Status
Tråden går ej att kommentera.
Excel
Temperature estimates relative to today from over 800,000 years of the EPICA ice cores in Antarctica. Today's date is on the right side of the graph.
 
  • Graf med temperaturskattningar från EPICA iskärnor över 800 000 år, med nutid till höger.
Excel Excel skrev:
Utan att vara expert på ämnet, alla klimatförändringar på jorden kanske inte beror på människan?
Med all respekt, jag tror du behöver läsa på lite. Så klart finns det naturliga variationer men att vi nu ligger på 400 ppm beror enbart på den industriella förbränningen av olja, gas och kol.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är betydligt mycket mer bekymrad över det industriella jordbrukets påverkan på djurlivet och på vår framtid pga detta.
Ok, så eftersom DU är mer oroad över det än över ev CO2 hot, så finns det inget CO2 hot?
2 tankar samtidigt?
 
Excel Excel skrev:
Temperature estimates relative to today from over 800,000 years of the EPICA ice cores in Antarctica. Today's date is on the right side of the graph.
Motsäger grafen någon av IPCCs prognoser eller vad menar du?
 
R RapidSledge skrev:
Skall man tänka på framtida generationers livskvalitet så är det viktigt att befolkningen inte ökar.

[bild]

Varför då?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
optimum
Hoppas alla som är oroliga för klimatet inte åker på semester till t.ex. Asien för då kommer de få hjärtinfarkt när de ser hur lite eller snarare ingenting de bryr sig om utsläpp och källsortering. Alla sopor åker i samma hög och bilar och mopeder som spyr ut avgaser.
 
L lat skrev:
Ok, så eftersom DU är mer oroad över det än över ev CO2 hot, så finns det inget CO2 hot?
2 tankar samtidigt?
Nu blir jag riktigt less. Det är ju just det jag har sagt redan från början, att man inte skall fokusera bara på ett hot mot miljön.

Det finns andra saker som ger uppvärmning av planeten också. Det finns andra saker som höjer haven. Det finns andra saker som vi gör som smälter glaciärer. Osv. Att bara fokusera på CO2 lär inte lösa problemet. Att överdriva problemet med CO2 och ignorera andra källor till problem gör bara att man inte ser helheten.

DET har varit syftet med min argumentation från början, dvs att balansera diskussionen.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Temperature estimates relative to today from over 800,000 years of the EPICA ice cores in Antarctica. Today's date is on the right side of the graph.
Vad representerar den blå grafen?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vad representerar den blå grafen?
Mer detaljerade värden, den röda är medelvärden.
 
A Abies koreana skrev:
Det där är en djupt orättvis beskyllning. Jag grät när jag såg bilder från Brasilien, jag ser det som inte syns på bilderna för jag vet att det sker. Alla döda djur vars hemvist är skövlad, det finns ingen mat, ingenstans att ta vägen. Alla fåglar vars häckplatser, kanske med nykläckta ungar rasar i marken när stora maskiner fäller träden. Alla markdjur som körs över och jorden som packas hårt av maskinerna och omöjliggör allt biologiskt liv för årtionden framöver. Fjärilar och bin som inte längre hittar nektar, bara sönderbränd och torkad mark som aldrig mer kommer bli en levande regnskog. Och allt annat som jag inte har en aning om.
Jag köpte ca 100 nyplanterade träd (andelar i nya trädplantage) i latinamerika för många år sedan.
Det kändes rätt men var ingen lyssnde affär.

Kan rekommendera filmen "The Emerald Forest", Amazonas - Smaragdskogen (tror jag den hette på svenska) från 1985.
Gjorde djupt intryckbpå mig och känns lika aktuellt idag.
 
R
blackarrow blackarrow skrev:
Jag köpte ca 100 nyplanterade träd (andelar i nya trädplantage) i latinamerika för många år sedan.
Det kändes rätt men var ingen lyssnde affär.

Kan rekommendera filmen "The Emerald Forest", Amazonas - Smaragdskogen (tror jag den hette på svenska) från 1985.
Gjorde djupt intryckbpå mig och känns lika aktuellt idag.
Tyvärr köpte jag bananer idag ...
 
R RapidSledge skrev:
Tyvärr köpte jag bananer idag ...
Det ska vara de sydamerikanska stora bananerna. ;)
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag köpte ca 100 nyplanterade träd (andelar i nya trädplantage) i latinamerika för många år sedan.
Det kändes rätt men var ingen lyssnde affär.
Bra gjort (y) du har min respekt! Så länge det känns rätt finns det hopp, när likgiltigheten och misstänksamheten får övertag blir allt så mycket svårare.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Passande så här på fredagkvällen.
 
Mikael_L
Hmmm
"Videon är inte tillgänglig" ... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.