Hur tycker ni att den fungerar? Kan man på något sätt mäta vattentemperaturen så man vet att det stämmer?

Jocke
 
  • Gilla
Vilgot Eriksson
  • Laddar…
Hemmakatten
Ja, vi har en sådan, iofs FTL46 men det är samma som FT46 med den skillnad att L betyder att den har ett lock framför som viks ner o som man kan lägga tvätten på.

vi är mycket nöjda med den. Köpte den dec. -06. Den har många olika kombinationsmöjligheter, bl.a. snabbtvätt. Det som känns extra bra är att man kan få 7 sköljningar om man vill.

Vet inte varför du vill mäta temperaturen, men kan du inte sätta ner givaren till en vanlig inne/ute termometer i avloppsröret. Dessa termometrar brukar ju spara MIN/MAX temperaturer på displayen.
 
Även vi har en dito tvättmaskin, inköpt september 2006. Tycker den fungerar alldeles utmärkt, bra med möjlighet till högt var på centrifugeringen samt ordentlig skjölning. Enda nackdelen är att glaset i luckan spricker om man tvättar sina arbetsbyxor med ett en bitssats kvar i spikfickan ;)
 
Jo det är så att den inte tvättar tvätten rent riktigt. Speciellt handdukar. Handdukarna börjar lukta nästan direkt när man börjat använda dem.
Jag fick igång våran gamla Miele (23år gammal) igår och körde ett 60graders tvätt med handdukar och dem luktade genast mycket mycket bättre fast jag körde med parfymfri tvättmedel och sköljmedel.
Därför vill jag mäta vattentempen eftersom det måste väl vara det som krånglar på en ny 8000kr tvättmaskin :(

Hur lång tid tar det för era tvättmaskiner att få upp tempen? Jag skulle ha köpt en Miele istället.

Jocke
 
Jag skulle rekommendera dig att köra igenom maskinen med något lakan i 95 grader en eller två gånger. Då kommer det garanterat lossna massa tvättmedelsrester och annat gojs. Ofta är det sådant gojs och avlagringar som gör att tvätten inte luktar tårta.
 
Jag har redan gjort detta. Hjälper inte. Maskinen är ju bara några månader gammal också.


Hur långt tid ska det ta för att vattnet ska bli 40,60 och 95grader?

Jocke
 
Joukko skrev:
Jo det är så att den inte tvättar tvätten rent riktigt. Speciellt handdukar. Handdukarna börjar lukta nästan direkt när man börjat använda dem.
Jag fick igång våran gamla Miele (23år gammal) igår och körde ett 60graders tvätt med handdukar och dem luktade genast mycket mycket bättre fast jag körde med parfymfri tvättmedel och sköljmedel.
Därför vill jag mäta vattentempen eftersom det måste väl vara det som krånglar på en ny 8000kr tvättmaskin :(

Hur lång tid tar det för era tvättmaskiner att få upp tempen? Jag skulle ha köpt en Miele istället.

Jocke
Kraven för att få märka maskinen med trippel A och liknande går ofta stick i stäv med tvättresultatet (och sköljresultatet).
Titta därför på att välja nått annat mer energikrävande program istället för att se om det hjälper.
För 23 år sedan fanns inte dessa klacificeringar och man kunde därför göra "bättre" maskiner!
 
sverre skrev:
Kraven för att få märka maskinen med trippel A och liknande går ofta stick i stäv med tvättresultatet (och sköljresultatet).
Titta därför på att välja nått annat mer energikrävande program istället för att se om det hjälper.
För 23 år sedan fanns inte dessa klacificeringar och man kunde därför göra "bättre" maskiner!
Vi kör alltid det mer energikrävande programmet. Vi har även testat med högre vattennivå (finns en knapp för det) och mer sköjningar (en knapp för detta också), det hjälper inte. Luckan står alltid öppen efter avslutad tvätt. Vi har även testat med att byta tvättmedel och sköjlmedel, olika doseringar men det hjälper inte.:( En riktig skitmaskin detta.

Jocke
 
  • Gilla
Dundebeck
  • Laddar…
poba53 skrev:
Kolla NyTeknik länken nedan

[länk]
För oss är det tvärtom. Den 23år gamla tvättmaskinen tvättar 100gånger bättre än den nya.

Jocke
 
Hemmakatten
Då kan jag inte se något annat alternativ än att du reklamerar tvättmaskinen. Det verkar ju vara något fel. Garantitiden har knappast gått ut.
 
Joukko skrev:
Vi kör alltid det mer energikrävande programmet. Vi har även testat med högre vattennivå (finns en knapp för det) och mer sköjningar (en knapp för detta också), det hjälper inte. Luckan står alltid öppen efter avslutad tvätt. Vi har även testat med att byta tvättmedel och sköjlmedel, olika doseringar men det hjälper inte.:( En riktig skitmaskin detta.

Jocke
Du har ett PM!
 
Ahhh. Trött på denna skittvättmaskin. Tvätten blir inte ens mjuk fast man kör med sköljmedel. Handdukarna som man har tvättat luktar skit efter man har torkat sig med dem 1gång.
Det ska komma en tekniker denna vecka, få se vad han har att säga. Som det är nu så vill jag lämna tillbaka skiten.
Hur många gånger har dem på sig att fixa felet innan jag har rätt att lämna tillbaka den?

Jocke
 
Hemmakatten
Ledsen, men oavsett tvättmaskin tror jag inte på att tvättten inte blir mjuk med tvättmedel och handdukarna luktar skit när man använt dem. Har ni kollat det inkommande vattnet?
 
Konstigt att våran 23 år gamla Miele tvättar rent med samma vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.