Z Zodde skrev:
Gazprom ägs till 50.001% av ryska staten.
(Fram till aktien suspenderades)
Ok. Får backa på det. Trodde att Ryska staten hade större del där.
I så fall ska jag backa på att dom är inkompetenta pga statligt ägande också.
Z Zodde skrev:
Fram till invasionen feb 2022 fanns inget som tydde på att Gazprom skulle tagit andra hänsyn än tidigare dvs rent kommersiella.
(Resterande 49.99% av ägarna, kreditgivare och Obligationsinnehavarna hade tidigt skrikit i högan sky om så INTE varit fallet)
Det är ju lite intressant. För det som påståtts i forumet, som jag inte riktigt vill köpa rakt av, är just att dom inte agerat kommersiellt.

Z Zodde skrev:
Innan feb 2022 visste vi absolut inte säkert att det skulle bli storskaligt krig med alla följder det fick trots att förståsigpåare här på BH claimar sig ha vetat hela tiden.
Tittar jag på prisdata så skulle jag gissa att tillräckligt många började befara något i December 2021. Då byter TTF och JKM plats. Eller iaf så slutar JKM vara prisledande.
 
P pmd skrev:
När är det klart? Det tog att par decennier att bygga upp det välfungerande elsystem som vi hade innan miljötalibanerna lyckades ha sönder det. Hur många decennier ska vi räkna med att uppbyggnaden av ett nytt välfungerande elsystem kommer att ta?
Nu låter det som du inte alls svarar på det du citerar, utan något helt annat.

Det jag talar om är att ordinär företagaranda ger att om man kan köpa el vid tidpunkten t1, för priset p1 lagra den och sälja vid t2 för priset t2. Och p2-p1>omkostnader så kommer folk göra det. Det ger nämligen vinst.

Varför är detta svårt att begripa?

Du verkar ju inte förstå det eftersom du inte replikerar på det utan på något helt annat.

Vad är det som "miljötalibanerna har gjort mer konkret"? Konkret alltså. Som gjort att något gått sönder. Inga svepande kommentarer utan konkret.

P pmd skrev:
Hur ska elförsörjningen till avlägsna byar och enligt belägna hus fungera f.ö.?
Vad sägs om att det går en elkabel dit.
P pmd skrev:
Svenska kraftnät är ett statligt verk. Borde det privatiseras och konkurrensutsättas?
All offentlig sektor skall bort om du frågar mig. Men det är en helt annan diskussion som inte här hemma här.

(Finns en intressant berättelse om hur det i största hemlighet drogs en fiber mellan NY och Chicago av en privatperson. Så privata elkablar lär också gå att dra. Och så hyra ut).
 
P
D daVinci skrev:
Varför är detta svårt att begripa?
Varför är du oförmögen att diskutera i detta forum utan att förolämpa de personer du diskuterar med?
 
P pmd skrev:
Det är lite missvisande att tala om elektricitet som en vara bland andra. Det finns få andra varor som måste konsumeras i princip samtidigt som de produceras.
Jaha och vilka marknadsprinciper ändrar på sig då?

Är det så att entreprenörer då istället strävar efter förlust?
Eller vad för marknadsekonomi ändrar på sig.
Hade varit bra om du skrivit det på en gång.
 
P
Det enda jag ville förklara är att elektricitet måste förbrukas när den produceras.
Hur det påverkar marknader lämnades som en övning till läsaren.
Det kan vara värt att fundera lite på.
 
P pmd skrev:
I byggprocessen brukar ingå en hel del projektering och en hel del tillståndsansökan vad man än bygger förutom attefallshus och muskler.

Det är inte orimligt att säga "bygga" om hela byggprocessen, men om man vill vara noga, och specifik, bör man förstås också berätta var i processen man befinner sig.
För OL3 så togs beslutet ca 1998 har jag för mig. Så det dröjde ett bra tag från beslut till det faktiska byggandet startar.
Den tiden kan för all del vara kortare för ett litet SMR.
 
P pmd skrev:
Generellt sett så ljuger alltid ryska officiella källor, men det är förstås möjligt att det slinker med lite sanning ibland.
Varifrån har du fått att VD på ett börsnoterat företag är en officiell rysk källa?
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur?
Genom att använda logik baserat på tillgänglig fakta.
 
K krfsm skrev:
Det beror förstås på vilket påstående du vill falsifiera. Men jag håller med dig om att Sveriges prispåverkan på både Tyskland och Polen är högst begränsad med de kablar vi har nu. Det innebär dock inte att prispåverkan i Sverige är begränsad i samma omfattning, eftersom kablarnas kapacitet är betydligt större i förhållande till vår produktion/konsumtion jämfört med hur det är i Tyskland/Polen. (Plus detaljen att Polen har ett undantag hos ACER, som gör att påverkan är ännu mindre.)

I det korta perspektivet så har överföringskapaciteter en påtaglig betydelse, eftersom det ofta väger några hundra MW hit eller dit för att fylla kablar eller inte. Så här såg det t.ex. ut idag, där de stora hoppen på kurvan för SE4 beror på överföringskapacitet.
Snittet SE3-SE4 är stort i relation till förbrukningen i SE4. Så att priset kan påverkas en hel del när det snittet blir fullt är inget konstigt. Det är dessutom så att kunderna ignorerar elpris i stor utsträckning. Många sitter med månads kontrakt eller ännu längre och tycker då att dom kan skita i elpris på timbasis. Det är lite olyckligt då prismekanismerna fungerar sämre då. Det leder till stora prissvängningar.

Jfr om bensinpriset hade varierat med upp till en faktor 5 under dygnet. Då skulle köparna anpassa sig snabbt. Och en del även ha bensindunkar hemma för att övervintra tills priserna är låga (motsv batterier för el). Men så blir inte prisvariationerna på bensin så stora heller.

Frågan för kabeln till Tyskland är en annan. Där får man då anta en omvänd mekanism. Dvs ett prisfall i SE4 står still tills kabeln är full och sedan fortsätter ned. Och tvärtom en prisökning i SE4 stannar av när kabeln börjar fyllas och fortsätter upp när kabeln är full.

K krfsm skrev:
Det håller jag med om att det vanligtvis inte spelar så stor roll (om man utgår från att de inte skulle ha haft kvar alla kärnkraftverk och ändå byggt vind+sol i samma omfattning), utan också blir mer på marginalen (dvs när det råkar blåsa/skina nästan tillräckligt för att inte behövas gas/kol).
Tysklands import/export har länkats i tråden. (Har för mig det var denna). Och Tyskland har i många år varit stor nettoexportör. Dvs Tyskland har lägre elpriser än i alla fall de de exporterar till.

Att det var stor nettoexport från SE4 till Tyskland tidigare berodde nog mest på att Frankrike drog upp elpriserna i grannländerna.
K krfsm skrev:
Det har onekligen varit lika innan, då kol och gas varit billigt och kostnaderna för utsläppsrätter har varit marginella. Det kan tänkas att vi kommer dit igen.
Utsläppsrätter glömde jag. De drog i väg rejält när elpriset ökade. Där hade EU kunnat göra en insats med att sälja fler utsläppsrätter tillfälligt för att lindra konsekvenserna av internationellt ökande elpriser.
Tror inte dom gjorde det.
Man hade dom gjort det hade elpriserna minskat något.
 
R
D daVinci skrev:
Varifrån har du fått att VD på ett börsnoterat företag är en officiell rysk källa?
Vill man inte ramla ut genom ett fönster gör man bäst i att följa instruktioner och säga det Kreml vill. Tror du något annat så är det bara tragiskt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Ja, eller att välja att inte leverera - skjuta på leveranser.
Vilka företag väljer att inte leverera?
Blir det inte stora problem med såväl anställda som aktieägare. Och i chefsleden som också lär vara aktieägare. Och i chefsleden som har bonus på leveranser.
Låter inte så verklighetsförankrat det där.
Och att Nvidia skulle låtit bli att leverera trots att dom kan skulle jag säga är bortom fantasifullt.
K krfsm skrev:
En annan grej de gjorde rätt genomgående ett tag var att sätta låga MSRP men ta rejält betalt för ingående chips och därmed tvinga sina "board partners" (ASUS, Gigabyte etc) till att antingen ha usla marginaler eller se ut att ha väldigt dyra kort. Det gick så långt att EVGA la ner sin grafikkortstillverkning helt.
Nu är jag väldigt oförstående. Företag på den globala marknaden tar så mycket betalt som kan för sina varor. (Gäller även inrikes. Coop t ex försöker ta mer betalt än vad dom kan).

Vem är det som fantiserar om att just Nvidia inte skulle ta betalt. Är det i något kommunist-forum kanske? Det är väl där som sådana tankar existerar.
K krfsm skrev:
Fast sånt här är ju inte konstigare än att OPEC justerar sina produktionskvoter för att hålla uppe priset, men det är ju också exempel på marknadspåverkan.
Om vi med marknadspåverkan inkluderar att leverera och ta betalt så är ju alla marknadspåverkande. Och då förstår jag inte varför det förs på tal överhuvudtaget.
K krfsm skrev:
Det har klagats som fan på att Nvidia levererat för lite och att de ansetts göra "paper launches" (dvs annonsera nya produkter som i praktiken nästan inte går att köpa). Det har gnällts och hävdats att de skulle skicka stora leveranser direkt till kryptobolag snarare än till distributörer etc.
Hur menar de som gnäller att Nvidia skulle kunna leverera mer???
Tillverkningen har dom gjort hos Samsung för de senaste modellerna. Och dom är helt beroende av hur mycket skivstarter Samsung går med på att sälja till Nvidia. Och hur bra processen går.
(Man tillverkar i de senaste processerna som är synnerligen skakiga).

Jag ser inte att Nvidia skulle kunna leverera mer än vad dom gjort. Hur skulle dom kunna leverera mer?

Och jag har inte sett den typen av klagomål. (Men jag frekventerar förvisso inte kommunistforum). Det jag sett var suck och stön över att det var tomt i butikerna. Men det är ju mer ett beklagande över situationen. Inte att man klandrar oskyldiga.

K krfsm skrev:
kryptoboom samtidigt.
Ja, och där gjorde Nvidia så att man la in en spärr i grafikrutinerna för att sänka hashrate. Just för att grafikkort hellre skulle gå till gamers. (Det är inte kryptominers som är deras huvudkundgrupp).

Ang gnäll så hade det varit mer relevant att klaga på de som gör överföringar med kryptovaluta. Det är de som driver på mining. Utan transaktioner blir det i stort sett ingen mining. Det hade varit rationellt. Men jag vet inte om det varit nämnt överhuvudtaget. Vilket talar för att gnället mest är irrationellt, av några gamers och kryptominers. Inget som framförs av EU ministerrådet och så.
K krfsm skrev:
Hade det inte varit för att deras VD specifikt sagt det, så hade det helt klart låtit tveksamt. Jag letade upp vad han faktiskt sa, och han sa så här:
Då låter det som att dom har produktionskapacitet som används, men inte hela tiden. Dvs kunderna köper inte en konstant mängd utan varierar inköpen ganska mycket. Och Gazprom kan då skyffla sina extra onödiga kostnader på kunderna.
Det är lite som att det skulle finnas 20% extra oljetankers som bara används några dar varje år och står och kostar pengar resten av tiden. Så kan man ju ha det om kunderna betalar för det.

Dock är det väl lite oklart till vem man kan leverera från den kapaciteten. I och med att Gazprom kör mycket i pipelines så har dom inte flexibiliteten att skicka till vem som helst från den.
K krfsm skrev:
Därefter går han in på en del detaljer om Europamarknadens brist och att de trots allt ser att mer gashandel kommer ske mot Asien.
Ja, där finns väl ett större sug efter naturgas. Så det är rimligt att man orienterar om sig mer mot asien.
K krfsm skrev:
Så jag tycker det verkar tydligt att de har överkapacitet av någon anledning, men att det lika gärna kan ha varit att de byggt för mycket snarare än en väl uttänkt strategi.
Givet vad som sas så finns en överkapacitet lokalt som bara utnyttjas ibland. Överkapaciteten är mot average. Ungefär som beläggningen på ett hotell. Ibland är det fullt, men average är det kanske bara 60% beläggning. Och då var det överkapacitet mot average han uttalade sig om.

Och utnyttjande av kapaciteten blir beroende av kunderna. Precis som för ett hotell.
 
D daVinci skrev:
Att det var stor nettoexport från SE4 till Tyskland tidigare berodde nog mest på att Frankrike drog upp elpriserna i grannländerna.
Det är fortfarande stor nettoexport från SE4 till Tyskland (och för den delen även via Polenkabeln som i praktiken ofta är transit antingen till Tyskland eller Litauen).

Enligt SVKs siffror för de första elva månaderna förra året (december är inte publicerat än), så snittade Tysklandskabeln 361 MW export under de elva månaderna. Polenkabeln snittade knappt 468 MW.

Det kommer fortsätta vara stor export tills de slutar ha gas/kol i sin energimix, alternativt att gas/kol (inklusive utsläppsrätter) faller tillbaka till pre-pandemipriser.

Linjediagram som visar månadsdata över energiimport och -export mellan SE4, Tyskland och Polen 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Oktober är lite udda i det att Tysklandskabeln exporterar mer än Polenkabeln. Det beror på att Polenkabeln hade underhåll under delar av månaden, och det illustrerar också att det i praktiken ofta handlar om transit då bortfallet från Polenkabeln till största delen kompenserades av ökad användning av Tysklandskabeln.)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Varifrån har du fått att VD på ett börsnoterat företag är en officiell rysk källa?
Den ryska staten är majoritetsägare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Genom att använda logik baserat på tillgänglig fakta.
Vilka fakta ska man använda logiken på? Du behöver inte rabbla upp dem förstås. Det räcker med hänvisningar till källor.

(Vilken slags logik ska man använda, f.ö.? Satslogik, predikatlogik, intuitionistisk logik, fuzzy logic, något annat? 😜)
 
K krfsm skrev:
Det är fortfarande stor nettoexport från SE4 till Tyskland (och för den delen även via Polenkabeln som i praktiken ofta är transit antingen till Tyskland eller Litauen).

Enligt SVKs siffror för de första elva månaderna förra året (december är inte publicerat än), så snittade Tysklandskabeln 361 MW export under de elva månaderna. Polenkabeln snittade knappt 468 MW.

Det kommer fortsätta vara stor export tills de slutar ha gas/kol i sin energimix, alternativt att gas/kol (inklusive utsläppsrätter) faller tillbaka till pre-pandemipriser.

[bild]

(Oktober är lite udda i det att Tysklandskabeln exporterar mer än Polenkabeln. Det beror på att Polenkabeln hade underhåll under delar av månaden, och det illustrerar också att det i praktiken ofta handlar om transit då bortfallet från Polenkabeln till största delen kompenserades av ökad användning av Tysklandskabeln.)
Oj vad viktiga kablarna är för att stötta vårt egna nät. Oj vad mkt skitig kolkraft vi får via den... (Ironi)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.