Nissens Nissens skrev:
Dumheter, jag byggde mitt hus för snart 20 årsedan, och det har definitivt lååååångt mer än halva livstiden kvar… det lär stå kvar om 150 år också om man sköter normalt underhåll…
Ok. Då är lärare på Lunds universitet inom arkitektutbildningen dumma. Den värderingen får stå för dig.
Sedan kanske det är skillnad på hus och hus också. Västra hamnen i Malmö har redan börjat förfalla...såååå...ja.
 
  • Gilla
Stigur-Olafur
  • Laddar…
Nissens
1 16386 skrev:
:D Jag tyckte det var självklart, men har förtydligat!
Kunde inte låta bli bara. ;)
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Nissens
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ok. Då är lärare på Lunds universitet inom arkitektutbildningen dumma. Den värderingen får stå för dig.
Sedan kanske det är skillnad på hus och hus också. Västra hamnen i Malmö har redan börjat förfalla...såååå...ja.
Har ingen aning om de där lärarna, men påståendet att hus byggs för en livslängd om 40-50 år är urdumt.
Jag skulle säga att mitt hus efter 20 år är som nytt när det gäller isolering/stomme o liknande. Att det om ytterligare 20 år skulle vara moget för att rivas är ett urbota dumt påstående. Lika dumt som påståendet att gamla hus skulle stå ”för evigt”.
Jag skulle säga att det mesta hänger på hur man sköter sitt hus.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Ekonomisk livslängd är inte samma som faktisk. Om man inte sköter underhåll kan såväl ett välbyggt sekelskifteshus som ett välisolerat modernt hus vara lönsammare att riva än att renovera.

Kommersiella fastigheter är nog de med den korta livslängden.

Tyvärr har jag hört att även många nya hus inte byggs för att tex lätt stamrenovera med ledningar i shakt.

Det är väl Gert Wingård som säger hans hus ska stå bara 30 år, vilket väl i allt utom miljösynpunkt iallafall för mig framstår som förhoppningsfullt...
 
Nissens Nissens skrev:
Har ingen aning om de där lärarna, men påståendet att hus byggs för en livslängd om 40-50 år är urdumt.
Jag skulle säga att mitt hus efter 20 år är som nytt när det gäller isolering/stomme o liknande. Att det om ytterligare 20 år skulle vara moget för att rivas är ett urbota dumt påstående. Lika dumt som påståendet att gamla hus skulle stå ”för evigt”.
Jag skulle säga att det mesta hänger på hur man sköter sitt hus.
Som sagt; den värderingen får stå för dig.
Dock verkar du ha lite svårt att tänka och kanske värdera utanför just din egen situation och sfär, och just "sitt egna" brukar vara den sämsta måttstocken som finns.
 
J JohanLun skrev:
Ekonomisk livslängd är inte samma som faktisk. Om man inte sköter underhåll kan såväl ett välbyggt sekelskifteshus som ett välisolerat modernt hus vara lönsammare att riva än att renovera.

Kommersiella fastigheter är nog de med den korta livslängden.

Tyvärr har jag hört att även många nya hus inte byggs för att tex lätt stamrenovera med ledningar i shakt.

Det är väl Gert Wingård som säger hans hus ska stå bara 30 år, vilket väl i allt utom miljösynpunkt iallafall för mig framstår som förhoppningsfullt...
Det handlar om allt från materialval till byggteknik och, som du nämner, möjlighet att renovera/reparera.
Det är bara att titta på de enstegstätade husen. Den som de facto tror på att de är byggda för att hålla måste vara totalt hjärntvättad eller från vettet.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nissens
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Som sagt; den värderingen får stå för dig.
Dock verkar du ha lite svårt att tänka och kanske rdera utanför just din egen situation och sfär, och just "sitt egna" brukar vara den sämsta måttstocken som finns.
Mitt hus är knappast unikt.. och att många gamla hus förfaller är fakta. Så det verkar inte vara jag som har ”svårt att tänka.”
 
Man har resonerat så länge - redan för 100 år sedan tänkte man att byggnader inte hade en ekonomisk livslängd på mer än 40-50 år och att flerbostadshusen från 1880-talet snart skulle rivas och ersättas med nya. Om ni gått i t.ex. Stockholms innerstad och undrat över att en byggnad från 1930-70-talet är indragen jämfört med de äldre omgivande byggnaderna är det för att man trodde att alla snart skulle ersättas och att gatan då skulle breddas.
 
Nissens
1 16386 skrev:
Man har resonerat så länge - redan för 100 år sedan tänkte man att byggnader inte hade en ekonomisk livslängd på mer än 40-50 år och att flerbostadshusen från 1880-talet snart skulle rivas och ersättas med nya. Om ni gått i t.ex. Stockholms innerstad och undrat över att en byggnad från 1930-70-talet är indragen jämfört med de äldre omgivande byggnaderna är det för att man trodde att alla snart skulle ersättas och att gatan då skulle breddas.
Ja, hur många hus från 60-70 talen har man sett rivas? Tvärtom, man rustar ofta upp husen från miljonprogrammet.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, hur många hus från 60-70 talen har man sett rivas? Tvärtom, man rustar ofta upp husen från miljonprogrammet.
Tyvärr ;). Men ja, det är relativt sällan man kan ekonomiskt motivera en ersättning av ett flerbostadshus om det inte är så att man kan bygga typ dubbelt så högt eller stort.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, hur många hus från 60-70 talen har man sett rivas? Tvärtom, man rustar ofta upp husen från miljonprogrammet.
Jo men det handlar ju om hyreshus.
Bland villor från 70-talet finns det nog massvis med rivningskandidater. slarvigt och illa byggda.
Mitt eget hus är från 1930 och precis som du skrev tidigare så handlar det då om underhåll så håller det säkert 100 år till. Gedigen grundkonstruktion och den är helt intakt.
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo men det handlar ju om hyreshus.
Bland villor från 70-talet finns det nog massvis med rivningskandidater. slarvigt och illa byggda.
Mitt eget hus är från 1930 och precis som du skrev tidigare så handlar det då om underhåll så håller det säkert 100 år till. Gedigen grundkonstruktion och den är helt intakt.
Ja, underhåll är förstås viktigt. Jag tror inte att jag sett en enda villa från 60-70 talet rivas faktiskt.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, underhåll är förstås viktigt. Jag tror inte att jag sett en enda villa från 60-70 talet rivas faktiskt.
Nej men man kanske borde överväga det...
Jag tycker ofta synd om husägare som köpt ett 70-talshus. Kan inte förstå att det blev så fel för 70-talets byggare trots att man egentligen visste att så här bör man ju inte bygga. Fort, snabbt och fel...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
1 16386 skrev:
Anser du att 65% är få? En snabb sökning visar att det är något fler hushåll i USA än Sverige som äger sin bostad, i andel av hushåll.
Omöjligt att 65% äger sina hem, ekonomin funkar inte så
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Jaså, vad pysslar alla mäklarfirmorna med där då?
Samma som i Sverige.

Tror de flesta inte äger sina hem i Sverige heller, en del äldre äger givetvis. Annars tror jag inte det är jättevanligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.