R Rejäl skrev:
Att stenhus är trögare är trähus, behåller värmen längre…
Jag argumenterar varken för eller emot dig i sak, men uppfattar att du påstår att jag har fel då jag ställer en fråga.
 
R
F fribygg skrev:
Jag argumenterar varken för eller emot dig i sak, men uppfattar att du påstår att jag har fel då jag ställer en fråga.
Jaså det gör du inte? ändå har du gillat Daniels påstående om att trä lagrar värme bättre än betong i inlägg #2265..
Ja du jämför felaktigt då hus inte byggs på det sättet..
 
Trä lagrar mer värme än betong. Trähus kan definitivt vara tröga.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R
Det är din åsikt, branschen har en annan. Du har fortfarande inte bemött det som står för den länken jag bifogade dig @Daniel 109?
 
R Rejäl skrev:
Jaså det gör du inte? ändå har du gillat Daniels påstående om att trä lagrar värme bättre än betong i inlägg #2265..
Ja du jämför felaktigt då hus inte byggs på det sättet..
Jag argumenterar inte för eller emot.

Glädjer mig att ibland kunna gilla en forummedlemms inlägg oavsett vem som skrivit.
 
R
F fribygg skrev:
Jag argumenterar inte för eller emot.

Glädjer mig att ibland kunna gilla en forummedlemms inlägg oavsett vem som skrivit.
Så du håller med forummedlemmar utan att veta om dom har rätt eller inte?
 
R Rejäl skrev:
Jaså det gör du inte? ändå har du gillat Daniels påstående om att trä lagrar värme bättre än betong i inlägg #2265..
Ja du jämför felaktigt då hus inte byggs på det sättet..
På vilket sätt menar du att jag jämför felaktigt, hur byggs inte hus?
 
R
F fribygg skrev:
Jag räknar timmerhus som värmetröga,
Är detta inte detta inte att argumentera i sak🙄
 
R Rejäl skrev:
Så du håller med forummedlemmar utan att veta om dom har rätt eller inte?
Jag markerar ibland det jag gillar utan att ha full kunskap i ämnet likafullt kan jag gilla det som skrivs eller sättet det skrivs på.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
R Rejäl skrev:
Det är din åsikt, branschen har en annan.
Nä, det stämmer nog inte. Se länken i inlägg #2 272.
 
R Rejäl skrev:
Är detta inte detta inte att argumentera i sak🙄
Jag påstår inte att jag sitter inne med sanningen utan talar om att JAG räknar timmerhus som värmetröga.
 
R Rejäl skrev:
Nej nu tänker du fel..
Förtydliga och visa då vad som är fel, eller pudla och be om ursäkt.
 
R
P pmd skrev:
Nä, det stämmer nog inte. Se länken i inlägg #2 272.
Vad stämmer inte? I och med att trä är så mycket lättare än Sten och betonghus, så blir inte ett trähus bättre på lagra värmen, men visst bygger du isch 1.5m tjocka träväggar så kanske du kan komma upp i samma som en vanlig betongvägg om 20cm..

Här har du lite att läsa om värmetrögheten i hus:

https://www.byggnadsmaterial.lth.se...ga_konstruktioner-Samhallsbyggaren_5_2010.pdf

https://www.storuman.se/contentasse...8f2a0e128e6f0/hur_snabbt_blir_huset_kallt.pdf

Det du pekar på är vämeupptagningsförmågan och ja trä värms upp snabbare och kyls snabbare, därav så ses Sten och betonghus som trögare hus

https://www.pluggakuten.se/trad/trahus-varms-snabbare-an-betong
 
R
F fribygg skrev:
Jag påstår inte att jag sitter inne med sanningen utan talar om att JAG räknar timmerhus som värmetröga.
Konstigt att du fortsätter att diskutera då, som vanligt så tycker du bara i faktabaserade diskussioner utan att presentera något som styrker dina teorier🙄
 
P
R Rejäl skrev:
Vad stämmer inte?
Trä har högre värmekapacitivitet än betong enligt Träguiden (länk i inlägg #2 272).

Värmekapacitivitet mäts i J/(kg·K) så det är massan som är signifikant, inte volymen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.