Med dold infästning hade den sneda skruvraden aldrig varit synlig.
 
Tobbe.A
Typ så såg första altanen jag bygge ut, snett och jäkligt
 
optimum optimum skrev:
Inte enligt vad TS svarade på just den frågan
Det avgör en del av mina kommentarer

Min fråga jag ställde i inlägg #12

"Är det samma byggare som de som tidigare hållit på med altan hos dig?
Om så, undrar jag varför du ens reagerar på att det är lite snett och inte så snyggt gjort."

Svar jag fick
"Nej, det är inte samma byggare"

inlägg #19
Men du refererade till en annan tråd.
Edit: skitsamma, märker själv hur småtjafsigt det blir..
Ber om ursäkt.
 
Redigerat:
optimum optimum skrev:
Inte enligt vad TS svarade på just den frågan
Det avgör en del av mina kommentarer

Min fråga jag ställde i inlägg #12

"Är det samma byggare som de som tidigare hållit på med altan hos dig?
Om så, undrar jag varför du ens reagerar på att det är lite snett och inte så snyggt gjort."

Svar jag fick
"Nej, det är inte samma byggare"

inlägg #19
Det är ju inte samma byggare skriver TS?
 
  • Gilla
Andresm och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag lägger kantbrädan/frisen sist efter att ha kapat trallen på plats med cirkelsåg.
Samma här, och då är jag en glad amatör. Känns som det är det absolut enklaste sättet eftersom man inte behöver vara 100% noggrann när man kapar längderna första gången.
 
G Glenno83 skrev:
Det är ju inte helt rakt men inte tyckte jag det såg så farligt ut.

Ge det ett år så kommer springorna vara betydligt större när trät torkat, det såg ganska blött ut nu men det kanske bara är ytan.
Var på ett bygge ca 1989 i Falköping (i annat värv) - frågade en av snickarna när han satte foder runt innerdörr om han gör så om han skulle sätta en dörr hemma .... nää, då ska det vara med gering i de övre hörnen...
 
Om du stör dig på att hörnet på den första bilden inte linjerar helt och hållet så vänta till nästa sommar när trallen torkat och dra över med lite sandpapper.
Att hänga upp sig på att det möjligtvis är någon mm fallande glipa i kortändan är bara löjligt, det är trall på en altan, inte klinker i ett badrum.
Pillar man själv kan man ju leka med sånt om man inte har något bättre att göra.
Samma sak gäller den inte helt perfekta raden med skruv, snörslå? Bara om du bor på Solsidan och jobbar i finanssektorn.

Överlag ser det bra ut, skönt att det löste sig med nya snickare denna sommar för dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andresm och 3 till
  • Laddar…
ska man vara nöjd med en terrass så ska det byggas rakt inga vinklar elr extra lulllull
 
optimum
N noupe skrev:
Det är ju inte samma byggare skriver TS?
Jo jag såg det nu.
Måste blivit blind.
Han har bytt firma men igen fått in en som inte kan göra ett bra jobb.
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
Dåliga hantverkare som inte vet gjort ett fullgott jobb. Det är mycket enkelt att få sågningen rakt. De har gjort sakerna i fel ordning. Den tvärågende ändbrädan sätts dit sist efter att de övriga brädorna kapats med t.ex. en cirkelsåg med styrskena.

Sedan har det påpekats här att virket kan slå sig etc. Det är korrekt men man kan ju börja med att bygga på rätt sätt. Brädan vid hörnstolpen är också ett exempel på hur man inte gör. Dessutom är konstruktionen runt omkring stolpen och nedanför inte så snyggt gjort. Nu vet jag inte vad som kommer att synas längre fram.
 
ARJU ARJU skrev:
Att hänga upp sig på att det möjligtvis är någon mm fallande glipa i kortändan är bara löjligt, det är trall på en altan, inte klinker i ett badrum.
Pillar man själv kan man ju leka med sånt om man inte har något bättre att göra.
Samma sak gäller den inte helt perfekta raden med skruv, snörslå? Bara om du bor på Solsidan och jobbar i finanssektorn.
Det är här som generalfelet finns! Det går snabbare att kapa trallen på plats än att hålla på styckvis och mäta längder, dvs det är ingen riktig "yrkeskunning" utan någon som "lekt". Så denna "yrkesman" har använt en mera tidskrävande metod som ger sämre resultat.
Det tar inte längre tid att dra i skruven rakt än att skruva en "snigelgång", det finns flera enkla metoder för en rak linje som inte tar längre tid.
Ungefär som hantverkare uttryckte det när jag erbjöd mig att färdigställa några detaljer "tyvärr nej, det är jag som gjort jobbet och många gånger så blir inte detaljer sedan färdigställda. När man frågar vem som gjort jobbet så blir det mitt namn som riskerar att då stå för det". Det kallas att säkerställa sitt varumärke för kvalité.

Men visst det är kanske inget man kan reklamera och få åtgärdat, men det är inget bra hantverk utan ett dåligt utfört arbete i brist på kunskap.
 
  • Gilla
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
I hörnet på sidorna ligger brädorna inte i linje med brädan ovanför. Ska det vara riktigt snyggt gersågar man även brädorna i hörnet så att de ligger i liv med brädan ovanför.
 
optimum
Det som för mig är ofattbart är att TS tidigare haft klåpare som byggt och nu igen fått tag på en firma som inte gör snyggt jobb.
Är det så i allmänhet att firmor inte gör bra jobb eller är det TS som har otur med att inte få tag på riktiga hantverkare?
Alternativt att TS går mer på pris än kvalitet.
Om det är det senare så borde man väl inte fundera på om det ser bra ut.
 
optimum optimum skrev:
Är det så i allmänhet att firmor inte gör bra jobb eller är det TS som har otur med att inte få tag på riktiga hantverkare?
Alternativt att TS går mer på pris än kvalitet.
En firma som fått flera jobb på vårt fritidshus har varit väldigt tydlig med att det i regel är 6 månaders väntetid och att man ligger 10-20% högre i pris, den information fick jag första gången innan de gav en offert. Det var den firman som gjorde uttalandet om färdigställande, samt att det är en mindre stad/ort de finns i. Och det intressanta är att det inte är arbetet som är dyrare utan materialet. T.ex. använder 28 mm till alla foder/vindskivor, etc, där de förklarat att genom att använda rätt material kan arbeta effektivare och att även vi drar nytta av det. Tror att det sista är grunden till skickliga hantverkare.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Min spontana reaktion är absolut ok.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.