nikasp
Jag är helt med på att bygger man åt någon annan så har man troligen inte tid att vara supernoggrann. Endast amatör själv med villa och torp.
Jag tycker personligen att icke raka rader stör ögat och även generalskarv vilket man ser ofta. Nytt för i år är ju också att inte dra skruven så djupt, tycker en del är rejält djupt dragna (men full förståelse att man inte har den tiden att finlira). Kollade en liten trall jag jag la i torpet för fem år sen och de skruvar som är flush med ytan ser betydligt bättre ut än de som samlat vatten i flera år.

Slår man linjer med vit krita så försvinner strecket snabbt.

Från Svenskt Trä:
Illustration som jämför rätt och fel sätt att montera skruv i trall, med skruvhuvud i nivå respektive för djupt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
"Jämviktsfuktläge"?

Jo, jag tackar jag. Nog för att de gör snygga bilder och på begriplig svenska, men på ett tekniskt plan är de här beskrivningarna från Svenkt trä ibland lite...
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Dold infästning löser alla era problem, fattar inte att man väljer synlig längre.
 
Går ju snabbare och blir snyggare om man rensågar allt precis innan man sätter frisen, en glad amatör hade gjort det snabbare och snyggare...
 
Stefan N Stefan N skrev:
Dold infästning löser alla era problem, fattar inte att man väljer synlig längre.
Fast det finns ju inga problem. Dra ner skruvskallen 5 mm i trät bara. Hålet sväller igen på nolltid och den där lilla vattendroppen som tar sig ner där orsakar knappast några problem.
 
nikasp
Nyfniken Nyfniken skrev:
Fast det finns ju inga problem. Dra ner skruvskallen 5 mm i trät bara. Hålet sväller igen på nolltid och den där lilla vattendroppen som tar sig ner där orsakar knappast några problem.
Fast kolla här, den här lilla fultrallen där vi diskar i torpet ligger dåligt till i marknivå med ett dike under. Dock bara fem år gammal. Det ser ju mycket bättre ut vid de skruvar som ligger flush ytan. Kanske lite fjantigt men de vet ändå vad de snackar om på Svenskt Trä om man vill ha absolut bästa resultat.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det ser ju mycket bättre ut vid de skruvar som ligger flush ytan.
Sant!

Om man tycker det är ett mindre problem att springa runt och efterdra skruvar hela tiden (och snubbla på de man missat) än att det är en lite mörkare nyans runt skruvarna, då ska man ju såklart gå på deras linje. ;)
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
nikasp
Nyfniken Nyfniken skrev:
Sant!

Om man tycker det är ett mindre problem att springa runt och efterdra skruvar hela tiden (och snubbla på de man missat) än att det är en lite mörkare nyans runt skruvarna, då ska man ju såklart gå på deras linje. ;)
De där har jag alltså dragit ner för ca 5 år sedan och inte efterdragit en enda. Just till det där däcket är det dessutom billig skruv. Har du behövt efterdra skruv hos dig? Vi har ett jättedäck runt halva huset hemma som är 10 år, bott där fem och är inte med på hur skruvar ska kunna skruva upp sig själv?

Det är ju inte nån internetwarrior som skrivit det där utan Svenskt Trä. Jag läser nästan alltid där om tips när jag ska snickra på hus eller torp och har nån fundering om hur man gör bäst.

Träförpackningar med EUR-märkning staplade ovanpå varandra för visuell demonstration av träprodukter från Svenskt Trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp nikasp skrev:
Har du behövt efterdra skruv hos dig? Vi har ett jättedäck runt halva huset hemma som är 10 år, bott där fem och är inte med på hur skruvar ska kunna skruva upp sig själv?
Jag följde deras råd för två år sedan när jag gjorde en trall på knappt 2*2 m till ett SPA-bad och i år fick jag efterdra samtliga skruvar utom 3-4 stycken. Så nästa gång jag lägger trall kommer jag definitivt att dra ner skruvarna någon millimeter ner i trallen för att inte behöva efterdra efter något år. Vi har så på en trall som legat 10-12 år och de skruvarna syns knappt längre då träet har "växt över" skruvskallarna och det har inte blivit missfärgat runt.
Det är inte så att skruven skruvar upp sig utan det är att träet torkar och rör sig som gör att skruvskallarna efter ett tag har "krupit upp". Lägger man helt torr trall så får man alltså inte problemet med att skruven kryper upp, men för det mesta är inte trallen så torr att man inte kommer behöva efterdra.

Jg brukar också läsa svenska träs guider och de är bra, men jag har märkt att ibland funkar inte deras råd lika bra i praktiken som i teorin.
 
nikasp
H hjulia skrev:
Jag följde deras råd för två år sedan när jag gjorde en trall på knappt 2*2 m till ett SPA-bad och i år fick jag efterdra samtliga skruvar utom 3-4 stycken. Så nästa gång jag lägger trall kommer jag definitivt att dra ner skruvarna någon millimeter ner i trallen för att inte behöva efterdra efter något år. Vi har så på en trall som legat 10-12 år och de skruvarna syns knappt längre då träet har "växt över" skruvskallarna och det har inte blivit missfärgat runt.
Det är inte så att skruven skruvar upp sig utan det är att träet torkar och rör sig som gör att skruvskallarna efter ett tag har "krupit upp". Lägger man helt torr trall så får man alltså inte problemet med att skruven kryper upp, men för det mesta är inte trallen så torr att man inte kommer behöva efterdra.

Jg brukar också läsa svenska träs guider och de är bra, men jag har märkt att ibland funkar inte deras råd lika bra i praktiken som i teorin.
Såg du filmen på min lilla trall som legat betydligt längre än din, 5 år. Den har inte rört sig en mm och miljön kan inte bli tuffare, oftast vatten i diket under och vi diskar och spolar vatten där samt sydvästläge så sol hela dagarna.
Min kvalificerade gissning som maskiningenjör är att du och nyfniken använt för mjuk skruv som töjts ut när trät svällt och sedan sticker upp när trallen sedan torkar. De lär inte skruva upp sig. (Ser nu att du gjort samma notering, men min trall la jag direkt från brädgården och med ”no name” skruv).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.