H
Har du kollat så det får plats en dosa mellan dörrarna så inte reglarna står på ett sånt sätt att det inte går in?
 
Så som det ser ut på dina bilder och som vi tolkar dessa så borde det bli lättare att dra kabel från ditt befintliga vägguttag till det nya. Och en utanpåliggande ledning med utanpå utanpåliggande uttag är enklaste lösningen.
 
H hempularen skrev:
Jag tycker det ser ut som en trappkoppling. Alltså att lampan kan tändas från mer än en brytare.

I så fall är de vita trådarna ”mellantrådar”. Sök på trappkoppling hör på forumet så hittar du kopplingschema.

Men i princip har du då en fasledare från kopplingsdosan till den ”första” trappomkopplaren. Från den har man två mellantrådar som går till den andra omkopplaren, oftast via kopplingsdosan. I den ”andra” omkopplaren har du de två mellantrådarna in, och en tändtråd ut till lampan. Det finns även en alternativ ”sparkoppling”, men jag tror att detta är en vanlig trappkoppling.

Med detta sagt, så är detta alltså eventuellt så att du inte har varken fas eller nolla vid den brytare vi ser.
Ja det stämmer finns en till brytare i samma rum som kopplingsdosan sitter i. Som tänder och släcker samma lampa,varav de två vita från strömbrytaren går direkt till kopplingsdosan.
 
H hrt skrev:
Har du kollat så det får plats en dosa mellan dörrarna så inte reglarna står på ett sånt sätt att det inte går in?
Tänker inte mig ha infälld montering även om det skulle vara det bästa men river inte väggar som nyss är tapetserade. Så därav faller det på utanpåliggande vägguttag.
 
  • Gilla
hrt
  • Laddar…
R roli skrev:
Så som det ser ut på dina bilder och som vi tolkar dessa så borde det bli lättare att dra kabel från ditt befintliga vägguttag till det nya. Och en utanpåliggande ledning med utanpå utanpåliggande uttag är enklaste lösningen.

Det kändes som det är enklast att byta ut de befintliga infällda vägguttaget mot ett modernt och sedan dra kabel därifrån ut till hallen och klamra efter dörrlister,till det utanpåliggande vägguttaget. Känns som denna operation går relativt snabbare,än att hålla på och dra kablar genom rör till strömbrytare,även om de hade vart relativt enkelt.
 
Vill inte vara otrevlig, men eftersom du behöver fråga gällande kopplingar så bör du inte utföra jobbet själv, kan snabbt bli livsfarligt om man kopplar fel, såg att det är ojordat uttag så om du ska byta ut det sätt inte ett jordat uttag då
 
E Emil_L skrev:
Vill inte vara otrevlig, men eftersom du behöver fråga gällande kopplingar så bör du inte utföra jobbet själv, kan snabbt bli livsfarligt om man kopplar fel, såg att det är ojordat uttag så om du ska byta ut det sätt inte ett jordat uttag då
Okej Det är jag fullt medveten om men ska inte dra ifrån det uttaget du ser på bild. Men ska kolla om det är ojordat i det andra rummet som jag tänkte dra ifrån. Är så fallet så givetvis tar jag hit min polare som är elektriker så får han lösa så det går att ha jordade uttag. Tack för din feedback.
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
Med detta sagt, så är detta alltså eventuellt så att du inte har varken fas eller nolla vid den brytare vi ser.
Så är det nog, då den bruna verkar vara tändtråd. Och vit verkar av någon outgrundlig anledning vara obruten fas i dosan med inkommande matning ...
 
Mikael_L
L Lagerstrand Alexander skrev:
Det kändes som det är enklast att byta ut de befintliga infällda vägguttaget mot ett modernt och sedan dra kabel därifrån ut till hallen och klamra efter dörrlister,till det utanpåliggande vägguttaget. Känns som denna operation går relativt snabbare,än att hålla på och dra kablar genom rör till strömbrytare,även om de hade vart relativt enkelt.
Nej, det går snabbare att slanga in några meter FK än att hålla på och klamra utanpåliggande några meter.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det går snabbare att slanga in några meter FK än att hålla på och klamra utanpåliggande några meter.
Men du måste sedan klamra några meter från strömbrytaren så det alternativet tar längre tid.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det går snabbare att slanga in några meter FK än att hålla på och klamra utanpåliggande några meter.
Det finns ju lösa kablar också som man kan dra i dosan till strömbrytaren. Men sen kvarstår faktum att jag än då blir tvungen att köra utanpåliggande från strömbrytaren . Det är max 1.5m kabel från vägguttaget ut i hallen,om jag vidarekopplar inifrån rum nr2 och borrar hål ner till och drar ut kabel utanför dörren där nya uttaget ska sitta.
 
Mikael_L
L Lagerstrand Alexander skrev:
Hej. Jag och min sambo har flyttat till ett radhus byggt nånstans 1978 och nu vill min sambo ha ett eluttag uppe i hallen,som i dagsläget inte har ett eluttag.
Vi måste reda ut detta i rätt ordning.
Ni har en övre hall helt utan vägguttag idag (och alla uttag i angränsande rum är ojordade?)
Och nu vill ni ha ett uttag där.

Då ska första frågan vara; vad ska uttaget betjäna, var bör det vara placerat ?

Är det typ ett städuttag, ni vill ha en möjlighet att ansluta dammsugare och annat för väldigt tillfälligt bruk.
Då skulle jag föreslå att sätta uttaget vid sidan om eller under strömbrytaren, i en tvåfacksram.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Så börja med att fundera på och berätta vad syftet för uttaget är.
Sen kan man föreslå några ställen man själv tänker på, men elektrikern kan sen med lite tur tillföra andra bättre idéer.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi måste reda ut detta i rätt ordning.
Ni har en övre hall helt utan vägguttag idag (och alla uttag i angränsande rum är ojordade?)
Och nu vill ni ha ett uttag där.

Då ska första frågan vara; vad ska uttaget betjäna, var bör det vara placerat ?

Är det typ ett städuttag, ni vill ha en möjlighet att ansluta dammsugare och annat för väldigt tillfälligt bruk.
Då skulle jag föreslå att sätta uttaget vid sidan om eller under strömbrytaren, i en tvåfacksram.
[bild]
Det är en övre hall med avsaknad av ett uttag dels för dammsugare och att kunna ha en nattlampa ansluten för våran son om han vaknar och drömmer,så ska han kunna se när han går in till oss i vårt sovrum.
Uttagen i samtliga rum är inte kontrollerade om det är ojordat el jordat ännu. De flesta apparater idag är ju jordade.Får ta och göra det idag. Mvh
 
Fairlane
I en gammal lägenhet jag hade saknades det vägguttag i hallen. Elektrikern som var hemma hos mig av andra skäl undrade om han skulle sätta ett uttag där så man kunde ha en liten lampa på byrån eller liknande. Det satt ett uttag på andra sidan väggen i vardagsrummet så han borrade bara rätt igenom, 15 cm eller så och satte uttaget där. Om det är efter konstens alla regler vet jag inte, men det finns det många hör som vet. Jag utgick ifrån att han visste vad han gjorde och jag uppskattade det mycket, särskilt proaktivten och att han inte behövde åka och fixa ett uttag på Ahlsell för listpris.
Om du har ett uttag i något annat rum som kan användas så är det kanske en idé?! Fast måste uttaget sitta på en viss plats så är det såklart mindre troligt, då hade du nog redan föreslagit det.
 
  • Gilla
Lagerstrand Alexander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.