A
J JohanLun skrev:
Jag är inte kemist utan fysiker. Jag har inte läst speciellt mycket om material.

Jag kan därför inte teoretiskt argumentera med det du skriver, men att vissa material inte skulle fortsätta utsöndra kemikalier finner jag osannolikt.

För mig personligen är det dock en preferens för stilen hos gamla hus och gamla områden som är avgörande. Att det mesta är hantverksmässigt, rejält och att inte grannhuset är exakt lika.

Jag håller med om att man bör ha ett visst intresse för gamla hus för att det ska bli bra. Både för individen och för huset.

Jag hävdar inte, till skillnad från vad du hävdar om gamla, att nya hus är usla och bör eldas upp. Även om JAG inte vill bo i nåt nytt. Man får olika saker. Men båda uppfyller grundfunktionen att bo på ganska likartat sätt. Ungefär som att man kan komma till jobbet i både en Toyota och en BMW.
Visst utsöndrar OSB m.m. kemikalier för all tid och evighet, en kurva som planar ut. Efter en kort tid blir det inte mätbart, försumbart.

Nytt trä utsöndrar "plasten" lignin som vissa faktiskt är allergiska mot. Det är det som luktar när man byggt nytt. Säkert är det också farligt om man forskar om det. Men det ligger inte riktigt rätt i debatten att göra det.

Ungefär som kaffe som är bland världens största handelsvara. CO2 ovänligt som sjutton och tar upp enorma jordbruksarealer där man skulle kunna odla mat istället. Men inte ett pip om kaffe från Greenpeace eller miljöpolitikerna. Det skulle bli för obekvämt.

För att vara på säkra sidan, vad gör man då?
Jo, bygger huset i 100% mineral tex sten.
 
Var och hur man bor kan vara en livsstil, inget som någon annan bör förstå eller ifrågasätta !;)
 
  • Gilla
Stigur-Olafur och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Varför är det så viktigt för svenskar hur och var de bor?
Och jag som fått uppfattningen att det i USA anses väldigt viktigt att äga sitt hem. Är det inte så?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Det beror helt på förutsättningar och prioriteringar.
För oss är det inte ett alternativ att totalrenovera. Vi bor just nu i hyresrätt och att köpa ett hus som behöver renoveras mycket innan det går att flytta in är inte ett alternativ för vår ekonomi. Till detta så jobbar vi båda heltid, har 3 barn och enbart 1 vuxen med körkort samt väldigt låg kunskap kring renovering och byggande.
Ett hus, en bit utanför staden där vi bor, med renoveringsbehov (fuktskador) går på rätt höga summor och det är ju inte billigt att renovera heller.

Alla KAN säkert men det handlar mycket om förutsättningar för att det ska fungera tidsmässigt och ekonomiskt men även en prioriteringsfråga. Vill vi kunna ha ett fungerande familjeliv är det inte hållbart för oss.
Vi drar sträcket vid att eventuellt sätta upp fler väggar och byta enkla ytskikt. Allt utöver det skulle bara påverka vår familj mer negativt än vad det i slutändan ger oss.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag som fått uppfattningen att det i USA anses väldigt viktigt att äga sitt hem. Är det inte så?
Nej, få äger sitt hem i USA.
 
min åsikt och erfarenhet kring detta:

Mycket hänger på vad du har för ekonomiska förutsättningar och hur mycket du klarar av/hinner/kan göra själv.

Jag köpte ett 70-tals hus, dödsbo där allt var original och i väldigt dåligt skick. Jag betalade 2,2milj för detta, budgivning började på 1,7. Detta var december 2014 och min omgivning tyckte jag var galen då jag blåste ur allt. Jag byggde ut 50kvm. Bytte ut all el, bytte hela avloppssystemet, all VVS, Monterade ny ventilation FTX, borrade bergvärme, tilläggsisolerade, bytte hela takkonstruktionen, alla fönster och dörrar byttes. Ja i princip så behöll jag källaren intakt och 3 ytterväggar resten blev nytt. Det jag fick höra av de flesta var: ”hade det inte varit enklare att bara bygga nytt”

svaret är ja! Det hade varit mycket enklare men jag ville inte ha ett hus från en katalog. Jag ville göra om detta befintliga hus till det jag hade planerat.

Jag gjorde nästan allt själv. Eftersom jag jobbar inom bygg så har jag ett ganska stort kontaktnätverk inom egentligen samtliga yrkesgrupper så därigenom tog jag in folk till det som jag inte fick/kunde göra själv. Tex elen och totala avjämningsflytningen.
Men där kunde jag då spara pengar genom att tex dra alla slangar och kablar själv men att elektrikern sedan kopplade in allt. Samma med VVS, jag monterade ”rör i rör” till hela huset och Rörmockaren kopplade in allt.

Vi flyttade in 2016. Då besiktigades huset utan anmärkning och energideklarationen säger B klass.
källaren, tomten och övervåning har vi pysslat med sedan dess och idag återstår garaget att ”se över” sen är jag klar. :)
Man kan alltså säga att jag renoverat i 8år men efter inflytt har vi tagit det i vår egna takt och efter de ekonomiska förutsättningarna.

Ekonomiskt då. Jo pga allt arbete jag gjorde själv, de kontakter jag har, en väldigt stark och förstående sambo som tog barnen under denna tid, så var detta genomförbart. Vi har lagt ned ca 3,3milj på huset och det är värderat till 6,7 idag. Då har jag inte alls räknat med all tid jag lagt ned, förlorad inkomst eller något sådant.

Summering: det tog längre tid än planerat, det blev dyrare än planerat, ibland var det jobbigare än jag någonsin kunnat drömma om men jag ångrar ingenting och är så otroligt nöjd och stolt idag.

Hade jag lejt bort allt arbete är jag ytterst tveksam om det hade varit värt det sett ur ett ekonomiskt perspektiv.

har du de förutsättningar som krävs tycker jag absolut du ska ta dig an ett projekt och göra det till precis det du drömmer om.
lycka till!





S Stigur-Olafur skrev:
Godkväll Husbyggare,

En fråga som jag funderat på under en längre tid är hur svårt är det egentligen att renovera gamla hus?

Låt mig beskriva hur jag funderat: Idag hör jag från vänner som arbetar i hantverkarbranschen hur enormt mycket arbete det är att renovera ett gammalt hus. Även från andra "hantverkskunniga" hör jag vilket vansinne det är att renovera ett gammalt förfallet hus. Men med som allt annat handlar det alltid om perspektiv. Låt mig berätta om några andra perspektiv.

1. En bekant till mig hittade en sjunken skuta i Stockholm. Vi pratar alltså inte en liten båt. Utan en 42 meter lång skonare. Och den låg på botten i hamnen. Man bärgade skutan, gjorde den duglig för att flyttas. Boxerade den söderut till ett varv där den skulle renoveras. Under färden sjönk den igen och man behövde renovera den på nytt. Väl framme på slipen påbörjade renoveringen. Efter att man rivit bort allt gammalt och satt nya spant så brann allt ner. I princip bara kölstocken kvar. Men det stoppade inte arbetet. Idag har hon seglat sedan 2008 och vunnit flera år av det prestigefulla Tall Ship Races. Där fanns ingen tvekan. Skjortärmar kavlades upp. Arbete utfördes. Ingen satt och lipade och tyckte det var jobbigt.

2. En vän till familjen berättade om deras sommarstuga som deras farfar byggt. Förfadern i fråga arbetade som landskapsarkitekt på dagarna. Han arbetade heltid och hade knappast speciellt mycket semester. Han ville bygga en sommarstuga till sin familj. Hittade en tomt. Hittade en gammal ladugård några mil bort med bra stomme som han fick köpa billigt. Han plockade ner ladugården själv. Stock för stock. Slängde upp dom axeln och bar dom (stockarna körde på traktorsläp till tomten). På det viset byggde han deras sommarstuga på 150 kvm. Det tog två år. Det fanns inte ett enda el-verktyg. Han hade inge som helst erfarenhet av att timra eller bygga hus. Ingen tvekan. Skjortärmar kavlades upp, Ingen satt och lipade och tyckte att livet var svårt och att det var ont om tid. Huset är välbyggt och har stått utan att behöva någon större omsorg sedan 1950.

3. Jag hyrde en stuga på en gård av en äldre kvinna. Kvinnan berättade att när hon var liten var de en stor familj med tio barn i en mycket liten stuga med två rum. Kvinnans far och mor jobbade tidig morgon till sen kväll på gården. Ändå satt kvinnans mor uppe på nätterna och spann garn, stickade tröjor, och lagade kläder. Hon berättade om hur hon vaknat på morgonen när hon var liten och det ibland hängde en ny stickad tröja på hennes säng som hennes mor stickat klart under natten. Än idag förstår hon inte hur det är möjligt att hennes mor han med allt.

Det jag beskriver är människor som haft en vision, som haft ett mål och som genomfört den. Utan pardon. Genuint för att de velat. Inte för att få bekräftelse. Inte för att vara influencers. Inte för att synas på social media. De har aldrig haft en endast tanke på bekräftelse. Bara drivits av passion och mål.

Det jag undrar nu är, gör vi det kanske lite svårt för oss? Kanske svårare än det faktiskt är? Är vi lite bortskämda? Kanske till och med lite bortklemade? Har vi blivit förslappade och fåfänga?

Jag själv har under de senaste åren då jag letat efter "drömhus" som ligger precis så perfekt som jag vill hittat två hus som stämmer in. Det första objektet hade stått obebott i 60 år, taket av singel var helt ruttet, panelen var helt bortvittrad på en gavel och stomme där var även den helt vittrad. Jag tog dit en vän som är skicklig hantverkare. Han berättade för mig att det skulle vara personligt självmord att försöka sig på att renovera det. Så jag avstod. Mitt andra objekt är ännu mer anmärkningsvärt, i närheten av en av Sveriges största städer har jag hittat ett litet hus/torp som är hopbyggt med en liten ladugård. Troligen byggt sent 1700-tal, varit obebott i cirka 100 år, orört i ca 25-30 år. Extremt dåligt skick givetvis. Men när jag berättar om detta fynd för människor runt om mig, människor som har erfarenhet av gamla hus, säger dom samma; det vore vansinnigt att ge sig på att renovera.

Är det verkligen så svårt? Behöver man verkligen göra på det sättet som "förordas" där allt måste ta oändlig tid och kosta oändligt mycket? Alla byggnadsvårds utbildade och ödehus experter idag vet precis exakt hur man ska göra för att det ska vara "rätt". Men vad är rätt? Behöver vi ge oss tillbaka tillåtelsen att tro på vår EGEN vision? Bara stänga av all input från omvärlden. Vår vision. Vårt mål. Sen bara kavla upp skjortärmarna och köra.

Vad tror ni?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Som många påpekat redan; välj bort barn, facebooklivet, skaffa en partner som är beredd att ta all marktjänst, slopa hobbies, dumpa telefon, tv och internet, så kan du absolut göra som jag tolkar det du beskriver. Vad gäller hur man skall eller får renovera så finns det i det närmaste inga regler om det är ute på landet fastigheten ligger (utanför detaljplanerat område) och så länge du inte bygger ut (skillnad mellan att renovera och bygga ut/till). Det man dock måste vara insatt i och ha djup förståelse för är byggnadsteknik och - fysik och att ett hus utan moderna säkerhetslösningar (fuktspärrar, dränering, osv) inte kan användas som ett hus som har de lösningarna inbyggt. Med andra ord; inte duscha varje dag utan snarare en gång per vecka, elda för kråkorna som under 50- och 60-talet när oljan var billig, håll murstocken varm med värmekälla i källaren (vinden och källaren är konstruerade för det), osv. Så absolut kan du rädda ett fint gammalt hus, men att göra det utan förståelse för vilka konsekvenser vissa val medför är dömt att misslyckas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stigur-Olafur och 1 till
  • Laddar…
Någon i tråden förespråkade att äldre hus skulle tvångsrivas och att moderna hus minsann is da shit. Jag kan tala om för den att dessa moderna hus är planerade att hålla och stå i 40-50 år. De gamla du ville ha rivna, är byggda att hålla närapå för evigt. Var ligger det kvalitet bakom byggnationen tror du?
Visst är det troligen nödvändigt att uppdatera de gamla husen med modern teknik och lösningar, och det är ingenting svårt eller konstigt, men det tar tid och kostar pengar. Dock är det långt mer miljövänligt och ekonomiskt än att bygga dagens slit-och-släng-hus.
 
  • Gilla
foppa och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Magnus Filip skrev:
Nej, få äger sitt hem i USA.
Jaså, vad pysslar alla mäklarfirmorna med där då?
 
Magnus Filip skrev:
Nej, få äger sitt hem i USA.
Anser du att 65% är få? En snabb sökning visar att det är något fler hushåll i USA än Sverige som äger sin bostad, i andel av hushåll.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Glejpner F Glejpner F skrev:
Jag vågar inte räkna på timmar. Jag blundar för det och går vidare. Jag har lagt alldeles för mycket tid och pengar om man skulle jämföra med att bygga nytt. Men det är ju inte det jag gör. Så jag tänker inte göra den jämförelsen. Hahaha
Även om du inte gör jämförelsen så är den relevant. Att lägga en stor del av sitt liv på det är trist. Man vet ju inte hur lång tid man har.
 
Magnus Filip skrev:
Det du skrev om plast och "kemikalierna"
Folk verkar vara skiträdda för plast, ändå köper alla det hela tiden. Även bär på sig på kroppen. Alla kläder är gjorda av plast såvida det inte är 100% ren bomull eller ylle.
Fast inte helt sant för bomull och ylle är naturliga plaster. Ylle är liknande nylonplast och bomull är från cellulosa, världens mest förekommande naturliga plast. Alltså det går att göra "samma" eller liknande plast syntetiskt eller använda de som finns i naturen. Skillnaden är hårfin för allt är ändå plast.

En annan sak. I Sverige är folk skiträdda för artificiella smakämnen, ändå är de kemiskt sett identiska med de naturliga. Okunskap, lobbying, inkompetens styr.

Men är du fysiker är kemi kanske inte din styrka. Onödigt tycker jag att uttala sig så säkert då. Istället fråga här eller läs på innan
Du verkar anse att alla polymerer är plast, men plast är syntetiska polymerer utvunna ur råolja och naturgas. Andra polymerer är inte plast.
 
  • Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
Nissens
1 16386 skrev:
Anser du att 65% är få? En snabb sökning visar att det är något fler hushåll i USA än Sverige som äger sin bostad.
Jag skulle säga att det är betydligt fler hushåll i USA än i Sverige som äger sin bostad… de är ju över 300 miljoner, vi är 10…
 
Nissens Nissens skrev:
Jag skulle säga att det är betydligt fler hushåll i USA än i Sverige som äger sin bostad… de är ju över 300 miljoner, vi är 10…
:D Jag tyckte det var självklart, men har förtydligat!
 
Nissens
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag kan tala om för den att dessa moderna hus är planerade att hålla och stå i 40-50 år. De gamla du ville ha rivna, är byggda att hålla närapå för evigt.
Dumheter, jag byggde mitt hus för snart 20 årsedan, och det har definitivt lååååångt mer än halva livstiden kvar… det lär stå kvar om 150 år också om man sköter normalt underhåll…

Om du ser dig omkring så ser du många gamla hus som definitivt inte står ”för evigt”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.