D daVinci skrev:
Nej, hur skulle det går till??

Är det på allvar så att du och övriga som invänder inte förstår att förbrukningen inte anpassar sig efter produktionen?

I verkligheten lägger vattenkraften bud med olika pris. Och beroende på förbrukning och på vad andra producenter går så ger mer eller mindre av buden igenom. Och vattenkraften producerar mer eller mindre.
Detta är inget som vattenkraften kan sitta och kommendera.

Vad är det som gör att ni inte kan ta in den informationen?
Men det är ju jättelätt att se till att få producera om man verkligen behöver för att uppfylla villkoren i ett avtal. Det är ju bara att bjuda minimipris (€-500/MWh), så är man praktiskt taget garanterad att få sälja (åtminstone i Sverige). Den här timmen bjuds drygt 50% av all konsumerad el ut till minimipris eller näst intill.

Då blir det någon annan som inte får producera istället.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Tydligen trillade inte poletten ner.

Rejäl: Trä har en bättre förmåga att lagra värme än betong. Men visst är träkonstruktioner ofta lätta. Men egenskapen är inte materialberoende.
Så du menar att om man värmer upp en trä bit till 80grader och en lika stor betongbit till 80 grader så håller träbiten värmen längre?
Jag är övertygad om att betongen håller värmen bättre och därav är trögare som byggmaterial…
 
Med lika tunga bitar är det så.
 
R Rejäl skrev:
Så du menar att om man värmer upp en trä bit till 80grader och en lika stor betongbit till 80 grader så håller träbiten värmen längre?
Jag är övertygad om att betongen håller värmen bättre och därav är trögare som byggmaterial…
”Lika stor bit”
Volym eller vikt?

Volym håller jag också på betongen.
100 kg av varje är osäkrare…
 
R
Z Zodde skrev:
”Lika stor bit”
Volym eller vikt?
Vad brukar det vara i ett hus? Lika yta så det är oftast om inte alltid mer vikt vid byggande med betong och Sten..
 
R Rejäl skrev:
Vad brukar det vara i ett hus? Lika yta så det är oftast om inte alltid mer vikt vid byggande med betong och Sten..
Har inte sten och betong problemet att det leder kyla bättre än trä?

Tänker vi lite på tråden ämne bör det väl vara vettigt att inte välja byggmaterial som bidrar till ökad energiåtgång och som förhoppningsvis inte onödigt driver upp åtgången av inköpt energi varken i byggnads eller förvaltninssfasen av en byggnad då elpriset sannolikt inte kommer att bli så mycket lägre kommande år än vad det varit det gångna.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Rejäl: Trä har en bättre förmåga att lagra värme än betong. Men visst är träkonstruktioner ofta lätta. Men egenskapen är inte materialberoende.
Enligt Träguiden har trä en värmekapacitivitet på 1500-1700 J/(kgK) medan betong har 1000 J/(kgK). Så trä är lite bättre än betong. Om man får tro den webbsidan så är även det sämsta trät bättre än betong.

Svaret på Zoddes fråga i inlägg #2 269 är alltså massa.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R
Z Zodde skrev:
”Lika stor bit”
Volym eller vikt?

Volym håller jag också på betongen.
100 kg av varje är osäkrare…
Ja om man har ett hus byggt med ett betonggolv och murade väggar alternativt gjutna emot ett hus med väggar av timmer och träbjälklag, sedan värmer man upp huset normalt i en vecka säger vi vilket av husen håller värmen längst?
Jag är ganska övertygad om att betonghuset håller värmen bäst därav ett trögare hus..

Givetvis så behöver båda husen ha samma U-värde samt lufttäthet för att jämförelsen ska bli sig lik..
 
R
F fribygg skrev:
Har inte sten och betong problemet att det leder kyla bättre än trä?

Tänker vi lite på tråden ämne bör det väl vara vettigt att inte välja byggmaterial som bidrar till ökad energiåtgång och som förhoppningsvis inte onödigt driver upp åtgången av inköpt energi varken i byggnads eller förvaltninssfasen av en byggnad då elpriset sannolikt inte kommer att bli så mycket lägre kommande år än vad det varit det gångna.
Nej nu tänker du fel..

En byggnad har ett U-värde så om man bygger med betong så behöver det vara isolerat utvändigt, samma gäller timmerhus dessa klarat inte av dagens energikrav utan isolering..
Så har väggen samma U-värde och lufttäthet så behåller betongen värmen invändigt längre därav trögare..

Läs denna:

https://www.byggnadsmaterial.lth.se...ga_konstruktioner-Samhallsbyggaren_5_2010.pdf
 
R Rejäl skrev:
Nej nu tänker du fel..

En byggnad har ett U-värde så om man bygger med betong så behöver det vara isolerat utvändigt, samma gäller timmerhus dessa klarat inte av dagens energikrav utan isolering..
Så har väggen samma U-värde och lufttäthet så behåller betongen värmen invändigt längre därav trögare..

Läs denna:

[länk]
Jag tänker inte fel, det är du som inte förmår att se att jag ställde en fråga.

För att klara dagens energikrav på bostäder är jag rätt säker på att både timmer och betongkonstruktioner behöver isoleras för att få bygglov.
 
R
F fribygg skrev:
För att klara dagens energikrav på bostäder är jag rätt säker på att både timmer och betongkonstruktioner behöver isoleras för att få bygglov.
Var det inte det jag skrev?

Har du läst igenom det jag länkade?
 
R Rejäl skrev:
Var det inte det jag skrev?
Var du så upptagen av att påstå att jag hade fel att du inte själv vet vad du skrev?
 
R Rejäl skrev:
Nej nu tänker du fel
Hur menar du? Att bostadshus behöver isoleras verkar vi vara överens om.
 
R
F fribygg skrev:
Hur menar du? Att bostadshus behöver isoleras verkar vi vara överens om.
Att stenhus är trögare är trähus, behåller värmen längre…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.