Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är intressant hur olika tankebanorna om liknande saker går när man har diametralt motsatta politiska preferenser. Jag tror att tillväxten är viktigast för fattiga människor, inte rika. Att tro att det skulle gå att fördela befintligt välstånd på global nivå så att alla får tillräckligt drar åt vårt andra favoritområde: det naiva.

Spännande äntligen är vi vid klimathotets kärna - politiken !
Jag fick min åsikt av Ray Kurzweil och Dick Harrison faktiskt - välståndet är bättre nu än någonsin tillförne och det kommer bara bli bättre .. om inte Nick Bostrom får rätt och vi gör nåt riktigt tokigt så vi tippar över kanten .. beroende på var man står politiskt så har det aldrig hänt förut så varför nu? Eller tvärtom - statistiskt sett så närmar vi oss stupet för varje dag som går ..
Min egen defaitistiska hållning är att jag kan inte påverka vad Putin m.fl.smider för ränker så jag tänker inte oroa mig för det utan få min egen vardag att fungera och låta världen ha sin gång
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Din argumentation handlade om Tillerson. Jag påpekade bara att det var över ett år sedan han var amerikansk utrikesminister. Hade du velat skriva om Trump hade du väl kunnat göra det på en gång, jag tänker inte försvara vare sig honom eller någon annan självtjänande politiker.


Och jag å min sida tycker att det är naivt att tro att folk över lag är villiga att offra sitt välstånd för klimatet.

Jag bjuder på ett tillägg vi nog kan enas om: att tro att vi kommer komma överens om det här vore naivt.
Jag har ingenstans skrivit att jag tror att det är lätt att få folk att ”offra” sitt välstånd. Tvärtom, folk kommer, om ingen hjälper dem, endast i allmänhet vara villiga när det reda gått för långt.

Likaså har jag aldrig sagt att det skulle vara _lätt_ att ändra politiska strukturer, eller gå ifrån vår konsumtionskapitalism. Även här lägger du ord i mun. Jag skriver om vad som skulle behövas.

Vidare, man kan kanske gasa sig ur en begynnande lågkonjunktur, men knappast ur en klimatkris baserad på för mycket gasande ..
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Jag har citerat och svarat dig. Om du tycker att det är att lägga ord i munnen på någon får det stå för dig. Att vi inte är ense i sak torde vara uppenbart.

Men bara för att uttryckligen visa på hur jag tolkar dig och samtidigt låta dig stå för dina egna åsikter: när du skriver att folk ska hjälpas att ändra sitt beteende, vad menar du då, egentligen? Jag tolkar det som att du förespråkar tvång från dem som du anser vet bättre.
 
  • Gilla
Mattias00 och 1 till
  • Laddar…
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har citerat och svarat dig. Om du tycker att det är att lägga ord i munnen på någon får det stå för dig. Att vi inte är ense i sak torde vara uppenbart.

Men bara för att uttryckligen visa på hur jag tolkar dig och samtidigt låta dig stå för dina egna åsikter: när du skriver att folk ska hjälpas att ändra sitt beteende, vad menar du då, egentligen? Jag tolkar det som att du förespråkar tvång från dem som du anser vet bättre.
Låter som en sk Holmgrenare! Det har ju prövats förut :thinking:
 
optimum
Världen kommer hamna i historiens största lågkonjunktur om vi släpper alla klimatalarmister. (min åsikt)
Hittills har jag inte sett annat än nedstängning av det mesta som "lösning".

Vore intressant att se lite riktiga förslag till hur vi ska leva på jorden på ett klimatsmart sätt.

Kom inte dragandes med elbilar, även om de är bättre så har de miljöpåverkan de också.
Åka tunnelbana är ett känt förslag men saknas på de flesta ställen. Även kollektivtrafik typ bussar är en stor brist. Även de miljöbelastning.

Så hur ska vi leva?
Och hur ska vi få alla andra på jorden att leva så?
Kina, USA, länder i Sydamerika. osv.
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men vi kan inte ens börja diskutera olika lösningar iom att du blånekar till att den ens existerar något problem.

Man behöver inte fixa det som inte är trasigt. :)
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vi kan inte ens börja diskutera olika lösningar iom att du blånekar till att den ens existerar något problem.

Man behöver inte fixa det som inte är trasigt. :)
Jo vi har ett par problem, ett par riktiga och inte teorier.
Miljöförstöring och förbrukning av naturresurser.
Båda gäller även för klimathotet som vissa tror på och båda är vad jag anser viktigare.

Östersjön mår inte bra och den behöver vi få ordning. Övergödning och utsläpp samt utfiskning.
Finns massor sådant här över hela jorden. Vi skövlar regnskogar för att odla för att få palmolja osv.
Förbrukning av naturresurser kommer ge oss krig och elände och värre än några grader högre medeltemperatur som flera tror ska hända. Även om vattnet stiger 1 meter så många får flytta på sig så kan vi anpassa till det men krig är inte ok.
Miljöförstöring och förbrukning av naturresurser är inte några obevisade teorier utan ren fakta.

Sommaren har börjat bra så vi kan nog se fram emot en rejäl algblomning i Östersjön. Som tur är håller jag till på Västkusten och slipper se eländet men lider ändå med de som bor vid ett döende hav.
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
hsd
optimum optimum skrev:
Världen kommer hamna i historiens största lågkonjunktur om vi släpper alla klimatalarmister. (min åsikt)
Hittills har jag inte sett annat än nedstängning av det mesta som "lösning".

Vore intressant att se lite riktiga förslag till hur vi ska leva på jorden på ett klimatsmart sätt.

Kom inte dragandes med elbilar, även om de är bättre så har de miljöpåverkan de också.
Åka tunnelbana är ett känt förslag men saknas på de flesta ställen. Även kollektivtrafik typ bussar är en stor brist. Även de miljöbelastning.

Så hur ska vi leva?
Och hur ska vi få alla andra på jorden att leva så?
Kina, USA, länder i Sydamerika. osv.
Bränslecellsbilar då :p
 
hsd hsd skrev:
Bränslecellsbilar då :p
Vätgas som produceras av sol/vind-elöverskott är ett jättebra bränsle som bara avger vatten vid förbränning.

Dock är förvaring ett problem. Den är flyktig och explosiv.

Bättre då att omvandla vätgasen till e-bränslen. Det går åt mer el men tyskarna har processer på gång med 25% effektivitet (NyT). Genom att ta kol (CO2) ur luften kan man göra e-bensin och e-diesel.

Det löser problemet med lagring av energin och transport av el som annars skulle kräva enorma utbyggnader av elnätet för att klara att 60% av vår el är intermittent sol/vid-el (resten är vatten-el).

Edit: Redan nuvarande utbyggnadsplaner för att klara befintlig vindel och redundans i elnätet möter stora protester.
 
Urk, De kortsiktiga konsekvenserna med ökad oförutsägbarhet i jordbruk och skogsbränder är illa nog.
 
harry73 harry73 skrev:
Då är det ju bara bra att det undersöks, för tittar jag på byggahusforumet ser jag tydliga samband mellan var man står i klimatfrågor och var man står i invandrarfrågan.
Kan kanske ha något med att de som har någon form av sunt kritisk tänkande observerar att det är samma typ av felaktiga uppgifter som sprids av samma falang i det politiska landskapet.
 
  • Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Världen kommer hamna i historiens största lågkonjunktur om vi släpper alla klimatalarmister. (min åsikt)
Hittills har jag inte sett annat än nedstängning av det mesta som "lösning".

Vore intressant att se lite riktiga förslag till hur vi ska leva på jorden på ett klimatsmart sätt.

Kom inte dragandes med elbilar, även om de är bättre så har de miljöpåverkan de också.
Åka tunnelbana är ett känt förslag men saknas på de flesta ställen. Även kollektivtrafik typ bussar är en stor brist. Även de miljöbelastning.

Så hur ska vi leva?
Och hur ska vi få alla andra på jorden att leva så?
Kina, USA, länder i Sydamerika. osv.
Det blir väl en liknande livsstil som på 50-60-70-talet om naturresurserna skall räcka och klimatet inte gå över styr.
Mindre och mer koncenterade städer med bostäder och småföretag blandat så att stadsborna kan pendla till arbetet på cykel eller med buss. Flygresor blir strikt reserverade för diplomater och affärsresenärer och enstaka montörer och liknande som skickas efter då stora anläggningar har fått driftsstopp och för medicinsk- or räddningspersonal. Flygfrakt blir reserverat för brev och vissa reservdelar som behövs snabbt efter haverier i industrin och för mediciner och räddningsutrustning. Internet måste läggas om med lättkörd grafik så det sparar servrar och det blir slut med rörliga bilder på nätet.
Jordbruket blir i mindre skala med kombinerad djurhållning och sädesodling så att man kan göda med dynga och piss och bara små mängder energikrävande konstgödsel. Det motverkar samtidigt utarmningen av åkerjorden. Ett sådant jordbruk kräver mer arbetskraft och ger arbete åt fler. En andelshandel i varje by där man kan köpa sina dagligvaror i lösvikt och beställa hem det mesta annat som man behöver. Andelshandelns lastbil hämtar de beställda varorna från stan så man sällan själv behöver köra till stan och handla. Affärerna köper in en större del av varuutbudet från lokala producenter eftersom transporter blir dyra. En folkskola i varje by minskar behovet av skolskjutsar.
Långväga transporter går med tåg eller fartyg och inte på landsväg. I varje stad eller större ort med hamn eller järnväg finns en godsterminal där varor omlastas till lastbil. Det innebär mindre bränsleåtgång och att obetydliga arealer produktiv åker och skog läggs under asfalt. Jag tänker mig något modulsystem och en travers som lyfter transportmoduler direkt från järnvägsvagn till lastbilsflak. Kanalnätet och flottningslederna tas i bruk på nytt för att få fram skogsråvaran till industrin. Nya järnvägar byggs.
Industrier i större byar och i tätorter utmed vattenleder och järnvägar producerar varor för det egna landets och grannländernas behov. Eftersom arbetskraften på sådana platser kan hålla sig med ved ur skogen och potatis ur eget land och andra lokala varor så kan de leva billigare än storstadsborna så flyttningsströmmen byter riktning. Fjärrhandeln krymper i brist på billiga transporter. Fartygen har kanske hjälprigg som ger några knop extra och sparar bränsle när vinden är tjänlig. Ingen utväcklig har skett på sådana fartygstyper sedan 1930-talet så det blir brottom att ta fram moderna arbetsbesparande riggtyper och lättdrivna skrovformer.
Det kär är bara en princpskiss. Naturligtvis behövs det massor med nya tekniska lösningar när utväcklingen skall styras in på nya spår. Målet är inte ett stillastående 1950-tal utan dert handlar om att backa ett steg och välja en ny utväcklingsriktning och sedan fortsätta framåt i nya spår.

Eftersom en sådan livsstil kräver betydligt mindre naturresurser och mindre energi än det nuvarande konsumtionssamhället blir också den välfärden uppnåelig för en större andel av jordens befolkning....... men allt det här förutsätter ju att politikerna är med på det och hindrar att det uppstår en situation där några rika tar alla energi- och naturresurser och konsumerar som förr medan resten av befolkningen inte får någonting alls att leva av.
 
  • Gilla
erkka och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har citerat och svarat dig. Om du tycker att det är att lägga ord i munnen på någon får det stå för dig. Att vi inte är ense i sak torde vara uppenbart.

Men bara för att uttryckligen visa på hur jag tolkar dig och samtidigt låta dig stå för dina egna åsikter: när du skriver att folk ska hjälpas att ändra sitt beteende, vad menar du då, egentligen? Jag tolkar det som att du förespråkar tvång från dem som du anser vet bättre.
Att du citerar mig här och där betyder inte att det du påstår står i citaten. Vilket det i dessa fall inte gör .. Du får gärna hänvisa till min poster med nummer.

När jag säger att man behöver hjälpa folk så menar jag inte tvång, utan riktad politik, reglering och skattejustering. Vilket är precis så det alltid fungerat. Man måste skapa incitamentet om det inte redan finns, oavsett om det gör kulturellt, ekonomiskt eller på annat vis.

Och ja @optimum - de förändringar som skulle behövas skulle definitivt utlösa den största lågkonjunktur vi någonsin skådat. Man skulle troligen behövs en krigsekonomi med undantagstillstånd. På internationell nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.