8 598 läst · 5 svar
9k läst
5 svar
Är min metod bra för att jämna ut ett gammalt golv?
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Hej forum,
Jag vill ha er feedback och tips på min metod att jämna ut ett golv. Bakgrunden är att vårt hus är cirka 110 år gammalt. I rummet har det stått en kakelugn eller liknande och där fanns det en "puckel". För övrigt var plankgolvet under plastmattan väldigt fult och inte slipbart. Vid mätning av golvnivåerna kom jag fram till att det diffade cirka 5 cm mellan högsta och lägsta punkt. Tyvärr så kunde jag inte sala på för att få allt i våg. Då skulle det blivit ett trappsteg in i rummet. Återstår att jämna av de ojämna bjälkarna med upp till 30-35mm. Kom på en ganska lättarbetad metod med en eller två reglar som mall som skruvas på målhöjde på sidan om bjälken. Sedan sågade jag ner till höjde med såg (elkedjesåg först bytte senare till tigersåg). Efter sågningen stämde jag bort överflödet i längsriktingen. Till sist putsade jag med elhyvel ner till sågspåren. Fungerade riktigt bra men dock en hel del knackande. Vad tycker ni? Har ni tips på andra metoder?
Behöver jag förstärka bjälkarna med t.ex. 45x95 skruvlimmade på sidorna för att kompensera den förlorade höjden? De längsta bjälkarna är cirka 2800 mm. Plankorna under som utgör kökstaket är cirka 22 mm.
Tacksam för feedback och tips.
Bilder:
Golvbjälke med mallen fastskruvad.
Bjälke sågad och delvis uthuggen.
Närbild uthuggning.
Jag vill ha er feedback och tips på min metod att jämna ut ett golv. Bakgrunden är att vårt hus är cirka 110 år gammalt. I rummet har det stått en kakelugn eller liknande och där fanns det en "puckel". För övrigt var plankgolvet under plastmattan väldigt fult och inte slipbart. Vid mätning av golvnivåerna kom jag fram till att det diffade cirka 5 cm mellan högsta och lägsta punkt. Tyvärr så kunde jag inte sala på för att få allt i våg. Då skulle det blivit ett trappsteg in i rummet. Återstår att jämna av de ojämna bjälkarna med upp till 30-35mm. Kom på en ganska lättarbetad metod med en eller två reglar som mall som skruvas på målhöjde på sidan om bjälken. Sedan sågade jag ner till höjde med såg (elkedjesåg först bytte senare till tigersåg). Efter sågningen stämde jag bort överflödet i längsriktingen. Till sist putsade jag med elhyvel ner till sågspåren. Fungerade riktigt bra men dock en hel del knackande. Vad tycker ni? Har ni tips på andra metoder?
Behöver jag förstärka bjälkarna med t.ex. 45x95 skruvlimmade på sidorna för att kompensera den förlorade höjden? De längsta bjälkarna är cirka 2800 mm. Plankorna under som utgör kökstaket är cirka 22 mm.
Tacksam för feedback och tips.
Bilder:
Golvbjälke med mallen fastskruvad.
Bjälke sågad och delvis uthuggen.
Närbild uthuggning.
Snyggt jobbat! Om du inte känner att bjälkarna sviktar om du ställer dig på dem och gungar så kan du nog strunta i det, så hade jag tänkt iaf!
Har precis lagt ett 30 mm trägolv i ett rum, men jag kunde sadla på så jag fick det jämnt. Dock upptäckte jag att det kunde fått vara lite mindre avstånd mellan bjälkarna för lite svikt blev det i plankorna mellan bjälkarna. Jag hade som mest cirka 85 cm mellan bjälkarna. Du kan kanske kompensera din höjdminskning med en extra regel på högkant mitt mellan bjälkarna..
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Det blev fint och jämnt till slut men mycket huggande blev det. Salade på 2x4 reglar på sidorna om stockarna för att staga upp och för att få något stabilt att skruva spånskivorna i. Det fungerade bra och golvet är mindre svajigt än på andra ställen. Snitt svtåndet c-c är cirka 70 cm. Nu skall "bara" alla lister flyttas ned och väggarna målas om. Tur att man har en målare i släkten.
Det ser bra ut. Jag har vägt av ett golv i vår villa från -30-talet och det är ett riktigt hästjobb. För min del fungerade det att hyvla ner en del av ursprungsbjälkarna en aning, som mest 10-15mm, för att sedan sala på nya reglar på sidan om. Allt med hjälp av en rotationslaser. Styvt jobb, men bra blev det.
Liknande trådar
-
Arbetsmetod för isolering snedtak i garage
Byggmaterial & Byggteknik -
ES-metoden för färgborttagning - erfarenhet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kompostkvarn (igen) - vad är bästa metod för kompostering
Trädgårdsmaskiner -
Vad är "standardmetoden" för att fästa kortling i stålskena?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga staket, bästa metod för att nyttja befintliga stolpar?
Grund & Markarbeten