D
P pmd skrev:
Jag är mycket motvalls när det gället statligt "företagande". Det finns ett fåtal områden där det fungerar dåligt med kommersiell verksamhet. Polis, rättsväsende och försvar är några av dem. I övrigt tycker jag att det mesta kan skötas kommersiellt.
Jag är inte så sträng där, jag tycker det mesta som är "antingen eller" fungerar bra, men jag tycker verkligen inte att det finns några bra som är hybrider. Elmarknaden med sin mix av allt plus då nödvändiga regleringar tycker jag inte heller är optimalt, hellre antingen eller där med.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vattenfall verkar ju som ett privat företag på elmarknaden. Vad medför det för problem?
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Vattenfall verkar ju som ett privat företag på elmarknaden. Vad medför det för problem?
Att politiker i form av regeringen plötsligt bestämmer sig för att byta ut tillräckligt många i styrelsen till andra med "rätt åsikter", för att därigenom inte styra bolaget på ekonomiska och marknadsmässiga grunder utan istället på ideologiska grunder som finns inom ett parti (som dessutom kanske har mindre än 10% stöd av väljarna, (som egentligen på sätt och vis är ägarna av Vattenfall))

Det är väl kanske ett möjligt problem ... kan det ha hänt ..?
 
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Nej, ett litet parti har inte den makten. Även om man kan se det som dumt ur ett företagsekonomiskt perspektiv så är det inte något som är ett problem på marknaden.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Vattenfall verkar ju som ett privat företag på elmarknaden. Vad medför det för problem?
När jag säger elmarknaden så menar jag denna som helhet, inte bara elproduktion, och där har du åtminstone elproducenter, stamnät och lokalnät.

Det som är problement med Vattenfall syns väl tydligt i dessa trådar, det pratas högljutt i vart och varannat inlägg om hur detta uppfattas som ett departement och därför detta också ska styras av rikskanslern. Jag ser också att risken ökar för sammanblandning av plånböckerna, för att göra det tydligt så kan man bara byta objektet, som vanlig, hur många här har höjt rösten för att vi ska hälla pengar i kinesiska bolag som vill bygga här, exakt ingen.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Blanda inte ihop elnät och elhadel. Det är två sakar som fungerar på helt olika sätt. Det blir bara rörigt när du försöker de det som en sak.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Blanda inte ihop elnät och elhadel. Det är två sakar som fungerar på helt olika sätt. Det blir bara rörigt när du försöker de det som en sak.
De är omöjliga att separera, ingen kan köpa el utan transporttjänsten (jo i elbil..), så allt är därför en enda röra av statligt, kommunalt, helprivata, publika, baroner, statliga tillsynsmän utan makt, helt enkelt en jävla röra :)
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Nej, men det gäller ju alla varor. Det måste även finnas enntransportinfrastruktur för att du ska få varan. Men jag ser knappast vägföreningen som en del av Ikea bara gör att jag beställer en soffa.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Nej, men det gäller ju alla varor. Det måste även finnas enntransportinfrastruktur för att du ska få varan. Men jag ser knappast vägföreningen som en del av Ikea bara gör att jag beställer en soffa.
Haha, nej det gör nog inte jag heller men när jag köper Ikeapaketet så köper jag också alla transporter upp till den tidpunkten, skillnaden är bara att de inte specificeras separat på kvittot.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Mikael_L
Daniel har rätt.
Det är ovettigt att blanda ihop elnät och elmarknad, det är två olika företeelser som styrs och beter sig olika.

I makroperspektiv kan man naturligtvis klumpa samman dem, tillsammans med sjötransporter, oljehandel, friår och förskolereformen.
Men det ökar inte förståelsen av vare sig den ena eller den andra.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Lite roligt att man jämför el som vilken vara som helst, kan inte minnas att jag fått gratis oxfilé i butiken nån gång i mitt liv (med tanke på volatila priser)

Kan vara spår av ironi..😉
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D
J Jeppson skrev:
Lite roligt att man jämför el som vilken vara som helst, kan inte minnas att jag fått gratis oxfilé i butiken nån gång i mitt liv (med tanke på volatila priser)

Kan vara spår av ironi..😉
Vad tänker du gör elen så ädel att inga jämförelser får göras?

Just färskvaror är inte helt olikt elen, något bättre lagring men den är lik på det sättet att priset varierar kraftigt, bla just pga begränsad lagringsförmåga.
 
D djac skrev:
Vad tänker du gör elen så ädel att inga jämförelser får göras?

Just färskvaror är inte helt olikt elen, något bättre lagring men den är lik på det sättet att priset varierar kraftigt, bla just pga begränsad lagringsförmåga.
Som jag skrev, väntar fortfarande på att få lite mat gratis när jag är i butiken?
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D
J Jeppson skrev:
Som jag skrev, väntar fortfarande på att få lite mat gratis när jag är i butiken?
Om du engagerar dig lite så: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dumpstring

Annars kan du göra som jag och många andra, köp helgens premiumkött på måndag/tisdag, då med kort hållbarhet men oftast med 75% rabatt, på onsdagen är den gratis på baksidan.
 
J Jeppson skrev:
Som jag skrev, väntar fortfarande på att få lite mat gratis när jag är i butiken?
Det är kanske inte gratis, men nästan gratis händer ju då och då efter felbeställningar exempelvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.