mig. Sedan köpte jag en till. Den lär ju ha fått klart längre återbetalstid. Men jag gillade iden med två redundanta värmekällor.
En LLVP har så liten kapitalkostnad att den betalar sig väldigt snabbt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Som sagt, att Mp tar kred för detta och de som nu ångrar sig skuldbelägger MP är politik. Skulle det varit så tokigt vid tidpunkten så hade det aldrig hänt, det krävdes bredare uppslutning för att det här skulle genomföras.
Åsa Romson (MP): ”Vi ska säkerställa att det stängs kärnkraftsreaktorer under den här mandatperioden och det kommer också att bli så.”

Att regeringen inte väljer att stänga reaktorerna genom politiska beslut förklarar Romson med att det skulle innebära att ”staten måste betala en massa pengar till energibolagen”.

Till en början protesterar Vattenfall öppet mot de nya diktaten om att straffa ut kärnkraften. Bolaget har inga planer på att stänga några reaktorer under mandatperioden, låter man meddela, och menar att kärnkraften redan bär sina samhällsekonomiska kostnader.

Men ledningen får snart veta sin plats. Miljöpartiet gör klart att Vattenfalls uppgift är ”att verkställa det som regeringen beslutar” och att det inte finns plats för någon kritik.

Därefter tar den rödgröna regeringen ett fast grepp om styrningen av Vattenfall. En statsrådsgrupp bestående av fyra ministrar – Mikael Damberg, Åsa Romson, Per Bolund och Ibrahim Baylan – sätts samman i syfte att göra Vattenfall ledande i omställningen mot förnybar energi.

Ett av de verktyg som används är att byta ut delar av Vattenfalls styrelse. Två nya styrelseledamöter ska säkerställa ”rätt kompetens”, däribland professorn och kärnkraftskritikern Tomas Kåberger.

Den som vill veta mer om hur den rödgröna regeringen satte press på Vattenfall kan lyssna på podcasten Solcellskollen (24/4 2018). Där skryter Miljöpartiets dåvarande energipolitiska talesperson Lisa Nordin om hur regeringen med hjälp av informell styrning förmådde bolaget att skifta fokus till 100 procents förnybar energi.
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-mp-maste-erkanna-sitt-ansvar-for-elbristen/

Detta låg min sparade svara cache...
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
andreas_bygger och 3 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Jag skaffade LLVP när jag skrotade oljeeldningen.
Då kopplade du LLVP till vattenradiatorernas cirkulationssystem, gissar jag. Det är ju bättre än att ha en eller flera LLVP som blåser varmluft i öronen på en. Inte riktigt lika tyst som direktverkande el, dock.
 
Redigerat:
Det blir ju inte brist på riktigt eftersom när priset stiger såpass högt att medelkunden hellre fryser än betalar hela månadslönen för el så startas tidigare olönsamma skitig oljeeldade kraftverk upp.

Däremot blir det brist på el till vettigt pris...
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
NEJ! Så fort det inte blåser eller solen skiner så drar ju elpriset iväg och en effektbrist uppstår främst i SE4.

Sen noterar jag att elpriset ska sjunka pga en mindre effekthöjning av Forsmark1. Det du!
[länk]
Idag är det full sol och vind, det verkar driva upp elpriserna i SE4.
 
D
P pmd skrev:
Elektricitet är både en vara och en tjänst. Samtidigt. Det gör den lite speciell.
Självklart, alla varor är lite speciella men inte så speciella, det finns tillverkare, kunder och handelsplatser, osv, men såklart är de lite lite speciella, alla de där varorna.
 
D
P pmd skrev:
Innebär det att Riksrevisionens kritik av svensk energipolitik är felaktig?
Det skulle man ju kunna säga om man lyfter blicken lite, elöverskottet ökar ständigt, den prognosticerade elbristen visar sig inte. Det finns också en gräns för hur mycket som händer på en viss marknad som man kan lasta politikerna för.
 
D
P pmd skrev:
Jag skrev nyss att höga priser inte nödvändigtvis beror på brist.
Brist, i strikt ekonomiska termer, är ett tillstånd där det inte finns varor i tillräcklig mängd för att tillgodose efterfrågan.
Högt pris och höga marginaler på produkter som är exakt jämförbara betyder ofta att marknadskrafterna är satta ur spel, imaginär konkurrens. Något behöver hända som skakar om marknaden och sätter gamla spelare offside.
 
D
D Dilato skrev:
Åsa Romson (MP): ”Vi ska säkerställa att det stängs kärnkraftsreaktorer under den här mandatperioden och det kommer också att bli så.”

Att regeringen inte väljer att stänga reaktorerna genom politiska beslut förklarar Romson med att det skulle innebära att ”staten måste betala en massa pengar till energibolagen”.

Till en början protesterar Vattenfall öppet mot de nya diktaten om att straffa ut kärnkraften. Bolaget har inga planer på att stänga några reaktorer under mandatperioden, låter man meddela, och menar att kärnkraften redan bär sina samhällsekonomiska kostnader.

Men ledningen får snart veta sin plats. Miljöpartiet gör klart att Vattenfalls uppgift är ”att verkställa det som regeringen beslutar” och att det inte finns plats för någon kritik.

Därefter tar den rödgröna regeringen ett fast grepp om styrningen av Vattenfall. En statsrådsgrupp bestående av fyra ministrar – Mikael Damberg, Åsa Romson, Per Bolund och Ibrahim Baylan – sätts samman i syfte att göra Vattenfall ledande i omställningen mot förnybar energi.

Ett av de verktyg som används är att byta ut delar av Vattenfalls styrelse. Två nya styrelseledamöter ska säkerställa ”rätt kompetens”, däribland professorn och kärnkraftskritikern Tomas Kåberger.

Den som vill veta mer om hur den rödgröna regeringen satte press på Vattenfall kan lyssna på podcasten Solcellskollen (24/4 2018). Där skryter Miljöpartiets dåvarande energipolitiska talesperson Lisa Nordin om hur regeringen med hjälp av informell styrning förmådde bolaget att skifta fokus till 100 procents förnybar energi.
[länk]

Detta låg min sparade svara cache...
Och..?
 
D djac skrev:
Högt pris och höga marginaler på produkter som är exakt jämförbara betyder ofta att marknadskrafterna är satta ur spel, imaginär konkurrens. Något behöver hända som skakar om marknaden och sätter gamla spelare offside.
Är det hög marginal är det väl lämpligt att investera i produktion. Jag har dock inte riktigt uppfattat det som att marginalen är så hög.
 
  • Graf över elproduktion och konsumtion i Tyskland med olika energikällor färgkodade och tidslinje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.