O osmat skrev:
Om du gör som Mikael_L föreslår med tvåfacksram, så kan du använda t.ex. Schneiders exxact vägguttag med nattljus. Så får du även nattlampa till din son.
[bild]
Vad smart! Antar att det inte finns en brytare för att stänga av nattljuset om man nu skulle vilja det?
 
L Lagerstrand Alexander skrev:
Okej ja men hur är det då att använda apparater som t.ex dammsugare som har jord?
Det finns ingen dammsugare i dag som har jord!
(Sladdvinda funkar inte så bra med rund kabel och man får bara plats med halva längden så ingen vill köpa dammsugare med bara 5m kabel!):rofl:
 
L Leif i Skåne skrev:
Det finns ingen dammsugare i dag som har jord!
Det kommenterade jag redan i inlägg #37. Det finns dock dammsugare som behöver/kräver jordning, men då är det troligen inga hushållsdammsugare. Men en grovdammsugare vill ha jord, om det gäller alla låter jag vara osagt men min Kärcher vill i alla fall ha jordning.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hejsan Allihopa..Vill tacka för er respons och härmed avsluta denna tråd,då uttaget är inkopplat idag och det föll för utanpåliggande kabel samt fick bygga ut det infällda för att de skulle bli bra passform.

Allt funktionstestat av min polare som är elektriker

Nyinstallerad utanpåliggande eluttag bredvid en dörr på en vägg med tapet, ovanför korkgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utanpåliggande elkabel som leder till ett nyligen installerat och funktionstestat vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Fint.
Visst gick den där kabeln från ett uttag inne i ett sovrum, kanske bara en meter eller två längs list och sen utborrad genom vägg, rakt in i det nya?

För det är annars vad jag själv hade föredragit/föreslagit om lösningen med tvåfacksram vid strömbrytaren inte varit bra.
Ty jag tycker det är ganska fult med elkablar runt dörröppningar.

Om det är regelvägg där hade jag varit sugen på att fälla in en rot-dosa för att slippa ha utanpåliggande uttag. Men det där är ett lurigt ställe, nästan säkert omöjligt pga en massa reglar där.

Man behöver inte ha någon förhöjning av uttaget man snor strömmen ifrån, kolla denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/saetta-upp-ett-extra-uttag.356395/

Nu på måndag kommer jag tillämpa denna metod igen, hos en kund där vi elrenoverar hela lägenheten.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fint.
Visst gick den där kabeln från ett uttag inne i ett sovrum, kanske bara en meter eller två längs list och sen utborrad genom vägg, rakt in i det nya?

För det är annars vad jag själv hade föredragit/föreslagit om lösningen med tvåfacksram vid strömbrytaren inte varit bra.
Ty jag tycker det är ganska fult med elkablar runt dörröppningar.

Om det är regelvägg där hade jag varit sugen på att fälla in en rot-dosa för att slippa ha utanpåliggande uttag. Men det där är ett lurigt ställe, nästan säkert omöjligt pga en massa reglar där.

Man behöver inte ha någon förhöjning av uttaget man snor strömmen ifrån, kolla denna tråd:
[länk]

Nu på måndag kommer jag tillämpa denna metod igen, hos en kund där vi elrenoverar hela lägenheten.
Japp den gick från ett uttag i sovrummet. Och metoden är precis som du säger och ty mig att jag inte tänkte på de där att borra snett in i dosan i väggen. Det metoden hade ju löst mitt bekymmer med att kablarna ej fick plats utan att jag behövt förhöjningsram. Tack för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.